handdator

Visa fullständig version : Frågor och hjälp om 2014 Tiguan 1.4 tsi



Sanni
2020-03-07, 23:21
Tja, är ny här och ny ägare till en 2014 Tiguan 1.4 tsi 4motion Rline. Bilen köptes för 1v sen hos en bilförsäljare i Täby.. Har gått 7100mil och senaste service gjordes för 400mil sen. Dagen efter köpet så kollade jag på oljan och den var svart. Tyckte att det var konstigt med tanken på att den är bytt för 400mil sen. Kontaktade säljaren och han viste inget och så vart d tyst. Bytte olja själv, tänkte nån sorts mellanservice. Nu börjar jag märka konstig, vinnande ljud som kommer från höger sida fram. Täkte om det var fönster som inte var stängd men så var det inte. Låter mer vid högre gas. Öppnade fönster för att höra om det låter lika mkt ute men d hörs inte. Nån som vet vad det kan vara? Kollade på däcket och såg att broms ligger mot skivan ( inte helt) ska det vara så?? Sen när man backar då ryker det från avgassystemet, nån som vet nått om det???? Behöver hjälp.

a128
2020-03-07, 23:30
Man kan gå hit och slå på regnummer och evt. få vägledning avg. mätarställningar https://www.car.info/

evt. kam man kontakta tidigare ägare och hör vad denna har att berätta

JanneVTR
2020-03-08, 08:25
Hej. Vad gäller bromsarna så är det absolut inte mycket som kolven släpper så klossarna går tillbaka. Någon kan säkert säga hur mycket, men vi pratar om kanske totalt 1 mm på både in och utsidan.

AndySwede
2020-03-08, 09:51
Varför åker du inte tillbaka till säljaren och påtalar felen?

Sanni
2020-03-08, 10:19
Försökte ladda upp en bild jat tog på bromsen men det går inte ladda upp den.

- - - Uppdaterad - - -

Ska kontakta de på måndag och se vad de har o säga.

pudas
2020-03-08, 10:36
Att oljan är svart är med största säkerhet helt i sin ordning! Det är en av oljans uppgifter att hålla motorn ren från sot och avlagringar.
Det vinande ljudet kan ju vara mycket, men jag skulle misstänka att det kommer från något som snurrar och drivs med rem som generator, ac pump, spännhjul etc. Svårare att lokalisera,men en erfaren bilmekare, om han är van vid bilen borde kunna veta var som är mest troligt.
Jag tror nog det rycker lika mycket när du kör framåt, det är bara det att du märker det mer när du backar. Beroende på många faktorer så ryker ju en bil mer eller mindre hela tiden. Vid kall och fuktigt väder är det mest vattenånga du ser som avgaser.

Sanni
2020-03-08, 10:47
11525

Sn00k
2020-03-08, 16:32
Asså.. en 1.4tsi med kompressor.. den SKA vina höger fram vid acceleration, uppåt 3-3500varv där kompressorn kopplar ifrån och turbon tagit över helt, detta är fullt normalt.

bromsklossarna ska ligga fullt emot skivan rent visuellt, fullt normalt.
..och oljan SKA som ovan nämnt, vara svart, speciellt om den gått på längre serviceintervall och du just hällt i en ny olja, den binder då upp sot/koks 1000ggr bättre än den mättade gamla oljan, och svartnar redan efter 5minuters körning, fullt normalt.

Sanni
2020-03-08, 17:14
Så du säger att allt är normalt? Visste inte att min bil har kompressor och turbo. Du måste förstå att du kanske har kunskap och erfarenhet när det gäller vw. För mig är det första tsi vw. Har ägt wankel bilar och volvos innan. Ingen fråga är dum fråga. O allt är inte självklart för alla.

pudas
2020-03-08, 19:53
Har ägt wankel bilar

Nu börjar det bli intressant på allvar! Kanske fel forum, men berätta lite om dina Wankel-bilar!

a128
2020-03-08, 20:22
För mig är det första tsi vw. Har ägt wankel bilar och volvos innan. Ingen fråga är dum fråga. O allt är inte självklart för alla.

här är lite mer fakta att fördjupa sig i om Tsi-spisen:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf
som i grunden är en utveckling av Fsi-spisen
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_298_d1.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d2.pdf

Sn00k
2020-03-08, 20:31
Inget illa menat alls, ledsen om du tog det så.. jag kan inte med 100% säkerhet säga att ljudet du hör inte är något annat, därav min påpekan att denna 1.4a har en liten uppväxlad kompressor som laddar hårt i botten och sedan kopplar ur med magnetkoppling för att inte övervarva.. det är en Eaton M24 förövrigt, jättegullig pjäs god för ~115hk.. dock låter dessa lite även om man försökt ljuddämpa den i både inlopp och utlopp.

Wankel är fränt, långt ifrån något för alla

Sanni
2020-03-08, 21:09
Tack för hjälpen, nu fick man lära säg nått nytt.

- - - Uppdaterad - - -

Tack ska läsa på lite.

- - - Uppdaterad - - -

Rx-7 och 2st rx8or

Sanni
2020-03-11, 13:39
Nästa frågan.
Försökte få fram PR koder till min bil dvs. All extra utrustning och sånt. Hittar ingenstans klistermärket på bilen och finns inga i serviceboken. Hur kan man få fram de ?

BjornL
2020-03-11, 14:22
Det är kanske 100 koder, lika mycket tex "utan TV-mottagare" som "Viktområde 3" och annat spännande. Är det någon särskild kod du söker?

Skickat från min SM-N970F via Tapatalk

Sanni
2020-03-11, 14:33
Har köpt obdeleven. Tänkte kolla vikken extra utrustning bilen har. Så att man kan slå in koderna i obdeleven.

Pelk
2020-03-11, 17:23
Vet inte om http://old.auditillbehor.se fungerar fortfarande. Gör den det, kräver sidan Internet Explorer samt Silverlight för att gå att använda.

Och då kan knappa in reg.nr och få en lista på din bils fakriksmonterade utrustning.


__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Sanni
2020-03-11, 18:08
Ska kolla upp. Värkar inte funka, slår in regnr men inget händer.

BjornL
2020-03-11, 20:40
Har du kollat med säljaren? Denne borde veta vilken utrustning din bil har.

Sn00k
2020-03-11, 21:11
Slagit ett öga bak i skuffen under mattan på plåten intill reservhjulet? Det brukar sitta en produktionslapp där med färgkod, pr-nummer mm.

a128
2020-03-11, 21:17
Samma lapp ska även återfinnas i serviceboken :)

Sanni
2020-03-11, 22:20
Tyvärr så fanns den inte nånstans i bilen eller serviceboken. Kontaktade säljaren och han skkickade en låååång lista med koder.

AndySwede
2020-03-12, 09:40
Vad säger säljaren om de problem du upplevt med bilen du beskrivit här?

candyweiss
2020-03-12, 09:49
Tyvärr så fanns den inte nånstans i bilen eller serviceboken. Kontaktade säljaren och han skkickade en låååång lista med koder.
Var har säljaren fått listan med koderna ifrån?

AndySwede
2020-03-12, 10:04
Är det en VAG handlare finns den ju i systemet. Men om stickern inte finns under golvet bak har den antagligen blivit ordentligt reparerad "där bak", finns ju ingen rimlig anledning att någon tar bort den liksom. Finns handlingar från nybilen kvar hos handlaren återfinns utrustningsspecen där också.

Sanni
2020-03-12, 10:31
Vet ej men han mejlade de.

Sanni
2020-03-18, 17:23
Lämnade bilen på kontroll och allt var som det ska med den.

Sanni
2020-03-18, 17:30
Tyckte oxå att det var konstigt att klistermärket är borta men säljare kunde inte ge mig nån vettig svar. Kopplade obdeleven och kollade lite igenom bilen, obdeleben visade att d fanns nyare version av motor, central elektronik och radio mjukvara. Kontaktade vw och frågade om det och de sa att de kan inte se att det finns nån ny version men jag kunde komma till de och det skulle kosta 1100 att kolla upp. De tyckte inte att det var nödvändigt så jag skippade det. Sen var de snälla och skickade lite info om min bil( färgkod, och en del av pr koder/ extra utrustning).

a128
2020-03-18, 17:57
Lapp saknas i både servicebok och bagage, denna bil borde kollas upp riktigt seriöst, så den inte har reparerats av denna mannen:
https://youtu.be/wR2f-q4WPfs

Sanni
2020-03-18, 18:46
Haha. Tyvärr hittar ingenstans att den vart krockad eller nått. Btw killen i video har skills.

Sanni
2020-05-18, 00:21
Halloj. Tänkte byta olja, oljefilter och tändstift på min tiguan. Så min fråga är, vilka är de bästa tändstift ni rekommenderar?

candyweiss
2020-05-18, 06:57
Halloj. Tänkte byta olja, oljefilter och tändstift på min tiguan. Så min fråga är, vilka är de bästa tändstift ni rekommenderar?
Förmodligen är det bäst att använda det som VW rekommenderar :)