handdator

Visa fullständig version : Värmeproblem i kupén på Transporter -2011



kokon30
2020-02-06, 16:49
Har en Transporter -2011
För att få på värmen kan man få vrida värmevredet fram och tillbaka allt från en gång till tio gånger, sen är det olika hur länge man har värme också allt från nån minut till att det funkar hela tiden det är olika, o då får man göra om samma procedur med vredet för att få tillbaka värmen, var samma sak i slutet av förra sommaren när man ville ha kyla, nån som haft samma problem och vet vad felet kan vara?

vfr
2020-02-06, 17:19
Välkommen hit Daniel! :)

Vad är det för värmesystem i den? Manuellt eller klimatanläggning?

Om du inte vet skillnaden så brukar det vara gradinställning på en klimatanläggning men bara ett varmt/kallt-vred på manuell.

kokon30
2020-02-06, 17:58
Den har grader utmärkt på vredet
är samma vred som på den här länken https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/4f21f2/path/mnt/newftp/68/bil/lgnr/524446_1.jpg/vw_transporter/caravelle_2015_v��rmereglage.jpg (https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/4f21f2/path/mnt/newftp/68/bil/lgnr/524446_1.jpg/vw_transporter/caravelle_2015_v��rmereglage.jpg)

Megapolaren
2020-02-07, 10:24
Nu har jag inte sakkunskaper om just Transporter 2011. Men om jag förstått saken rätt så kontrolleras väl temperaturen i nyare bilar praktiskt taget genomgående av en elektrisk ställmotor? Och detta oavsett om man har en manuell eller helautomatisk ac-anläggning?

Min erfarenhet är att det är mycket vanligt med ställmotorer som krånglar. Det får mig att tro att det är där problemet ligger.

Ställmotorerna brukar det gå att läsa felkoder på, så det är väl det naturliga nästa steget.

passat2001
2020-02-08, 08:52
Nu har jag inte sakkunskaper om just Transporter 2011. Men om jag förstått saken rätt så kontrolleras väl temperaturen i nyare bilar praktiskt taget genomgående av en elektrisk ställmotor? Och detta oavsett om man har en manuell eller helautomatisk ac-anläggning?

Min erfarenhet är att det är mycket vanligt med ställmotorer som krånglar. Det får mig att tro att det är där problemet ligger.

Ställmotorerna brukar det gå att läsa felkoder på, så det är väl det naturliga nästa steget.

Det kan vara så enkelt att värmepaketet börjar slagga igen, så var det på min Passat 2001. Jag spolade igenom värmepaketet, dom två slangarna som går igenom torpedväggen sen hade jag jämn och fin värme igen.

kokon30
2020-02-10, 19:05
Fick fram felkod B109715
Temperature flap - RMP short to positive, or interruption.
någon som vet var man kommer åt ställmotorn på en Transporter?