handdator

Visa fullständig version : Köpa oservad DSG6



AW86
2020-01-06, 23:21
Hej!

Jag är helt ny på forumet och hoppas få lite hjälp i ett köpbeslut. Det är så att jag har hittat en kanonfin Passat alltrack 2016 som gått 14500 mil ungefär. Den har gått på landsbygd och är således inte körd i köer/stadstrafik osv, vilket jag förstår kan vara dåligt för lådan osv. Jag får ett vad jag tror är väldigt bra pris på bilen men har precis fått veta att den inte servats som den ska... Bilen har alltså gått 14500 mil och de servicar som är gjorda är:

5500 mil - Motorolja+filter på Meca
8800 mil - Motorolja+filter+haldexolja på VW
11900 mil - Motorolja, DSG-olja, Dieselpartikelfilter osv. på Meca


Det som saknas är alltså en "liten" oljeservice runt 3000 mil samt ett dsg-oljebyte runt 6000 mil, jag skulle vilja veta hur stort problem detta är, främst kopplat till DSG-lådan?

Lägg till att bilen gått med KCR-box sedan i stort sett ny vilket innebär att den gått med runt 480nm mot original 400nm.

Förstår att det är svårt att säga men vad tror ni, är detta en tickande bomb eller borde det vara lugnt?

Tack för hjälpen!
Anton

candyweiss
2020-01-06, 23:43
Hej!

Jag är helt ny på forumet och hoppas få lite hjälp i ett köpbeslut. Det är så att jag har hittat en kanonfin Passat alltrack 2016 som gått 14500 mil ungefär. Den har gått på landsbygd och är således inte körd i köer/stadstrafik osv, vilket jag förstår kan vara dåligt för lådan osv. Jag får ett vad jag tror är väldigt bra pris på bilen men har precis fått veta att den inte servats som den ska... Bilen har alltså gått 14500 mil och de servicar som är gjorda är:

5500 mil - Motorolja+filter på Meca
8800 mil - Motorolja+filter+haldexolja på VW
11900 mil - Motorolja, DSG-olja, Dieselpartikelfilter osv. på Meca


Det som saknas är alltså en "liten" oljeservice runt 3000 mil samt ett dsg-oljebyte runt 6000 mil, jag skulle vilja veta hur stort problem detta är, främst kopplat till DSG-lådan?

Lägg till att bilen gått med KCR-box sedan i stort sett ny vilket innebär att den gått med runt 480nm mot original 400nm.

Förstår att det är svårt att säga men vad tror ni, är detta en tickande bomb eller borde det vara lugnt?

Tack för hjälpen!
Anton
Bara det att den gått 5500 mil innan första servicen skulle gjort att jag tappat intresset helt.
Tycker det säger allt om hur mycket ägaren brytt sig om bilen i övrigt.

BjornL
2020-01-06, 23:49
Jag vet inte hur bra priset skulle kunna vara för att jag skulle köpa den. Inte särskilt välskött bil.

Dessutom - är verkligen dieselpartikelfiltret bytt?

AndySwede
2020-01-07, 00:02
En sak är säker - det finns väldigt många B8 passater till salu, och fler kommer. Lägg den där åt sidan. Även om du tycker du kn göra ett klipp så ska du nångång sälja den vidare ill någon som kommer vilja göra ett kap. Gissa vem som är förloraren...

AW86
2020-01-07, 00:14
Tusen tack för era svar! Har redan tackat nej till affären men började tvivla på om jag kanske skulle kontakta säljaren igen, era kloka ord var allt som behövdes för att leta vidare istället :)

/Anton

a128
2020-01-07, 00:34
Ägaren kan ha själv gjort oljebytes-service på motorn utan att dokumentera det

om det är riktigt billig kan man köpa den och göra service på DSG, Haldex, men även service på motorn med kamremskit

candyweiss
2020-01-07, 05:26
Ägaren kan ha själv gjort oljebytes-service på motorn utan att dokumentera det

om det är riktigt billig kan man köpa den och göra service på DSG, Haldex, men även service på motorn med kamremskit
TS skriver ju att han precis fått veta att den inte fått service som den ska.