handdator

Visa fullständig version : Dörrarna låser inte upp ibland (kallt väder?) Passat 2016



kungen
2020-01-11, 20:10
Passat 2016 2.0 TDI R-line

Första gången det hände märkte jag att förardörren inte gick upp. Hade gått från ett par plusgrader till -7c. Handtaget rörde sig men kändes precis likadant som när bilen är låst. Gick att öppna inifrån dock, började fungera efter 20 min färd.
Nu hände likadant med HB och samma visa med plusgrader en längre period och sen ca -6c, känns precis som den är låst. Öppnade/låste några gånger med nyckeln sen gick den upp.

Något som fryser i låskistan?

Har das welt auto garanti kvar på bilen men känns svårt att lämna in den då låsen säkert kommer fungera när de undersöker.. Ska försöka filma felet nästa gång det händer.

Någon mer som råkat ut för det? Vanligt fel? Hur åtgärdar man?

AndySwede
2020-01-12, 08:17
Det där känner jag igen från det svenskaste av det svenskaste, en V70 av 2011 års modell. Utvecklarna i Göteborg hade inte koll på att det var kallt uppe i norr och hade försett låskistan med ett fett som inte tålde minusgrader. Bilen återkallades. Lite irriterande när man har bråttom iväg och dörren inte går i lås. Det är den enda bilen jag ägt där jag använt spännband för att hålla dörrarna stängda ;)

Filma när det händer eller åk in till verkstaden och säg fixa!

Peter-C
2020-01-12, 10:31
VW Golf 7 R 2014 (sonens).

Troligen samma komponenter som Passat.
Bilen går i Östersund. Han ringde för en månad sedan om det motsatta problemet, att vissa dörrar ej gick att låsa pga kyla.
Sade till honom att gå in och hämta en plastpåse fylld med varmt vatten för att hålla mot gaveln vid dörrlåset.

Det löste problemet just då. Har hänt 2 ggr under 2 vintrar i Ö-sund. Bilen står ute.

/Peter

kungen
2020-01-12, 15:26
Det där känner jag igen från det svenskaste av det svenskaste, en V70 av 2011 års modell. Utvecklarna i Göteborg hade inte koll på att det var kallt uppe i norr och hade försett låskistan med ett fett som inte tålde minusgrader. Bilen återkallades. Lite irriterande när man har bråttom iväg och dörren inte går i lås. Det är den enda bilen jag ägt där jag använt spännband för att hålla dörrarna stängda ;)

Filma när det händer eller åk in till verkstaden och säg fixa!Ska försöka få det på film när det händer, men lär oavsett påpeka det nu under garantitiden och kanske i så fall använda mig av reklamationsrätten om felet blir värre efter garantin..

Får se vad ÅF säger om felet

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

liexpressway
2020-01-14, 15:06
Det finns en inställning i Infotainment under "Bil" över vilka dörrar som skall öppnas vid knapptryckning på fjärrkontrollen. Kan det ha hänt att den har ställt om sig? eller att du använder dig av "Personalisering" med förarkonton?

kungen
2020-01-14, 19:33
Kan väl inte finnas en inställning som skulle göra att förardörren inte låses upp..?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk