handdator

Visa fullständig version : Skeva bromsskivor...



KalPDal
2007-10-08, 01:42
Hej,

Bytte bromsbelägg och skivor på Golf GLS 81 i våras. De gamla skivorna såg verkligen rostiga ut och det pulserade i bromspedalen och skakade i ratten när jag bromsade. Det visade sig vara ett område där slitytan hade lossnat och rostat underifrån. Lite knackande på resten av skivan gjorde att det lossnade mer. Efter bytet så kändes bromsarna hur bra som helst - mjuka, jämna och inget skakande. Besiktning gjordes 14 dagar efter montaget och inga klagomål på dem.
Efter ca 4-500 mil så börjar jag känna att det skakar i ratten vid bromsning. Mjuka inbromsningar märks inte så farligt men en tvär inbromsning gör att det skakar våldsamt. Inbromsningar vid t.ex trafikljus där det går sakta så kunde jag känna hur det tog ojämnt och man satt och gungade fram och tillbaka. Inga skakningar eller andra problem i framvagnen hade märkts vid körning. Det blev mer och mer skakningar vid bromsande - misstänkte att det var vänster sida som det var fel på. Köpte en Biltema skiva och monterade in. Nu försvann skakningarna - de tog jämnt och fint igen.

Eftersom den "gamla" skivan var så ny traskade jag tillbaka till affären och reklamerade den. De tittar på skivan och säger att jag troligen inte kommer att få nån ersättning eftersom det suttit skit i anliggningsytan. Fanns ingen skit på skivan utan det var ett område som inte hade små rostfläckar som då skulle vara anledningen till att den skevade. Jag sa att jag monterat en ny skiva och inte kunde se nån skit och dessutom så hade det ju slutat skaka. Svaret blev då att den skivan skulle antagligen bli skev också.
Jag plockade lös den nymonterade skivan bara för att kolla hur det verkligen stod till med eventuell skit i anliggningsytan och skrapade med spackelspade men kunde inte få loss nåt nytt.

Nu undrar ju jag om skivor blir skeva på så sätt efter ett tag som de sa på affären. Om man har skit på anliggningsytan och skivan därför kommer skevt, så borde väl skakningarna ha funnits där redan från början och inte komma efter 4-500 mil? Sitter skivan skevt så sitter ju däcket inte rätt heller och det borde ju i så fall märkas....

Mvh
Kalle

Fredrix
2007-10-08, 07:52
Nu undrar ju jag om skivor blir skeva på så sätt efter ett tag som de sa på affären. Om man har skit på anliggningsytan och skivan därför kommer skevt, så borde väl skakningarna ha funnits där redan från början och inte komma efter 4-500 mil? Sitter skivan skevt så sitter ju däcket inte rätt heller och det borde ju i så fall märkas....

Mvh
Kalle


Hej

Det som händer är att du har spänningar i skivan från att den är ny. När den går ordentligt varmt någon gång så släpper spänningarna och du får en skev skiva. Händer ibland, ta din skeva skiva o svarva den, skulle tro att du har ett par tiondelar att ta bort. Har gjort detta på flera "nya" skivor.

Man skulle kunna tycka att du borde få en ny skiva eftersom den förra inte var OK, men skulle tro att de inte går med på sånt efter 4-500 mil.
Rätt dåligt, inte alla som har tillgång till svarv, och köpa nya skivor efter 500 mil ska man inte behöva göra.

Har dessvärre ingen annan lösning än att svarva .....

Lycka till !

Modig
2007-10-08, 17:46
som sagt ganska vanligt att skivorna slår sig så det enda som funkar är att sätt upp dem i svarven!

jbtgti
2007-10-08, 18:39
Det finns dock det special sätt som kan och brukar funka. köra i höghastighet bromsa ner hårt 3-4 gånger för att få upp tempraturnen. Sedan göra likadant fast med svagt bromstryck och långa nerbromsningar. tills skivan har kallnat en aning på så sätt riktat skivan. annars bli det att svarva om. eller köpa nya

/jörgen

Fredrix
2007-10-08, 19:17
Det finns dock det special sätt som kan och brukar funka. köra i höghastighet bromsa ner hårt 3-4 gånger för att få upp tempraturnen. Sedan göra likadant fast med svagt bromstryck och långa nerbromsningar. tills skivan har kallnat en aning på så sätt riktat skivan. annars bli det att svarva om. eller köpa nya

/jörgen


Så du menar att från en spänningslös skiva som är skev så "riktar" du om den ? Skulle du i teorin kunna trycka tillbaka skivan till rät så får du ju samma spänningar i den som från början ??

Klarar du det så kommer jag upp med en bil nästa gång det händer !!!!

jbtgti
2007-10-08, 20:39
Så du menar att från en spänningslös skiva som är skev så "riktar" du om den ? Skulle du i teorin kunna trycka tillbaka skivan till rät så får du ju samma spänningar i den som från början ??

Klarar du det så kommer jag upp med en bil nästa gång det händer !!!!

Det är ingen garanti att det funkar men det gäller att skivan blir riktigt varm och att köra helst på motor väg, lite trafik, har den slagit sig mycket så går det nog inte men det är värt ett försök vet 2st som har lyckat efter detta råd

/jörgen

Fredrix
2007-10-08, 20:42
Har aldrig hört, och har svårt att tro.
Men säger du att de fungerar så är de väl så.

SundH
2007-10-08, 21:14
Teorietisk borde det funka eftersom metallen blir så pass varm att ingen nya spänningar uppkommer när den rätar upp sig och sedan få svalna.

razer
2007-10-08, 21:35
Det kan också vara bindemedlet från belägget som brännt fast på skivan och gör att vissa ytor har sämre friktion än andra. Kan bli så om man inte kör in beläggen ordentligt.

KalPDal
2007-10-09, 21:56
Hej,

Tack för tipsen! Jag har inte tillgång till någon svarv och har som sagt redan satt dit en ny skiva. Händer det igen ska jag prova med "inbromsningstekniken".

Skivan var ju bara fem månader och man har garanti på köpta produkter så jag får väl se vad resultatet blir om den gäller på bromsskivor då. Jag har inte fått nåt svar än på min reklamation.


Mvh
Kalle

pekka kiiskilä
2007-10-09, 22:05
Det är inte bara skivor som har tveksam garanti själv så har jag Kamasa verktyg och enligt Jula som säljer skiten finns det ingen garanti på dom= mkt dåligt.

onk
2007-10-09, 23:39
Det är inte bara skivor som har tveksam garanti själv så har jag Kamasa verktyg och enligt Jula som säljer skiten finns det ingen garanti på dom= mkt dåligt.

Det låter ju mkt märkligt. Det är väl minst ett års garanti på allt man köper inom Sverige?

Henrik.M
2007-10-09, 23:50
Det låter ju mkt märkligt. Det är väl minst ett års garanti på allt man köper inom Sverige?

Upp till 3 år om man kan påvisa ett fabrikationsfel/usprungsfel.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=125&lngCategoryID=1674

VR6_Linus
2007-10-10, 12:47
Det är inte bara skivor som har tveksam garanti själv så har jag Kamasa verktyg och enligt Jula som säljer skiten finns det ingen garanti på dom= mkt dåligt.

Ehh, jag har fått bytt mitt Kamasa 3/8 spärrhandtag 2 gånger på garanti.
Köpt på Jula, men har bytt det på min lokala åf. Det är livstidsgaranti på kamasa.
Kolla själv på http://www.kamasa.se/ .
Jag behövde inte visa kvitto.

Modig
2007-10-10, 17:23
som sagt Kamasa har ju livstidsgaranti vid användning av vad de är till för!

däremot om man använder tex förlängningsrör till spärrskaft,mutterknackare till vanliga hylsor m.m så gäller inga garantier

jag har genom jobbet sett folk komma in med helt nya hylsor som är spruckna och böjda spärrskaft och ändå ser de ut som frågetecken när de inte får en ny!