handdator

Visa fullständig version : "Ny" Golf R med problem Discover Pro och Side assist



SvartaPilen
2019-12-29, 14:59
Hej
Ny på forumet och ser fram mot intressanta diskussioner, frågor och svar :).

Efter nästan 9 år med en Golf R-11 och ca 12500 mil på mätaren var det så dags med ett byte. Blev en bättre begagnad Golf R-18. Kan bara konstatera lite kort att det hänt en del inom tekniken genom åren med Golf R sedan jag plockade ut en sensommaren 2010! Teknik i all ära men stött på några saker som jag inte riktigt kan lösa eller får ordning på. Finns säkert någon som stött på samma saker (eller fel) som jag.

Börjar med Discover Pro (9.2"skärmen med gesture control). Har eller hittar inga frekvensband (FM/AM/DAB). Borde, om jag förstått det rätt, finnas längst ned i vänsterhörnet med där finns bara kanallistan med radiostationer. DAB är kanske extrautrustning men nog borde man se FM/AM iaf som borde vara standard? Provat "reboot" men det fungerar inte. Går alltså inte "reboota". Inget händer utan bara svart skärm och inget annat. Går starta normalt sedan.
Även sett vid vit/ljus bakgrund att det finns två svaga svarta streck på skärmen. Inget pixelfel utan bara två vertikala streck som delar skärmen i tre likana symmetriska delar. Trasig skärm? Trasiga komponenter?

Hoppar vi över till side assist (lane assist fungerar) och döda vinkel varnaren Går inte sätta på. Tar för givet bilen är utrustad med detta eftersom backspeglarna har "symbolen" i glaset och jag kan välja det i menyn. Får meddelandet "funktionen är förnärvarande inte tillgänglig". Fel på systemet eller finns inte som standard trots meny/symbol i backspeglarna? Bilen skall, enligt beställningordern, vara utrustad med detta.

Tror inte ovanstående är Golf-specifikt så kanske någon annan i vw-världen råkat ut för något liknande?
Mvh
SvartaPilen

Mex165
2019-12-29, 15:25
Om du vet vart du bor! Kan det säkert finnas någon i närheten som kan hjälpa dig att läsa ut felkoder. Jag kan hjälpa dig med detta om du kan ta dig till Stockholm.

SvartaPilen
2019-12-29, 15:38
Sorry. Profil uppdaterad.
Tack Mex165 för erbjudandet men lite långt bort.

AndySwede
2019-12-29, 17:27
Har du köpt den privat eller genom företag? Kan du posta utrustningsspecifikationen?

BjornL
2019-12-31, 19:35
Finns det garanti kvar? Strecken förekommer i en del displayer av "nya" modellen (den till Composition Media iaf), kanske tydligast vid ljus bild. Jag hade gamla displayen men har bytt till just en sådan nyare kasserad men jag tycker inte det stör så mycket.

eddiw
2020-08-25, 19:06
Finns det garanti kvar? Strecken förekommer i en del displayer av "nya" modellen (den till Composition Media iaf), kanske tydligast vid ljus bild. Jag hade gamla displayen men har bytt till just en sådan nyare kasserad men jag tycker inte det stör så mycket.

Hej! Jag köpte nyligen en bil utrustad med en Discover Pro och har exakt samma fel som trådskaparen. Skärmen uppdelad i ungefär tre lika symmetriska delar. Ska skärmen vara så eller är det en defekt?
Jag har garanti på bilen från företaget den är köpt ifrån, men vet inte om det täcker såna här "pixelfel" eller vad det nu är.
Men är detta en egenhet hos displayen i fråga eller är det fel på den?
Du hade fått tag på en kasserad discover pro? Kasserad pga strecken?

En ny display verkar kosta rätt mycket.. typ 13k om jag förstått rätt. Inget kul när man precis köpt bilen.

BjornL
2020-08-28, 19:12
Nej, den ska inte vara delad. Hör av dig till säljaren. Jag antar att du köpt en bil som skulle vara hel.

Nej, min var inte Pro men förmodar att de kan bete sig likadant.

mangewide
2020-08-28, 19:23
:(, kollat feloder?

MacAllan
2020-08-29, 08:03
Ändrar man inte frekvensband på samma sätt som i Discover Media (har en tidigare verson), dvs man trycker på "Radio knappen"?
Står jag i radio läget och trycker på knappen igen så ändras frekvensbandet.

SvartaPilen
2020-08-31, 22:19
Definitivt fel på skärmen och min är bytt. När det gällde side assist krävdes tydligen bara en mjukvaruuppdatering.
Hade även problem med dåligt batteri som gjorde att start/stopp funktionen inte funkade till fullo. Allt fixat på garanti.
(Har förlängd Nybilsgaranti dvs i 3 år. Tur var ju det :)!)
Njuter numera av en felfri och suverän kul och trevlig bil! DAB finns inte men inget jag saknar.