handdator

Visa fullständig version : Här snackar vi Chipptrim vs 60fot , 201 och 402m tider vs trap speed



Zynodisk
2007-09-29, 19:30
Mazda kör ju med 260hk på framhjulen!

Så sant, tänkte inte på de! Du kör ju med 300 och de går ju de också ;-)
Bara hålla tummarna nu då.

wolfbane1967
2007-09-29, 19:35
fast det är klart ,det tar ju lite fram däck =)...

DPC
2007-09-30, 13:52
fast det är klart ,det tar ju lite fram däck =)...

Hehe, det har väl du erfarenhet av numera!

När får du skapligt fäste, på trean eller ännu högre växel?

wolfbane1967
2007-09-30, 18:30
Hehe, det har väl du erfarenhet av numera!

När får du skapligt fäste, på trean eller ännu högre växel?

Det funkar bra faktist måste jag säga,Men jag är så gammal så jag kör lugnt nu för tiden =)

foffa2002
2007-09-30, 18:50
Den borde fästa fint redan på 2an.
Annars så får man ta och kolla trycket i däcken och inställningen på framvagnen.

Värt att notera är att BSR med 3 tum avgas och JR filter skodan gick orginaltider igen i tunertestet på klistrad bana.

Orginal Skoda RS 200hk = 14.8/156kmh (på vanlig asfalt tidigt i år på mantorp)
BSR med 3 tum avgas o chip+filter = 14.8/156-159kmh på klistrat

Dvs den har inte en häst mer än orginal :/

3 gången de trimmade går som orginal ....tyvärr


Har fortfarande inte sett en trapspeed över 160kmh på klistrad bana om med riktigt tidtagning

anri52
2007-09-30, 21:28
Vad vill du framhäva igentligen Foffa?
Att Wolfbane 1967 bil inte går som
han beskriver,att Bsr Vtech bara är skit.

foffa2002
2007-09-30, 21:34
BSR har ju tyvärr kört orginaltider 2 år i rad både på mantorp och i tunertestet.
Vi körde ju samtidigt med Skodaklubben med en orginal 180hk och en orginal 200hk och dessa bilar presterade samma.

Och nu har dom ju upprepat sin trap speed på 156~159kmh som är orginaltid.


De skodakillar som först körde BSR och sen V-tech är tillbaka till orginal då både V-tech och BSR tyvärr klipper och pulserar.

Både V-tech och BRS vet exakt vilken Skoda jag pratar om som fick 3tum monterat för ca 5 månder sen och ingen av firmorna gjorde ägaren nöjd.

Men om någon från GTIklubben tar och testar sin chipade och får en trap speed över 160kmh så är ju det jättefint och ett bevis på att trimmat gav något om det nu är värt att ha 5kmh högre slutfart på 402m.
Det är ju väligt lite vid ett rödljusrace ;)

Daniel Carlsson från labbet kanske orkar räkna på meter ;)


Eller så kan vi kolla orginal tider i bilsport mot BSR i tuner test 2005,2006 och 2007.
Sen finns det också tider från Mantorp när vi var där och testkörde

wolfbane1967
2007-09-30, 21:58
För oss lekmän,vad är trap speed?

Basti
2007-09-30, 22:09
De skodakillar som först körde BSR och sen V-tech är tillbaka till orginal då både V-tech och BSR tyvärr klipper och pulserar.



Konstigt, jag har inte en tendens till pulserande eller klippande.

Trimfirmorna måste vara grymt skickliga på att förmedla en känsla av att den är piggare när den i själva verket är nästan slöare än orginial om man får tro dig.

wolfbane1967
2007-09-30, 22:19
Konstigt, jag har inte en tendens till pulserande eller klippande.

Trimfirmorna måste vara grymt skickliga på att förmedla en känsla av att den är piggare när den i själva verket är nästan slöare än orginial om man får tro dig.

Håller med dig!

Aero++
2007-09-30, 22:51
Hahaha

Kärra Foffa nu är du igen och påstår som förut att en Gti org går som en chipad som för i tid.För att du ska se vad som händer i verkliga livet samma dag samma tidpunkt så får du se här.Observera att programet har inte ens addapterat sig full ..

Acctest före/ efter VAG GOLF 2.0fsi 200hk org
17" 10c vid org test, 2 personer torrt vägföre.
Alla mätningar är utförda med Racelogic´s GPS mätutrustning

org St1

0-60km/h 4,4s 3,6s
0-100km/h 8,3s 7,3s
100-150km/h 8,4s 6,6s
100-180km/h N/A 12,7s
201m 10,6@111,3km/h 10,4@125,1km/h
402m 16,0@146.1km/h 15,5@156,4km/h

ThomasT
2007-09-30, 22:55
Trimfirmorna måste vara grymt skickliga på att förmedla en känsla av att den är piggare när den i själva verket är nästan slöare än orginial om man får tro dig.

Just den biten är ju ganska enkelt, det är ju bara att programera om gaspedalens läge. Gammalt trick som trimfirmorna anammade direkt när gaswiren försvann.


.

DPC
2007-10-01, 08:24
Jobbar själv med motorutveckling, bland annat med turbomatchning och förundras över alla fantastiska optimerade programvaror som finns att köpa till sin personbil för en spottstyver. Det finns ingen idag i motorbranchen som lämnar utrymmen för de effekthöjningar som anges utan att tumma kraftigt på hårdvarugränser och emissioner.

Det kan förvisso vara möjligt att momentant höja effekten till de nivåer som anges av trimmarna (som ger en känsla av en mycket starkare motor och bättre prestanda kortvarigt), men då struntar trimmarna fullständigt i maximalt turbovarvtal, temp efter kompressor, avgastemperatur och cylindertryck.

De trimmade bilarna som Foffa nämner borde dock ha presterat lite bättre än de gör. Troligen så blir de av någon anledning begränsade redan inom 402 m och tappar prestanda.

Jag ska inte sticka under stol med att jag själv är lockad av en annan programvara som ger en rapp bil i stan och fina omkörningsprestanda, men jag känner till för mycket av de eventuella konsekvenserna av övervarvad turbo etc och törs inte utsätta min motor för detta.

foffa2002
2007-10-01, 10:40
Hahaha

Kärra Foffa nu är du igen och påstår som förut att en Gti org går som en chipad som för i tid.För att du ska se vad som händer i verkliga livet samma dag samma tidpunkt så får du se här.Observera att programet har inte ens addapterat sig full ..

Acctest före/ efter VAG GOLF 2.0fsi 200hk org
17" 10c vid org test, 2 personer torrt vägföre.
Alla mätningar är utförda med Racelogic´s GPS mätutrustning

org St1

0-60km/h 4,4s 3,6s
0-100km/h 8,3s 7,3s
100-150km/h 8,4s 6,6s
100-180km/h N/A 12,7s
201m 10,6@111,3km/h 10,4@125,1km/h
402m 16,0@146.1km/h 15,5@156,4km/h


Mvh

Fortfarande så har ju jag 165kmh redan vid 201m och 210kmh på enbart 1.75bar ladd vid 402m så jag tar gärna ett race på motorvägen.

Du använder ju fortfarande din G-tech grunka.
ALLA testade orginal GTI 2.0T har haft 155-159Kmh i alla tester.

Besök strippen istället för att bevisa hur lite du vet om trimning och om hur motorer fungerar.


Lyssna lite på Daniel Carlsson om du inte vill lyssna på mig då jag med mina världsrekord för både V5 , och Bora och MAX effekt ur orginal styrdon på MK4 samt mina kammar jag tagit fram med en porsche tuner vet ju nada ;)

Aero++
2007-10-01, 11:02
Kära foffa2010

Jag använder racelogic vilket är testat jämfört med strippen och skillnad är inget alls.Teknikensvärld använder sig av racelogic med nu för tiden ;).

Angående din bil,det ända du har är siffror från en repa,fixa din bil så att den håller den effekt hela tiden, så att den inte bli i garaget 11 månader om året.

Stripkörning vad ska jag göra där det enda man se hur folk kör en repa ,sen efter den så blir dem boxerade vad är roligt med det ?;)

DPC
2007-10-01, 11:14
Foffa har mig veteligen kört över 20 repor i år. Bilen har för övrigt stått på jobbparkeringen varje dag detta år tills drivaxeln rök för en dryg månad sen.

Inte illa med en FWD med 500 hk som jobbpendlarbil.

Aero++
2007-10-01, 11:28
Foffa har mig veteligen kört över 20 repor i år. Bilen har för övrigt stått på jobbparkeringen varje dag detta år tills drivaxeln rök för en dryg månad sen.

Inte illa med en FWD med 500 hk som jobbpendlarbil.

Ta det lungt nu,jag försöker bara skoja med Foffa men ni verkar ta det hela på så blodig allvar.Det finns ingen chans att jag kör ifrån hans bil skojar bara,angående strippen så vet jag inte hittade på där oxå lite bara för att skoja.

jonis
2007-10-02, 18:46
BSR har ju tyvärr kört orginaltider 2 år i rad både på mantorp och i tunertestet.
Vi körde ju samtidigt med Skodaklubben med en orginal 180hk och en orginal 200hk och dessa bilar presterade samma.

Och nu har dom ju upprepat sin trap speed på 156~159kmh som är orginaltid.


De skodakillar som först körde BSR och sen V-tech är tillbaka till orginal då både V-tech och BSR tyvärr klipper och pulserar.

Både V-tech och BRS vet exakt vilken Skoda jag pratar om som fick 3tum monterat för ca 5 månder sen och ingen av firmorna gjorde ägaren nöjd.

Men om någon från GTIklubben tar och testar sin chipade och får en trap speed över 160kmh så är ju det jättefint och ett bevis på att trimmat gav något om det nu är värt att ha 5kmh högre slutfart på 402m.
Det är ju väligt lite vid ett rödljusrace ;)

Daniel Carlsson från labbet kanske orkar räkna på meter ;)


Eller så kan vi kolla orginal tider i bilsport mot BSR i tuner test 2005,2006 och 2007.
Sen finns det också tider från Mantorp när vi var där och testkörde

Om det är en Södertälje bil vi pratar om borde han vara nöjd då han inte har några ryck eller pulseringar kvar i bilen.

Vi ska ta in bilen så fort han har tid och mäta upp effekten.

En likadan bil med samma trim gav 277 hk i motor.

Vi hade några 2006 års skoda rs som hade problem med ryckningar men ALLA är åtgärdade nu!

Marcus
2007-10-02, 19:21
Vem/vilka representerar du, Jonas?

foffa2002
2007-10-02, 19:53
Vem/vilka representerar du, Jonas?


V-tech i södertälje

Börja posta WHP så vi kan räkna på det.
Sen får "Z" köra ett tidkort som är bättre än orginal.


Det man ska tänka på är att tex ett svep 1000-7000v på 4an måste ta minst 20-25 sekunder för att visa rätt effekt hur det blir på gatan.

Aero++
2007-10-02, 21:15
Det man ska tänka på är att tex ett svep 1000-7000v på 4an måste ta minst 20-25 sekunder för att visa rätt effekt hur det blir på gatan.

Håller med faktiskt.Bra skrivet.Där ser man vad man har och utan större ic så blir detta illa.

Tror att bilen kokar ha ha i denna svep det blir helt enkelt för varmt

Mvh

jonis
2007-10-03, 14:00
V-tech i södertälje

Börja posta WHP så vi kan räkna på det.
Sen får "Z" köra ett tidkort som är bättre än orginal.


Det man ska tänka på är att tex ett svep 1000-7000v på 4an måste ta minst 20-25 sekunder för att visa rätt effekt hur det blir på gatan.

Jag vet att du har varit lite tvivlande till våra mätmetoder, men du är mer än välkommen förbi och titta hur vi gör våra mätningar.

Vår senaste försäljning av rullande landsväg gick till Porsche AG.

Det borde tyda på att det är någelunda kvallite på produkten..

Aero++
2007-10-03, 21:04
Jonis

Några frågor angående 1.4 tsi 140 hkr Golf 5 GT

Vad laddar den med steg 1 ?

Har ni steg 3 till den ??

Har ni bromsat en sån ,hur mycket effekt gav den på hjulena ??

Mvh

Quattro_mannen
2007-10-03, 21:31
Den borde fästa fint redan på 2an.
Annars så får man ta och kolla trycket i däcken och inställningen på framvagnen.

Värt att notera är att BSR med 3 tum avgas och JR filter skodan gick orginaltider igen i tunertestet på klistrad bana.

Orginal Skoda RS 200hk = 14.8/156kmh (på vanlig asfalt tidigt i år på mantorp)
BSR med 3 tum avgas o chip+filter = 14.8/156-159kmh på klistrat

Dvs den har inte en häst mer än orginal :/

3 gången de trimmade går som orginal ....tyvärr




Har fortfarande inte sett en trapspeed över 160kmh på klistrad bana om med riktigt tidtagning

Foffa du borde ju veta bättre om hur breda 40 profils gatdäck på klistrad bana uppför sig,det borde ge dig en liten vink om varför tiderna blir som dom blir....9.29/239km/h i besiktad OCH godkänd bil...bit på den du....

Mvh Nicklas

foffa2002
2007-10-04, 19:31
Foffa du borde ju veta bättre om hur breda 40 profils gatdäck på klistrad bana uppför sig,det borde ge dig en liten vink om varför tiderna blir som dom blir....9.29/239km/h i besiktad OCH godkänd bil...bit på den du....

Mvh Nicklas

Lite lustigt att du skriver så om du nu har någon aning om tider inom dragrace.
60fot , 201 och 402m tider vs trap speed säger ju allt om hur repan gick.

med under 300hk fungerar gatdäck utmärkt.
Jag körde själv tolvor på tullinge med 300hk och gatdäck.

Det är inga monster vi snackar om utan 250hk kit på skoda och den har samma trap = samma effekt och starten var perfekt på alla repor.
60for var mycket bra.

Quattro_mannen
2007-10-04, 21:04
Lite lustigt att du skriver så om du nu har någon aning om tider inom dragrace.
60fot , 201 och 402m tider vs trap speed säger ju allt om hur repan gick.

med under 300hk fungerar gatdäck utmärkt.
Jag körde själv tolvor på tullinge med 300hk och gatdäck.

Det är inga monster vi snackar om utan 250hk kit på skoda och den har samma trap = samma effekt och starten var perfekt på alla repor.
60for var mycket bra.

Kanske jag inte har någon aning om dragrace men det räkte iaf till att vinna
hela cuppen i Finland i B-street...Och med 250hk och framhjulsdrift så har jag svårt att tro att det ens går att få till en perfekt start.
Angående 60ft tiderna så borde jag ha en liten aning....vi gör dom på 1.3 sec.

Mer pulver på en framhjulsdriven bil ger bara svåra starter och sämre 60ft tider,och för att ta igen ett par tiondelar i missad 60ft tid så ska du ha bra mycket mer än ca. 50hk trimm....så e de bara...

Mvh Nicklas

Aero++
2007-10-05, 00:46
Kanske jag inte har någon aning om dragrace men det räkte iaf till att vinna
hela cuppen i Finland i B-street...Och med 250hk och framhjulsdrift så har jag svårt att tro att det ens går att få till en perfekt start.
Angående 60ft tiderna så borde jag ha en liten aning....vi gör dom på 1.3 sec.

Mer pulver på en framhjulsdriven bil ger bara svåra starter och sämre 60ft tider,och för att ta igen ett par tiondelar i missad 60ft tid så ska du ha bra mycket mer än ca. 50hk trimm....så e de bara...

Mvh Nicklas

Svar på tal.
Mvh

foffa2002
2007-10-06, 10:49
Kanske jag inte har någon aning om dragrace men det räkte iaf till att vinna
hela cuppen i Finland i B-street...Och med 250hk och framhjulsdrift så har jag svårt att tro att det ens går att få till en perfekt start.
Angående 60ft tiderna så borde jag ha en liten aning....vi gör dom på 1.3 sec.

Mer pulver på en framhjulsdriven bil ger bara svåra starter och sämre 60ft tider,och för att ta igen ett par tiondelar i missad 60ft tid så ska du ha bra mycket mer än ca. 50hk trimm....så e de bara...

Mvh Nicklas

Nu är du ju helt ute och vimsar.

Om man kör en orginal bil mot en som är chipad och BÅDA har samma 60fot , samma 201m tid och samma 402m tid 3 av 3 race på mantorp så har ju dina dina 1.3 i 60fot inget med tiderna att göra på mantorp när .
Och sen pratar du tider när slutfarten visar exakt hur mycket effet bilen har.

Om den ena i detta fal hade haft mycket bättre tid som hänvisar till en bra 60fot så skulle slutfarten ändå varit snarlik.


Men i detta fall går bilarna identiskt.
Dvs båda har likvärdig start

Aero++
2007-10-06, 15:04
Nu är du ju helt ute och vimsar.

Om man kör en orginal bil mot en som är chipad och BÅDA har samma 60fot , samma 201m tid och samma 402m tid 3 av 3 race på mantorp så har ju dina dina 1.3 i 60fot inget med tiderna att göra på mantorp när .
Och sen pratar du tider när slutfarten visar exakt hur mycket effet bilen har.

Om den ena i detta fal hade haft mycket bättre tid som hänvisar till en bra 60fot så skulle slutfarten ändå varit snarlik.


Men i detta fall går bilarna identiskt.
Dvs båda har likvärdig start

Du är vass idag alltså.,)

Mvh

Quattro_mannen
2007-10-06, 18:00
Nu är du ju helt ute och vimsar.

Om man kör en orginal bil mot en som är chipad och BÅDA har samma 60fot , samma 201m tid och samma 402m tid 3 av 3 race på mantorp så har ju dina dina 1.3 i 60fot inget med tiderna att göra på mantorp när .
Och sen pratar du tider när slutfarten visar exakt hur mycket effet bilen har.

Om den ena i detta fal hade haft mycket bättre tid som hänvisar till en bra 60fot så skulle slutfarten ändå varit snarlik.


Men i detta fall går bilarna identiskt.
Dvs båda har likvärdig start

Jag peronligen kan nog inte bry mig mindre i vilka tider som körts på Mantorp,ta och läs vad jag skrivit ist.Jag försöker förklara för andra varför det inte nödvändigtvis MÅSTE ge en bättre tid på strippen med chip och ca. +50hk,men du verkar ju för trög för att fatta detta....Och de e fortfarande så att
en bra start med vanlig framhjulsdriven bil e svårt att få till,än värre om du trimmar och får mer vridmoment...därav IGEN...En dålig 60ft tid som e svårt att ta igen över 402m. Annat e de me dej som e snabbast i världen =)

Henrik.M
2007-10-06, 22:14
På senare tid har det funnits ett enormt intresse att diskutera prestanda & vad man presterat ute på strippen under sommaren.

Därav har flyttat hit inläggen där det diskutteras dragrace , chippade bilar och allt vad det innebär.

Fortsätt den diskussionen här.

Reglerna är enkla för att tråden ska få vara kvar och ev växa....Presentera fakta på ett sådant sätt att det inte blir trashtalk i form av personliga påhopp .
I övrigt får ni vrida och vända på disskusionerna hur nu vill.



För oss lekmän,vad är trap speed?

Den frågan vill jag gärna också ha svar på. =)

Mini_me
2007-10-06, 23:22
På senare tid har det funnits ett enormt intresse att diskutera prestanda & vad man presterat ute på strippen under sommaren.

Därav har flyttat hit inläggen där det diskutteras dragrace , chippade bilar och allt vad det innebär.

Fortsätt den diskussionen här.

Reglerna är enkla för att tråden ska få vara kvar och ev växa....Presentera fakta på ett sådant sätt att det inte blir trashtalk i form av personliga påhopp .
I övrigt får ni vrida och vända på disskusionerna hur nu vill.




Den frågan vill jag gärna också ha svar på. =)




Se och lär=)

http://wiki.answers.com/Q/What_does_it_mean_when_someone_says_a_car_has_a_tr ap_speed

Henrik.M
2007-10-06, 23:29
Se och lär=)

http://wiki.answers.com/Q/What_does_...s_a_trap_speed

Ibland är jag korkad & detta är ett sådant tillfälle.
För jag belv inte klokare..lite men inte mycket.
Snappade fotoceller och billängd och uträkningsformel mellan dessa ting.

Kan någon ta en enkel förklaring på svenska.

Sn00k
2007-10-07, 00:34
jag gör ett försök och skriver; hastigheten bilen färdas när framdäcken bryter fotocellen vid tex mål.. kort sagt.. slutfarten.
denna säger en hel del om effekt och viktförhållande mm.. även om man halkar å spinner 200 meter av 400 så kan man köra samma slutfart som en repa där man har perfekt fäste.. med samma effekt.
så även om tiderna skiljer låt säga 2 sekunder, så ligger slutfarten ofta väldigt konstant.. så tillvida att man inte växlar bort sig totalt eller håller på med andra konstiga manövrar.. ;)

Mini_me
2007-10-07, 09:00
Hehe...märkte oxå att det var rätt förvirrande =) Men SnOOk löste ju det rätt smidigt=) Tackar!

VWR18
2007-10-07, 11:05
ett levande exempel på det hela!

passat 1.8T ~280Hk 60ft 2.1sek 402m 14.1sek 162km/h

samma programvara men med större turbo

60ft 2.55sek 402m 14.1sek 167Km

även om jag spann bort 1/2 sek i starten så finns det mer effekt som bevisas på den högre slutfarten men med samma ET tid!

samma siffror vid flera tillfällen.

foffa2002
2007-10-07, 14:06
Här är 2 exempel till på när slutfarten bli samma även att ca 100m av repan är helt messed up

~1,7bar av 2.2 möjliga varje 0,1 ger ca 18hk

60ft 4,54
201m 10,8 150kmh
402m 14,9 208kmh

skillnaden mellan 201m och 402m är sekunder snabbare än 660hk monster som Enzo.

nästa testrepa på liknande effekt fast uttan boggning i starten.

1,55bar
60ft 2,1
201m 8,1 163kmh
402m 12,1 207kmh