handdator

Visa fullständig version : tempmätare golf, blinkande lampa



ap3
2007-10-06, 10:46
Tempmätaren i min golf 2'a ligger konstant i botten och varningslampan blinkar hela tiden. Oavsett om bilen är varm eller kall...

Någon som har förslag på vad det kan vara för fel?

binke
2008-06-02, 11:15
Hittade du en lösning? Jag har också problem med blinkande lampa trots att nålen ligger där den brukar (strax över mitten) och där är normalt med vatten i expansionskärlet. Är det svarta tempgivaren som ska bytas? /Bengt

Golf II Memphis, RP, -88

Fireball
2008-06-02, 16:06
Det sitter en nivåvakt i expansionskärlet. Kanske den som klöddar?

binke
2008-06-02, 16:51
Hur gör man om man misstänker "nivåvaktsfel"? Byter hela behållaren? Eller ligger felet nån annanstans?

/Bengt

Fireball
2008-06-03, 11:13
På min sitter nivåvakten skruvad i behållaren uppifrån. Ganska lätt att skruva av och testa.

Vet dock inte hur det ser ut på andra årsmodeller...

binke
2008-06-03, 21:05
Ingen nivåvakt vad jag kan se - vad göra?

/Bengt

Sjove
2008-06-03, 23:49
Hittade du en lösning? Jag har också problem med blinkande lampa trots att nålen ligger där den brukar (strax över mitten) och där är normalt med vatten i expansionskärlet. Är det svarta tempgivaren som ska bytas? /Bengt

Golf II Memphis, RP, -88

Samma problem här!!!
Kan det vara någon jordning för min tuta fungerar inte heller...

Mvh Daniel

Fireball
2008-06-04, 10:20
Det kan vara så jäkligt att den modellen inte har nivåvakt...

Då överlåter jag frågan på någon annan som har bättre koll än jag! :-)

mt4base
2008-06-04, 11:26
Vanligt fel om kabeln till tempgivaren har skavt av. Testa att byta den så tror jag det ska funka fint. Är mätaren i maxläge är det väl maxjordkontakt om jag inte missminner mig. Hade detta fel på min jetta gt för många år sedan.

Kan kabeln varit rosa eller orange? Kolla färgen på kabeln som sitter på tempgivaren och se om du kan hitta den i kabelmattan som går till mätarhuset. Mät sedan kabeln med ohmmeter och se om det är kontakt eller ej.

binke
2008-06-04, 12:35
Tack för tips!
Jag pratade med mekaniker på VAG som trodde det var glapp i någon jordledning i motorrummet eller på baksidan av själva instrumentet. Han hade stött på det nån gång.

/Bengt

binke
2008-06-09, 16:25
Kollade igenom jordpunkter i motorrumet, sprejade lite antioxid och vips slutade varningslampan blinka. Vet jag inte om det var en tillfällighet - men just nu har jag inget problem med blinkande vattentemplampa!

/Bengt