handdator

Visa fullständig version : Glykol frågor



Mawe
2007-10-06, 01:51
Bytte glykol och spolade genom vattensystemet på min golf i vintras.. Jag hällde på en billig glykol blandad med destillerat vatten (farsan sa att jag skulle använda det)

Kan motorn ta skada av dålig glykol även om man sköter bytena med rätt intervall?

Vad rekommenderar VAG att man ska använda för glykol? hur ska man blanda den och med vad ?

Gäller bilen nedan..

leofeo
2007-10-06, 10:52
Alltså har du en bra blandning så håller den för lägre minusgrader, alltså minusgraderna innan den fryser till is så att säga. Glykol har bara inte i uppgift och kyla motorn även smörja, defrost, anti rost osv..
Det viktigaste är att försöka använda den glykol som ditt märke rekommenderar, för det varierar ganska mycket mellan dess olika glykol i "märkesbranschen så som volvo, renault ford etc", och blanda hälften hälften, väldigt viktigt nu när vintern är på gång också.

Mawe
2007-10-06, 11:14
Är det fel att använda destillerat vatten eller ska man använda kranvatten?

Lillen
2007-10-06, 11:21
Är det fel att använda destillerat vatten eller ska man använda kranvatten?

Nej , renare men dyrare!

P.Hagel
2007-10-06, 14:44
Hallå!!!!!!!!!!!!!!!!!

Är det till din Golf-96:a?????

Då MÅSTE du använda G12=Röd Glykol inget annat.

Fireball
2007-10-06, 16:11
Angående destillerat vatten (OBS! detta är vad en av utvecklingsingenjörerna på jobbet har berättat för mig, inget jag läst mig till själv):

Kranvatten innehåller diverse metalljoner och annat skoj, och är därför "mättat", balans har uppnåtts.
Destillerat vatten saknar metalljoner och kommer därför att ta åt sig dessa från kylsystemet vilket medför oxidering.

Som sagt, detta är hörsägen men låter rimligt tycker jag. Om någon i klubben är utbildad i metallurgi/kemi så får vederbörande gärna bekräfta eller dementera uppgifterna!

Mawe
2007-10-06, 16:39
Jo det gäller min GTI. Jag får nog åka ner till VW nästa vecka o köpa mej ny glokol... Får fråga dom vad dom säger om destillerat vatten VS kranvatten...

Kan felaktig glykol påverka oljetempraturen något?