handdator

Visa fullständig version : Parkeringsvärmaren Till Golf 5



Danne_
2007-10-05, 16:51
Är det någon som vet om parkeringsvärmaren som går att välja till värme både motor och Kupé? Tycker det står så skumt i pappren. Att den värmer kupén oberoende av motor temp. Dom kanske vill få det till att man inte ska tro att det är nån typ av restvärmare.

Om det nu skulle vara så att den värmer bara Kupén så måste det ju vara ganska lätt att ändra. eller?? Nån V.A.G mek som kan svara på saken?

För man vill ju inte köpa en kupevärmare för en halv förmögenhet.

Henrik.M
2007-10-05, 17:17
Den värmer bara kupen när bilen är avslagen.

Sitter en elektrisk spärrventil vid värmepaketet.
Denna ventil får en signal från värmaren när du aktiverar den och flyttar då en kägla som spärrar vattenflödet till motorn & värmaren pumpar vattnet runt mellan värmare och värmepaket = det värmer endast kupen.

När du startar bilen blir ventilen spänningslös och du har normal cirkulation i bilen.

Mycket enkelt förklarat.

Avslagen bil och värmare på = Värmer endast kupen.

Bilen igång och värmaren på = Vattnet cirkulerar även via motorn.

Går att koppla förbi ventilen på div olika sätt , att bara dra ur kontakten mellan ventilen och värmaren fungerar inte , eftersom värmaren då tolkar det som en felkod och slår av.

Tittar man på hur ventilen är uppbyggd/fungerar kommer man ganska snabbt underfund hur man kopplar förbi vattenflödet på den.

Läste just i din profil att du är elektriker mitt tips är då att du mäter motståndet i ventilen när värmaren går.
När du vet motståndet ersätter du ventilen med samma motstånd. (du låter ventilen sitta kvar , kopplat ur kontakten och monterar ett motstånd på kontakten).

Ventilen står då öppen när värmaren körs och motståndet du har på kabeln tolkar värmaren strydon som en ventil = Du har värme både i motor och kupe samt att värmaren tror han har kontakt med ventilen fast han i själva verket har kontakt med ett motsånd.

Kankse inte världens bästa beskrivning.....men jag har försköt så gott jag kan.

Svaret på en ev följdfråga om jag provat detta någon gång är : Även jag bor långt uppe i norrland även våra kunder. ;-)

Danne_
2007-10-05, 18:22
Jag tycker då att det är en idiotisk uppfinning. vaffö ska man ha en bil med varm kupé när motorn är iskall. och sen om det skulle vara -30grader tror jag inte den skulle starta om man värmt kupén i 30min så batteriet är lagom urladdat.

Det går inte bara att koda om med datorn eller??
Jag är på gång att kanske byta mig en ny Golf Variant och det är ju lite lockande när priset är ganska lågt för värmaren.

Har du testat Koppla förbi ventilen på nån bil med lyckat resultat???

Henrik.M
2007-10-05, 18:32
Jag tycker då att det är en idiotisk uppfinning. vaffö ska man ha en bil med varm kupé när motorn är iskall. och sen om det skulle vara -30grader tror jag inte den skulle starta om man värmt kupén i 30min så batteriet är lagom urladdat.

Säg det till tysken som inte vet vad en vinterutrustad bil innebär.
Ang batteriet så är tumregeln för alla värmare att man kör bilen lika länge som man kört värmaren. (Hör med vem som helst som arbetar med bränslevärmare).


Det går inte bara att koda om med datorn eller??

Då hade jag inte bemödat mig med att lära ut min yrkeshemlighet.
Svaret är alltså nej.....jag har provat och forskat i ämnet under en hel del arbetstimmar på frabriksnya bilar. =)


Har du testat Koppla förbi ventilen på nån bil???

Jag har tappat räkningen på antalet.
Även jag bor långt uppe i norrland , runt knuten från gällivare. =)

Danne_
2007-10-06, 01:24
Ang batteriet så är tumregeln för alla värmare att man kör bilen lika länge som man kört värmaren. (Hör med vem som helst som arbetar med bränslevärmare).
Joo det vet jag. Har en ebersprakare i firmabilen som jag kör. och varmt blir det på bara 20min =)




Jag har tappat räkningen på antalet.
Men kopplar du in ett motståndet då eller kopplar du om slangarna???

Henrik.M
2007-10-06, 09:14
Men kopplar du in ett motståndet då eller kopplar du om slangarna???

I början kopplade jag om slangarna , men sen kom jag fram till att effektmotstånd funkar lika bra & är betydligt enklare att montera.
Har inte haft en enda reklamation ännu på någon värmare , så mao är det ett bra betyg på att det funkar.

Danne_
2007-10-06, 12:31
Vad fint Då blir det nog det som tillval=) Skönt med varm bil vart man än är.
Men kan du avslöja vilket ohm tal och hur många watt motståndet ska vara på så man slipper mödan att börja forska i det =)

Henrik.M
2007-10-06, 12:36
Vad fint Då blir det nog det som tillval=) Skönt med varm bil vart man än är.
Men kan du avslöja vilket ohm tal och hur många watt motståndet ska vara på så man slipper mödan att börja forska i det =)

Har det inte i skallen men kan kolla upp det vid tillfälle.