handdator

Visa fullständig version : Bytt bil :) Försäkring?



Maha
2007-10-07, 14:00
Nu har jag hämtat Boran, är mkt nöjd!

Säljaren erbjöd en försäkring, som va i princip som en nybilsgaranti, täckte det mesta som kan gå sönder som tex: AC, motor (ej överhettning) växellåda, drivlina, el, displayer, c-lås mm mm...
Den täckte dock inte kabelbränder.

Självrisken är 500:- per skadetillfälle.
Priset på det hela är i mitt fall (beor på motorvolym) ca 2800 per år, gick att teckna i 3 år men kunde inte förlängas, så om jag tar et år så kan jag inte förlänga ett år till när den går ut.

Det blev lite billigare per år om man tecknade flera år.

Vad tycker ni? är det värt det? och isåfall hur många år bör man teckna?

www.fragus.se

foffa2002
2007-10-07, 14:07
Länsförsakringar "är" (var iaf :) ) billigast om du är under 30.

Maha
2007-10-07, 14:12
Detta är inte bilens försäkring för stöld, inbrott, skada, och de vanliga, utan en "maskinförsäkring" för bilens funktioner, som motorhaveri tex.

Megapolaren
2007-10-07, 14:32
Ta kontakt med det föräkringsbolag du tänkt använda för bilens "vanliga" försäkring. Jämför vad det skyddet täcker.
Brukar det inte ingå föräkring mot motorskador etc i en vanlig helförsäkring?

Man får ju också jämföra vad dom kostar.

Spontant så brukar ju folk i allmänhet inte ha någon annan försäkring på sina bilar än vanlig helförsäkring.

Maha
2007-10-07, 17:59
detta är inget som ingår i helförsäkringen, utan en tilläggsförsäkring för maskinella fel som kan uppstå.
den täcker i princip allt, tex eftersom jag köpte bilen när det inte är så varmt ute så är det svårt att kolla hur ac:n kyler, detta skulle då kosta 500 kr självrisk på denna tilläggsförsäkring.

tycker ni det är värt att ta den? och hur många år? bilen har nu gått 15000 mil.

skulle något gå sönder så kan man ju då bara lämna bilen till närmsta verkstad utan att oroa sig för notan....

Maha
2007-10-10, 19:05
detta är inget som ingår i helförsäkringen, utan en tilläggsförsäkring för maskinella fel som kan uppstå.
den täcker i princip allt, tex eftersom jag köpte bilen när det inte är så varmt ute så är det svårt att kolla hur ac:n kyler, detta skulle då kosta 500 kr självrisk på denna tilläggsförsäkring.

tycker ni det är värt att ta den? och hur många år? bilen har nu gått 15000 mil.

skulle något gå sönder så kan man ju då bara lämna bilen till närmsta verkstad utan att oroa sig för notan....

Inga synpunkter om detta är värt det eller inte?
Skulle ju åtminstone inte behöva oroa mej för priset på ev haveri....