handdator

Visa fullständig version : Passat alltrack B8 (-17) Dör när man skall iväg på D1 eller R



Bowen
2020-03-27, 11:19
Hej alla

Jag har hittat lite om detta i lite olika årsmodeller, men tänkte jag samlar detta i en nyare tråd.

Tex. här: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?24214-Passat-TDI-2-0-2015-DSG-bluemotion-masters-motorn-stannar-fr%E5n-stillast%E5ende/page2 )

Jag har en , för mig ny, B8 alltså, märkte ganska fort att den dör när man kör i väg ibland. Både när man tex kört en liten stund, stannar till lägger i backen och dör den när man skall börja backa och trycker på gaspedalen.

Eller att den stått en stund på dieselvärmaren och man skall göra iväg på morgonen på D1 så dör den.

Riktigt irriterande på en så pass ny bil, bilhandlaren, auktoriserad VAG, tar det såklart på goodwill, men dom hittar inget i koder eller annat. ber mig känna efter ett tag till och annars ta in den helt över en dag typ.

När jag skall köra iväg från verkstaden dör den...
Nu skall den lämnas in om ett tag till dom.
Känns långsökt att det skall vara DSG-styrning och grejer, men typ tomgång eller bränsle på nåt sätt, det är ju en ganska ny bil.

Eller skall man förvänta sig detta på en så här modern bil när det kanske är runt nollan ute?!


Det jag undrar om någon känner igen detta och har något specifikt att delge?

petrus
2020-03-27, 11:27
Hade samma syptom på min Alltrack, men bytte in den i förra veckan så har inte gjort nått åt det.

Bowen
2020-03-27, 16:55
Börjar väl bli paranoid, men tidigare idag med väl uppvärmd bil skulle jag iväg från en parkering med backen.
När jag trycker på gasen hackar den iväg bakåt, väldigt knackigt/ryckigt första sekunden.

så skall det väl ändå inte vara?!

Mex165
2020-03-28, 09:18
Nej, så ska det absolut inte vara, oavsett motortyp.
Vet du vilken motor du har i bilen?
Tippar på DSG'n, i Tyskland har dom bytt många (alltså inte bara mechatronic)...

Bowen
2020-03-29, 12:16
Nej, så ska det absolut inte vara, oavsett motortyp.
Vet du vilken motor du har i bilen?
Tippar på DSG'n, i Tyskland har dom bytt många (alltså inte bara mechatronic)...

Sorry sent svar, aviseringen verkar inte funkat.
Jag har 190hk automat, men vet inte mer specifikt om det nu finns varianter.
Funderar med på hur mycket kan egentligen vara fel, om nu inget alls loggas eller varnar i bilens dator?

Bowen
2020-04-01, 09:48
Inga fler tankar kring detta?
Nu har jag inte upplevt fel på flera dagar. Men tillfällena i början sen jag köpte bilen gav lite sur eftersmak tycker jag..

Marcus
2020-04-01, 10:37
Jag tror att det har med Stopp/Start-systemet att göra snarare än växellådan. Har upplevt detta några enstaka gånger vid start, när jag ska backa. Gissar att jag gett för lite gas. Diskuterade det någon gång med tekniker som gissade på Stopp/Start-funktionen. I övrigt kan det vara en god idé att kontrollera batteristatus när märkliga beteenden uppträder. Kör du mycket med parkeringsvärmare och/eller korta sträckor samt stol/rattvärme så kan en dieselbil från 2017 mycket väl behöva nytt batteri. Angående startrycket så är det ett typiskt DSG-beteende som man förhoppningsvis lär sig att moderera med tiden. Kan så klart vara ett felsymptom också, men de DSG-bilar jag kör beter sig så och för min del blir det mycket bättre när jag lärt känna bilen och hur den behöver köras. En DSG-bil körs inte riktigt som en vanlig momentomvandlarautomat. Gäller att hitta rätt startgas.

dRg
2020-04-01, 15:07
Förmodligen fel ute här, men har inte nedan med startrycket att göra?
https://www.stemei.de/pages/coding/vw-passat-b8/anfahrassistent.php
Ni som använder VCDS kanske kan klargöra?

Bowen
2020-04-01, 16:30
Jag tror att det har med Stopp/Start-systemet att göra snarare än växellådan. Har upplevt detta några enstaka gånger vid start, när jag ska backa. Gissar att jag gett för lite gas. Diskuterade det någon gång med tekniker som gissade på Stopp/Start-funktionen. I övrigt kan det vara en god idé att kontrollera batteristatus när märkliga beteenden uppträder. Kör du mycket med parkeringsvärmare och/eller korta sträckor samt stol/rattvärme så kan en dieselbil från 2017 mycket väl behöva nytt batteri. Angående startrycket så är det ett typiskt DSG-beteende som man förhoppningsvis lär sig att moderera med tiden. Kan så klart vara ett felsymptom också, men de DSG-bilar jag kör beter sig så och för min del blir det mycket bättre när jag lärt känna bilen och hur den behöver köras. En DSG-bil körs inte riktigt som en vanlig momentomvandlarautomat. Gäller att hitta rätt startgas.

Tack för detta svaret! Det kändes tryggande och stämmer väl överens med mina upplevelser!

Bowen
2020-04-01, 16:35
Förmodligen fel ute här, men har inte nedan med startrycket att göra?
https://www.stemei.de/pages/coding/vw-passat-b8/anfahrassistent.php
Ni som använder VCDS kanske kan klargöra?
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=sv&nv=1&rurl=translate.google.se&sl=de&sp=nmt4&tl=sv&u=https://www.stemei.de/pages/coding/vw-passat-b8/anfahrassistent.php&usg=ALkJrhj0P-1x42JcHVwQvI7gCgHhEa2zKw
Översatte, och det verkar ju passa det som hänt mig, verkar inte vara ett problem utan en normal inställning som Marcus skriver här ovan. Och är inställningen så original, så borde det ju rimligtvis vara det bästa? (Om jag lär mig köra bilen bara :) )

Tack för att ni tog er tid!

abris
2021-05-09, 07:50
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=sv&nv=1&rurl=translate.google.se&sl=de&sp=nmt4&tl=sv&u=https://www.stemei.de/pages/coding/vw-passat-b8/anfahrassistent.php&usg=ALkJrhj0P-1x42JcHVwQvI7gCgHhEa2zKw
Översatte, och det verkar ju passa det som hänt mig, verkar inte vara ett problem utan en normal inställning som Marcus skriver här ovan. Och är inställningen så original, så borde det ju rimligtvis vara det bästa? (Om jag lär mig köra bilen bara :) )

Tack för att ni tog er tid!

Fått stil på ditt problem?
Jag har ju samma symptom och tänker testa denna kodning på startassistenten och se om det hjälper!

NissePisse
2021-05-11, 07:02
Jag tror att det har med Stopp/Start-systemet att göra snarare än växellådan. Har upplevt detta några enstaka gånger vid start, när jag ska backa. Gissar att jag gett för lite gas. Diskuterade det någon gång med tekniker som gissade på Stopp/Start-funktionen. I övrigt kan det vara en god idé att kontrollera batteristatus när märkliga beteenden uppträder. Kör du mycket med parkeringsvärmare och/eller korta sträckor samt stol/rattvärme så kan en dieselbil från 2017 mycket väl behöva nytt batteri. Angående startrycket så är det ett typiskt DSG-beteende som man förhoppningsvis lär sig att moderera med tiden. Kan så klart vara ett felsymptom också, men de DSG-bilar jag kör beter sig så och för min del blir det mycket bättre när jag lärt känna bilen och hur den behöver köras. En DSG-bil körs inte riktigt som en vanlig momentomvandlarautomat. Gäller att hitta rätt startgas.

Fast att bilen dör när man lyfter foten från bromsen är inte normalt. Detta fenomen råkade jag ut för en massa gånger på mina förra Passat. Hände aldrig vid varm väderlek eller med varm motor.

Marcus
2021-05-11, 08:46
Jag tror ingen skrivit att det är normalt, men eventuella problem härstammar kanske (enligt min uppfattning) från S/S-systemet.

NissePisse
2021-05-11, 10:44
Jag tror ingen skrivit att det är normalt, men eventuella problem härstammar kanske (enligt min uppfattning) från S/S-systemet.

Vilken inverkan har Start/Stopp-systemet på att bilarna dör vid ivägkörning direkt efter start (kallstart). Detta fenomen har jag sett diskuteras på Facebook också.

Eller pratat vi om olika fenomen?

Marcus
2021-05-11, 11:53
Det vet jag inte, då hade jag skrivit det :) Men det är min tolkning och diskussion med tekniker slutade också med det som trolig förklaring, dvs S/S uppfattar felaktigt situationen som att motorn ska stängas av, kanske något invärde som är fel. Ett korrekt fungerande system ska ju inte agera så.

NissePisse
2021-05-11, 20:19
Förlåt, men det verkar helt orimligt. Varför skulle Start/Stopp systemet slå av motorn när du släpper på bromsen?

Mer troligt att motorn misslyckas med att lämna önskvärt moment i samband med ivägkörningen eller att DSG:n släpper upp kopplingen för snabbt.

Det som talar emot att DSG:n är för snabb är att det inte är så mycket ”ryck” rapporterat. På Diesel kan man dessutom reglera momentet väldigt väldigt fort i och med att man inte behöver bry sig speciellt mycket om lambda, så att det blir kärringstopp är ganska konstigt egentligen.

För övrigt är det ett intressant fenomen och jag ångrar att jag inte försökte fånga det i en logg.

Marcus
2021-05-11, 21:17
S/S systemet ska inte stänga av motorn när man släpper bromsen, men om något är fel eller uppfattas fel i det systemet, så skulle det eventuellt kunna vara felkällan. Jag har inte fördjupat mig i saken då det försvann för min del, men vid diskussion med VW master tekniker när det var aktuellt så menade han att felorsaken högst troligt fanns där.

abris
2021-05-15, 23:23
Jag har kodat bort S/S i min med OBDEleven. Hur OBDEleven löst det vet jag inte dock.. (ökat värde på spänning?)
Använde mig av en färdig kodning.
Hursomhelst så har bilen samma symptom även om S/S är
bortkodat..

NissePisse
2021-05-16, 21:39
Inte förvånad. Det här felet har absolut ingenting med start/stopp att göra.

abris
2021-05-18, 22:54
Förlåt, men det verkar helt orimligt. Varför skulle Start/Stopp systemet slå av motorn när du släpper på bromsen?

Mer troligt att motorn misslyckas med att lämna önskvärt moment i samband med ivägkörningen eller att DSG:n släpper upp kopplingen för snabbt.

Det som talar emot att DSG:n är för snabb är att det inte är så mycket ”ryck” rapporterat. På Diesel kan man dessutom reglera momentet väldigt väldigt fort i och med att man inte behöver bry sig speciellt mycket om lambda, så att det blir kärringstopp är ganska konstigt egentligen.

För övrigt är det ett intressant fenomen och jag ångrar att jag inte försökte fånga det i en logg.

Har du koll på om det går att logga med OBDEleven?

NissePisse
2021-05-19, 07:42
Ja, det ska gå. Problemet med OBD-11 är att man, mig veterligen, inte kan förbereda på något bra sätt. Vid varje uppstart så måste man trassla sig in hela vägen och lägga till alla variabler igen.

Nyqvist
2021-05-21, 13:11
Jag har kodat bort S/S i min med OBDEleven men samma problem kvarstår. Problemet uppstår bara när det är kallare än -10°C och ibland när det är riktigt varmt +30°C. Uppstår aldrig övriga annars.
Har varit inlämnad vid flera tillfällen för felsökning men eftersom det inte genererar några felkoder har ÅF svårt att göra en åtgärd. Har fått någon bränsletrycksgivare bytt samt nollställd/optimerad vxllåda.

NissePisse
2021-05-24, 23:45
Det här är ett fel som man skulle behöva logga för att få reda på vad som egentligen händer.

Örnie
2024-02-09, 23:04
Gammal tråd, men någon som vet vad problemet bestod I?
Har samma symptom, bytt bränslefilter, kamrem (var dags), kodat bort start/ stopp men ändå samma problem. I princip alltid på kall motor och kall väderlek ca -5 och mer.

Mex165
2024-02-10, 07:44
Utan att veta vilken motor, växellåda, miltal, service historik osv..
Är det säkert en långmilare som saknar oljebyte och adaption av DSG'n..
Kolla felkoder först..!

Örnie
2024-02-10, 14:48
190hk, 2017, servad som sig bör. 20 000mil. Växellåda olja bytt i höstas. Inga felkoder. Jag tänkte mest om någon av de inblandade hade hittat felet alt om någon annan stött på samma symptom och hittat felet.

candyweiss
2024-02-10, 15:35
Servicehistorik, vid vilka miltal är oljan i lådan bytt? :eek:

Örnie
2024-02-11, 13:04
Var 6000mil. Men är detta ett vanligt fel? Att motorn lägger av pga växellådsproblem?

AndySwede
2024-02-11, 13:12
190hk, 2017, servad som sig bör. 20 000mil. Växellåda olja bytt i höstas. Inga felkoder. Jag tänkte mest om någon av de inblandade hade hittat felet alt om någon annan stött på samma symptom och hittat felet.

Vilket verktyg har du läst ut felkoder med?
Det verkar som en temperatursensor fått nog så det blir lite fel med bränsle/luft blandningen med kall motor.

Örnie
2024-02-11, 14:45
Oklart märke men finns hos en bilverkstad. Går att göra mycket med den datorn så det är inte en enklare variant. Men inga felkoder. En tempsensor borde väl sätta felkod om den får fel värden? Tänkte på glödningen om något glödstift kunde vara paj, men glödlampan tänds och släcks och som sagt inga felkoder.