handdator

Visa fullständig version : Tappat Oljetryck 16V Kr



Jonas
2007-10-08, 12:31
Har tappat olje trycket i min maskin som skall vara "Nyrenoverad" mätte upp till 0,5 kilo rasslade ordentligt i tryckarna.

Har inte tagit ner tråget än men min undran är vad som kan ha hänt,Då jag inte vet hur pumpen är konstruerad och om fler har vart med om att pumpen har sagt upp sig på dessa maskiner, Kan ju även vara ett ramlager men vill helst utesluta detta:)

Har ni några teorier om vad som kan ha hänt?

pekka kiiskilä
2007-10-08, 13:15
Finns det papper på att oljepumpen är bytt till en ny?
Om inte byt och hoppas att inget mer har gått sönder.

Lillen
2007-10-08, 13:28
Har tappat olje trycket i min maskin som skall vara "Nyrenoverad" mätte upp till 0,5 kilo rasslade ordentligt i tryckarna.

Hur mycket av "maskin"´är renoverad?
Bara toppen eller vad?

Det är ju inte alla som byter pump.

Jonas
2007-10-08, 14:06
Hur mycket av "maskin"´är renoverad?
Bara toppen eller vad?

Det är ju inte alla som byter pump.


Hela maskinen skall vara renoverad dvs alla lager inslipad samt balanserad vevaxel m,m men oljepumpen är förmodligen inte bytt och om den är det vad kan ha hänt,Men frågan är ju om pumpen brukar säga upp sig?

pekka kiiskilä
2007-10-08, 14:17
Oljepumpen ska ALLTID bytas vid renovering oavsett hur man tycker den är i skick,

Så förhoppningsvis så har motorn klarat sig utan skador och då räcker det med byte av pumpen.

Jonas
2007-10-08, 16:19
Oljepumpen ska ALLTID bytas vid renovering oavsett hur man tycker den är i skick,

Så förhoppningsvis så har motorn klarat sig utan skador och då räcker det med byte av pumpen.



Nu har jag inte renoverat denna maskin utan köpt den "Färdig".


Men min fråga har jag fortfarande inte fått svar på.

Skall förtydliga mig lite.

1. Vad kan ha hänt att motorn tappat oljetryck?

2.Troligtvis oljepumpen men vad kan ha hänt med den,Jag vet inte hur den är konstruerad har aldrig plockat isär en (kanske inte går?)

Vh Jonas

Jani Hast
2007-10-08, 20:07
Det är inte första gången som jag hör att nyrenoverade maskiner rasar när dom byt ägare.

Joda
2007-10-08, 21:23
Vart har du mätt oljetrycket någonstans? Vad jag förstod det som så ska det vara lågt tryck i toppen. I en gammal diskussion så pratade vi om oljetrycksgivare etc. Henrik M. verkade veta, men delade inte med sig av informationen. Någon annan kanske vet?

Det är svårt att veta hur illa tryckarna låter. De låter ju illa om de är dåliga.. Det behöver ju inte bero på dåligt oljetryck.
/Johan

ypzilon
2007-10-08, 21:36
Man brukar höra om lyftana är dåliga eller om det saknas oljetryck.

Joda
2007-10-08, 21:42
Man brukar höra om lyftana är dåliga eller om det saknas oljetryck.

Jo, jag vet.. men Trådförfattaren är för mig helt okänd. Endel här som jobbar som mekaniker har ju en väldigt begränsad kunskap. Jag kan ju i alla fall skylla på att jag jobbar på Ericsson. (Känner mig aningen spydig idag)

/Johan

Jonas
2007-10-08, 22:55
Vart har du mätt oljetrycket någonstans? Vad jag förstod det som så ska det vara lågt tryck i toppen. I en gammal diskussion så pratade vi om oljetrycksgivare etc. Henrik M. verkade veta, men delade inte med sig av informationen. Någon annan kanske vet?

Det är svårt att veta hur illa tryckarna låter. De låter ju illa om de är dåliga.. Det behöver ju inte bero på dåligt oljetryck.
/Johan



Har nu hittat orsaken!

Pumpen var inte åtdragen utan satt löst!

Trycket mättes ovanför oljefiltret där en givaren sitter.

Oljan såg fin ut inga particklar av metall:)

Joda
2007-10-08, 22:57
Götttttt.... där blev väl du glad!!!!!!!

Jonas
2007-10-08, 23:38
Blev glad att det inte var värre en så men mindre glad på att det inte var åtdraget från början!

Henrik.M
2007-10-08, 23:39
Vart har du mätt oljetrycket någonstans? Vad jag förstod det som så ska det vara lågt tryck i toppen. I en gammal diskussion så pratade vi om oljetrycksgivare etc. Henrik M. verkade veta, men delade inte med sig av informationen. Någon annan kanske vet?

Oljetrycket mäts vid oljefiltret eftersom du är intresserad av hur mycket tryck du har i botten av maskinen. (Ger ett svar på hur bra/dåligt din pump mår).
Skrev även det i den andra tråden + lite annan info.

Givaren du inte fick svar på var motståndsvärderna till tempgivare och inte oljetrycksgivare.

Men nu verkar ju problemet löst.....dock var jag tvungen att få rätta till vissa felaktiga påståenden. ;-)

Joda
2007-10-08, 23:54
Givaren du inte fick svar på var motståndsvärderna till tempgivare och inte oljetrycksgivare.

Men nu verkar ju problemet löst.....dock var jag tvungen att få rätta till vissa felaktiga påståenden. ;-)

Förvisso var det det jag inte fick svar på, men efterssom att jag uppenbarligen inte var med på varför det är lågt tryck uppe i toppen så hade ju faktiskt en förklaring av kompetentare person varit på sin plats=du i detta fallet.
Du skrev ju så här Henrik: "Finns en anledning till att oljetrycksgivaren endast mäter upp till 0,25 bar uppe på toppen."

Roligt att lära sig nya saker då och då.. :)
/Johan

Henrik.M
2007-10-09, 00:30
Förvisso var det det jag inte fick svar på, men efterssom att jag uppenbarligen inte var med på varför det är lågt tryck uppe i toppen så hade ju faktiskt en förklaring av kompetentare person varit på sin plats=du i detta fallet.
Du skrev ju så här Henrik: "Finns en anledning till att oljetrycksgivaren endast mäter upp till 0,25 bar uppe på toppen."

Roligt att lära sig nya saker då och då.. :)

Finns säkert flera förklaringar på detta men jag kan ju försöka mig på en logisk och enkel..

Anledningen till att du inte är intresserad av hur högt tryck du har i toppen (där givaren sitter placerad på bilmodellen denna tråd handlar om) är för att du har oljekanaler från blocket till toppen som leder olja från botten-> toppen.
Det enda du är intresserad av ang toppen är att du har ett flöde av olja dit...och antagligen så har den som konstruerat motorn tyckt att så länge trycket är över 0,25 bar så är allt frid och fröjd uppe vid toppen. ( i verkligheten är trycket högre).

Det finns 2 saker som kan stoppa smörjningen av toppen och göra att du tappar trycket där.

1:Oljekanalerna stockar igen totalt och för att detta ska ske bör dom rimligtvis ha stockat igen innan toppen dvs i botten. (Oljesupmen och pumpen sitter ju längst ner i motorn och efter det har du oljefiltret)

2:Du har kasst tryck i botten av motorn pga av dålig oljepump.

Mao är det logist att du är intresserad av hur högt tryck du har i botten , för det är från botten av motorn du får trycket upp i toppen.
Inget tryck i botten ger inget tryck på toppen.

Kasst tryck på botten ger kasst tryck på toppen.....hur du än vrider på steken så hamnar du alltid i botten av motorn.

Med andra ord....trycket i toppen är tämligen ointressant när du ska fastslå ex en dålig oljepump alt bara mäta upp ett oljetryck.
Då ska man mäta på källan närmast oljepumpen dvs oljefiltret.
En anna sak få tänker på ar att trycket ska mätas vi arbetstemp dvs varm motor eftersom oljan är som tunnast då.
Kall motor kan ge ett bra tryck pga av trög olja.....sen går det utför när oljan blir tunnare.

En tumregel när det gäller all felsökning : Börja alltid felsöka så nära källan som möjligt och jobbat dig utåt från den.



Så är det med den saken. =)