handdator

Visa fullständig version : Golf V 2.0t Effekt



foffa2002
2007-10-07, 14:22
Här är några loggar som visar begränsningarna i trimning av 2.0T och varför det går åt pipan med pulserande ladd, utebliven effekt efter 15sek fullgas mm mm.
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3419042

Titta på Requested boost mot det den ger.
Dvs specen från trimmaren är MYCKET högre än vad turbon klarar att ge.


Titta sedan på vad bränslepumpen KAN leverera och vad chipet vill ha .
Nära att svetsa kolvar efter 5000v? ;)Är ju inte så kul att köra på max och att den inte ens kan leverera soppa efter requested.

Ta sedan med i beräkningarna ett motronic Me9 flippar så fort du går lite ifrån spec på alla de värden den loggar.

Aero++
2007-10-07, 14:37
Här är några loggar som visar begränsningarna i trimning av 2.0T och varför det går åt pipan med pulserande ladd, utebliven effekt efter 15sek fullgas mm mm.
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3419042

Titta på Requested boost mot det den ger.
Dvs specen från trimmaren är MYCKET högre än vad turbon klarar att ge.


Titta sedan på vad bränslepumpen KAN leverera och vad chipet vill ha .
Nära att svetsa kolvar efter 5000v? ;)Är ju inte så kul att köra på max och att den inte ens kan leverera soppa efter requested.

Ta sedan med i beräkningarna ett motronic Me9 flippar så fort du går lite ifrån spec på alla de värden den loggar.


Jag tror att den börjar gå för varmt alltså när man slänger i 4an ?

Här är rototest papper från min gammla bil
http://www.geting.se/viewimage.php?image=65303-GTIBROMS.JPG

Synd att man inte mätte under 3 sec svepp bilen då hade man sett hur stabil effekt det var.

Mvh

foffa2002
2007-10-07, 14:55
Här ser man att vid exakt 5000 så planar effekten ut.
Men den hade ju iaf 239hk vid 5000 och sen 243hk vid 6000.


Snacka om att vridkurvan ser lustig ut eftersom den faller hela vägen till 6k.
Men eftersom det verkar vara Roto-test steady state 3sek mätning så är det ju perfekt då du kan jämför mot o-chipad bil hos dom

dvs din chipning gav 25hk vid 6000 och ca 26hk vid 5000.
Men tittar man vid 2000varv så har du hela 28hk extra.

Men eftersom du ligger mellan 4-6000v när du kör på bana etc så blir vikt vs effekt vs hastighet detta med 25hk.

OBS detta är bara mitt program med perfekt start för FWD.
Slutfarten är DEAD ON på vad orginalbilarna gått på mantorp och hos teknikensvärld och gutefart

Men den trimmade stämmer inte alls då dom ligger på 153-156 i alla svenska tester.

Orginal bil 218Hk vs trimmad 243hk
Orginal 218 hk 14.2sek 153kmh
Trim 243hk 13,7sek 161kmh



Stor IC och S3 bränslepump så är vi nog närmare vad turbon kan prestera.

Aero++
2007-10-07, 15:31
Här ser man att vid exakt 5000 så planar effekten ut.
Men den hade ju iaf 239hk vid 5000 och sen 243hk vid 6000.


Snacka om att vridkurvan ser lustig ut eftersom den faller hela vägen till 6k.
Men eftersom det verkar vara Roto-test steady state 3sek mätning så är det ju perfekt då du kan jämför mot o-chipad bil hos dom

dvs din chipning gav 25hk vid 6000 och ca 26hk vid 5000.
Men tittar man vid 2000varv så har du hela 28hk extra.

Men eftersom du ligger mellan 4-6000v när du kör på bana etc så blir vikt vs effekt vs hastighet detta med 25hk.

OBS detta är bara mitt program med perfekt start för FWD.
Slutfarten är DEAD ON på vad orginalbilarna gått på mantorp och hos teknikensvärld och gutefart

Men den trimmade stämmer inte alls då dom ligger på 153-156 i alla svenska tester.

Orginal bil 218Hk vs trimmad 243hk
Orginal 218 hk 14.2sek 153kmh
Trim 243hk 13,7sek 161kmh



Stor IC och S3 bränslepump så är vi nog närmare vad turbon kan prestera.

Kan inget än hålla med dig allt som du skrivit men det var inte Roto-test steady state 3sek mätning,hade det varit det så hade det nog stått sample time längst till höger och det står inte.

En fronmonterat ic och större pump sen är det KALAS.

Skönt att vi 2 kan komma överens om nåt ;)

Mvh

JWO
2007-10-07, 17:28
Kan inget än hålla med dig allt som du skrivit men det var inte Roto-test steady state 3sek mätning,hade det varit det så hade det nog stått sample time längst till höger och det står inte.

En fronmonterat ic och större pump sen är det KALAS.

Skönt att vi 2 kan komma överens om nåt ;)

Mvh

Är S3:an IC att rekommendera eller ska man satsa på något annat?
Har nämligen funderingar på att uppgradera motor till våren med avgas hela vägen plus kanske en IC.. Ny programvara plus mappning är också givet!

wolfbane1967
2007-10-07, 17:34
Jag tror att den börjar gå för varmt alltså när man slänger i 4an ?

Här är rototest papper från min gammla bil
http://www.geting.se/viewimage.php?image=65303-GTIBROMS.JPG

Synd att man inte mätte under 3 sec svepp bilen då hade man sett hur stabil effekt det var.

Mvh

Konstigt att din bil höll i över 4000mil då Kemal med trimm om 2,0t motorn är så dålig.

Tur att jag har KO4 turbo,andra stakar och kolvar och en S3 soppa pump på min nu då!

foffa2002
2007-10-07, 17:36
Det du ska satsa på är en lika hög fast ca 60mm tjock istället för 35mm som orginal är.
Det som finns på marknaden är ren skit.
Så ett cellpaket utan gavlar från tex www.racecooling.se är ett tips .
Sen bullpåse hos lokal svetsare
S3 kör troligtvis samma IC som GTI

Sen är S3ans soppapump ett måste om du ska gå över "250hk" säkert.

wolfbane1967
2007-10-07, 17:41
Fel foffa
En s3 intercooler är 40% större än en orginal gti cooler och är helt i alu.Den räcker gott till 350hk.

Aero++
2007-10-07, 19:10
Konstigt att din bil höll i över 4000mil då Kemal med trimm om 2,0t motorn är så dålig.

Tur att jag har KO4 turbo,andra stakar och kolvar och en S3 soppa pump på min nu då!

Jo det är klart att den har hållit,vi försöker komma fram att det GTI ger inte den effekt när det börjar gå upp i fart.Kan tänka mig att motor drar på tändning när det börjar gå varmt för att spara på motor.
Hänger du med nu Wolfbane ?

Mvh

Aero++
2007-10-07, 19:15
Fel foffa
En s3 intercooler är 40% större än en orginal gti cooler och är helt i alu.Den räcker gott till 350hk.


Vad spelar det för roll,då det bästa är att ha en frontmonterat ic,en Ic som är på org plats hur bra den är så ska den inte klara av så bra en chip.

Mvh

wolfbane1967
2007-10-07, 19:34
Vad spelar det för roll,då det bästa är att ha en frontmonterat ic,en Ic som är på org plats hur bra den är så ska den inte klara av så bra en chip.

Mvh

Inga problem med en s3 intercooler på en gti,både oettinger,hohenester och b&b tuning har 350hk kit till försäljning som är fullt utprovade med detta.Tror knappast att dom har fel i sina uträkningar.

Aero++
2007-10-07, 19:45
Inga problem med en s3 intercooler på en gti,både oettinger,hohenester och b&b tuning har 350hk kit till försäljning som är fullt utprovade med detta.Tror knappast att dom har fel i sina uträkningar.

Jag förstår det men du måste tänka oxå lägger dem det i sin kitt så köper inte folk denna kitt lika fort som en utan.För att en bra ic kostar en del.

Dra din pärla från 1500-7000 rpm med 5an och kolla inloppstemp och återkom.Ligger den inte över 60 grader så kommer jag aldrig att logga ut mer på denna forum ;).Tror inte allt firmorna säger och uppger ta själv i egna händer och kolla,det är enkelt.

Synd att du inte har vägarna förbi vi kunde testa allt med racelogic och fått på graferna och räkna ut ungefärligt effekt om det kroknar osv.

Jag har kört min från 1500-6000 rpm på 4an inlopps tempen steg med bara 6 grader jämfört med utetemp,det kallar man jäkligt bra och stabil effekt.

Mvh

wolfbane1967
2007-10-07, 19:58
Jag förstår det men du måste tänka oxå lägger dem det i sin kitt så köper inte folk denna kitt lika fort som en utan.För att en bra ic kostar en del.

Dra din pärla från 1500-7000 rpm med 5an och kolla inloppstemp och återkom.Ligger den inte över 60 grader så kommer jag aldrig att logga ut mer på denna forum ;).Tror inte allt firmorna säger och uppger ta själv i egna händer och kolla,det är enkelt.

Synd att du inte har vägarna förbi vi kunde testa allt med racelogic och fått på graferna och räkna ut ungefärligt effekt om det kroknar osv.

Jag har kört min från 1500-6000 rpm på 4an inlopps tempen steg med bara 6 grader jämfört med utetemp,det kallar man jäkligt bra och stabil effekt.

Mvh


Ni som vet mer än tysklands största trimmare tycker jag skall starta egna trimmfirmor eller ta över deras jobb!

Aero++
2007-10-07, 20:24
Ni som vet mer än tysklands största trimmare tycker jag skall starta egna trimmfirmor eller ta över deras jobb!

Ha ha.Nu är du rolig Wolfbane.Tänk när du hade din Gti 5 med chip,den funka fint 2-3-halva 4an sen börjar det krokna.Tror du verkligen att du hade 250 häst där ??Dem anger säkert rätt effekt sen om den är stabil eller ej det är frågan och det finns ingen bil som ger stabil effekt utan en större fronmonterat ic helst.

PS Kan du skicka din broms certifikation så jag kan se hur den ser ut på din bil ??Du sa att du hade den så fram med den ;)

Mvh

Aero++
2007-10-08, 19:54
Wolfbane

Hur går det med bromspapper ??Håller du på och ritar den i excel ??

Mvh

emilson
2007-10-08, 20:23
Wolfbane

Hur går det med bromspapper ??Håller du på och ritar den i excel ??

Mvh

Han ska sälja, kika på blocket.

Aero++
2007-10-08, 20:37
Han ska sälja, kika på blocket.


Hmm konstigt alltså,han måste ha fått för hög inloppstemp vilket ör orsak ;)

Undrar varför sälja en sån fin bil,snabb,billig att äga osv.



Mvh

wolfbane1967
2007-10-08, 20:54
Hmm konstigt alltså,han måste ha fått för hög inloppstemp vilket ör orsak ;)

Undrar varför sälja en sån fin bil,snabb,billig att äga osv.



Mvh

Nr1: en gti edition 30 har inte samma grunder som en vanlig gti,den har förstärkta kolvar och vevstakar,S3 soppa pump,KO4 turbo,5mm större downpipe,den här motorn tar över 300hk på bara programvaran innan vidare modifikation krävs.Jag har provat att köra från 50kmh till 270kmh gång på gång i följd utan att tiden förändras negativt,så jag har i alla fall inget bortfall på effekten på min bil.Den tappar aldrig i fart när jag ligger på höga växlar och gasar fullt,det drar fullkomligt tills man inte vågar köra fortare.

Nr2: Jag har köpt en ny bil och måste kanske sälja mitt projekt gti edition 30,kanske bara =(

Basti
2007-10-08, 20:57
Nr2: Jag har köpt en ny bil och måste kanske sälja mitt projekt gti edition 30,kanske bara =(


Då blir såklart följdfrågan, vad har du nu köpt?

GTI G60
2007-10-08, 21:03
Ja saab e ju kända för å vara snabba å stabila. NOT!!



Hmm konstigt alltså,han måste ha fått för hög inloppstemp vilket ör orsak ;)

Undrar varför sälja en sån fin bil,snabb,billig att äga osv.



Mvh

Aero++
2007-10-08, 21:12
Nr1: en gti edition 30 har inte samma grunder som en vanlig gti,den har förstärkta kolvar och vevstakar,S3 soppa pump,KO4 turbo,5mm större downpipe,den här motorn tar över 300hk på bara programvaran innan vidare modifikation krävs.Jag har provat att köra från 50kmh till 270kmh gång på gång i följd utan att tiden förändras negativt,så jag har i alla fall inget bortfall på effekten på min bil.Den tappar aldrig i fart när jag ligger på höga växlar och gasar fullt,det drar fullkomligt tills man inte vågar köra fortare.

Nr2: Jag har köpt en ny bil och måste kanske sälja mitt projekt gti edition 30,kanske bara =(

Har du mätt inlopstemp med OBD när du vet att den inte förändras negativt ??Har du mätt tider 50-270 med racelogic när du kan ??

Varför har du köpt en annan om den bilen är så jäkla grym ??

Inget illa menat Jerker bara ställer frågor som vanligt ;)

Kram

Mvh

Aero++
2007-10-08, 21:15
Ja saab e ju kända för å vara snabba å stabila. NOT!!


Ja vad ska man säga,hade nån med Gti sagt detta så hade jag förstått men du med din hink passat borde gömmas än säga detta ;)

Kram på dig med !

Mvh

emilson
2007-10-08, 21:34
Har en känsla av att den här tråden också kommer spåra ur...

Basti
2007-10-08, 21:36
Har en känsla av att den här tråden också kommer spåra ur...

Brukar lösa sig till slut:) (får vi hoppas)

Aero++
2007-10-08, 21:47
Brukar lösa sig till slut:) (får vi hoppas)


Förstår inte varför ska man låsa denna tråd ser ingen anledning faktiskt.Man får väl diskuttera lite bilar här varför han man forum för annars.Så länge ingen hotar svär osv så tycker jag att det är bara att försätta.

Om några av folk får kram här av mig behöver inte betyda något negativit dessutom positivt då jag gillar jäkligt mycket dem personer.

Puss och kram på dig med Basti ;)

Mvh

Oj vad snäll jag varit idag alltså.

Mvh

wolfbane1967
2007-10-08, 22:02
Har du mätt inlopstemp med OBD när du vet att den inte förändras negativt ??Har du mätt tider 50-270 med racelogic när du kan ??

Varför har du köpt en annan om den bilen är så jäkla grym ??

Inget illa menat Jerker bara ställer frågor som vanligt ;)

Kram

Mvh

GTI V är den bästa gti bilen man kan ha i dag tycker jag personligen vad det gäller prestanda och vägållning och det kan nog övriga som äger en hålla med om.Tyvärr kan jag inte äga 2 hobby bilar

Aero++
2007-10-08, 22:10
GTI V är den bästa gti bilen man kan ha i dag tycker jag personligen vad det gäller prestanda och vägållning och det kan nog övriga som äger en hålla med om.Tyvärr kan jag inte äga 2 hobby bilar

Hoppas att du blir nöjd med den nya bilen lycka till.Det kanske blev en 9-3 Aero ss ?;)

Mvh

Henrik.M
2007-10-08, 22:34
Om några av folk får kram här av mig behöver inte betyda något negativit dessutom positivt då jag gillar jäkligt mycket dem personer.

Håll inne med pussandet och kramandet så är det ingen som tar illa upp.
Vi är alla olika = Vi tolkar saker olika & det kan finnas dom som flippar ur när diskussionen är som hetast och någon vill pussa och krama på dom stup i kvarten. (Jag skulle personligen bli less efter en stund).
Heta diskussioner och olika åsikter är helt ok så länge man uppträder schysst mot varandra , det ger stundtals intressant läsning.
I övrigt tycker jag ni sköter tråden fint.....något måste ju ha hänt eftersom ni är sams så här långt.

Wargen023
2007-10-09, 11:16
Har en känsla av att den här tråden också kommer spåra ur...

Ja 9/10 trådar angående Golf V GTI slutar på samma sätt, med samma diskussion, med samma... och utan resultat.

Aero++
2007-10-09, 19:01
Ja 9/10 trådar angående Golf V GTI slutar på samma sätt, med samma diskussion, med samma... och utan resultat.

Och sen då `?

Mvh