handdator

Visa fullständig version : Vad har ni gjort med er Volkswagen idag?



Sidor : [1] 2 3

walkmann
2019-11-02, 07:10
Tänkte vi kunde ha en tråd likt andra forum vad som händer varje dag?
är lite dött här jämfört med andra forum, så ös på nu med uppdateringar och saker ni gör med era bilar:)

- - - Uppdaterad - - -

Blev en tvätt som vanligt på fredagar..
vinterdäck på, 18” sebring med friktion Hakka r3..samt monterat stänkskydd.
dum som man är glömde jag att ta någon bild:mad:

Pear4Life
2019-11-02, 09:17
Igår åkte sommardäcken av (18") och vintersulorna (17" dubbat) fick se dagens ljus igen.
Ut med sommarmattorna och in med "slaskmattorna"
Ut med alla verktyg för en gedigen städning i bagaget.

Det enda positiva med vinterdäcken är att förbrukningen går ned med 1l/100km omgående... Nu börjar jakten på nytt längdrekord på en tank igen *lättroad... ;)

walkmann
2019-11-02, 11:11
Så, nu kommer ett par bilder:)
11322
11323

walkmann
2019-11-02, 11:15
Igår åkte sommardäcken av (18") och vintersulorna (17" dubbat) fick se dagens ljus igen.
Ut med sommarmattorna och in med "slaskmattorna"
Ut med alla verktyg för en gedigen städning i bagaget.

Det enda positiva med vinterdäcken är att förbrukningen går ned med 1l/100km omgående... Nu börjar jakten på nytt längdrekord på en tank igen *lättroad... ;)

ja förbrukningen sjunker ju drastiskt.. direkt.
lite kul.. rullade ut till jobbet på 0,47 landsväg.. är ju riktigt bra tycker jag:rolleyes:

Bopper
2019-11-02, 12:02
Så, nu kommer ett par bilder:)


Reg.nr?

walkmann
2019-11-02, 12:48
Reg.nr?
ja?:confused:

Bopper
2019-11-02, 13:02
ja?:confused:


Olika fram och bak? :)

candyweiss
2019-11-02, 13:23
Olika fram och bak? :)
Vilket land tillhör regskyltarna :D

candyweiss
2019-11-02, 13:27
Tvättat bilen med Turtle Super Tvätt :)

cheba
2019-11-02, 15:43
Olika fram och bak? :)

Editerade bilder för att dölja det riktiga regnumret ser det ut som. De har annat format än vad som används i Sverige.

pudas
2019-11-02, 15:59
Nya saker som gått sönder upptäckta på Golfen: Gasfjäder till motorhuven gick sönder när jag skulle undersöka varför kylvätskenivån var för låg. Blev förvånad över hur pass tung motorhuven är och hur ont det gör att få den i huvudet! Kostade också idag på den 50 liter prima Bensin och gjorde i samma veva någon arabisk prins och skatteverket lite gladare!
Men alla forum lider av att vara lite väl döda! Och många är det också då flertalet föredrar diverse F-B grupper!

Pear4Life
2019-11-02, 16:26
ja förbrukningen sjunker ju drastiskt.. direkt.
lite kul.. rullade ut till jobbet på 0,47 landsväg.. är ju riktigt bra tycker jag:rolleyes:

Ja visst e det... gick från 0.53 på landsväg till 0.43 på exakt samma sträcka och körstil :)

Bopper
2019-11-02, 16:34
Editerade bilder för att dölja det riktiga regnumret ser det ut som. De har annat format än vad som används i Sverige.


Jo, så är det nog. Blev mest fundersam eftersom det var olika fram och bak.
Men det går nog att lista ut det riktiga om man kombinerar fram- och bakskylten ;)

walkmann
2019-11-02, 16:48
Olika fram och bak? :)
Bara suddat dom..:rolleyes:

- - - Uppdaterad - - -


Jo, så är det nog. Blev mest fundersam eftersom det var olika fram och bak.
Men det går nog att lista ut det riktiga om man kombinerar fram- och bakskylten ;)
Testa..;) kvällssyssla..

henca
2019-11-02, 18:40
Kopplade underhållsladdaren till Golfens batteri idag.

11325

m v h Henrik

Bopper
2019-11-02, 18:59
Testa..;) kvällssyssla..

Redan gjort :)
2 ägare, Tillverkad 201804, 140 kW
Men du har inte ägt den så länge?

walkmann
2019-11-02, 23:00
Redan gjort :)
2 ägare, Tillverkad 201804, 140 kW
Men du har inte ägt den så länge?

haha bra där..;)

AndySwede
2019-11-03, 22:19
Bytte däck på båda bilarna idag. Jag kör en begagnad privatleasing och har tagit över den med tillhörande vinterdäck. Döm av min förvåning att ett däck har fel rotationsriktning och någon innan mig har kört så en hel vinter. Såå... det blir till att kontakta det härliga företaget Din Bil och börja tjafsa. Igen.

Jonssonarn
2019-11-04, 18:38
Jag har beställt ny kabelstam höger bak för byte nu till helgen pga läckande spolarvätska. Inredningen sitter håårt i en alltrack :)

walkmann
2019-11-04, 19:55
Jag har beställt ny kabelstam höger bak för byte nu till helgen pga läckande spolarvätska. Inredningen sitter håårt i en alltrack :)
Alfan, b8?

Junfors
2019-11-06, 21:39
Händer inte mycket men jag har flyttat ihop så de står bredvid varandra iallafall [emoji2]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191106/3372bead011d4ce03da15eba9210d2db.jpg

walkmann
2019-11-09, 08:44
Beställt OBDeleven..spännande:)

candyweiss
2019-11-09, 18:56
Kopplade in min nyligen inköpta ctek mxs 5.0 på Tiguanen.

Junfors
2019-11-09, 22:39
Idag var det roddar dag.
Det är tyvärr inte tid för något mek just nu på grund av hus projekt men Jettan ska Driversopen tävling nästa söndag så den ska få på sig vinterdäcken innandess.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191109/5cc5b6aa8d409a4398f3e752677ec3e9.jpg

JonasSthlm
2019-11-11, 19:32
Idag fick min Passat Alltrack ett reg. nr. :), planeras komma till Sverige 16/11, man känner sig som ett barn dagen före julafton :cool:

GTI-nissen
2019-11-11, 19:48
Satte på vinterhjulen igår... Audifälgar och därmed för stort centrumhål vilket gör att jag svär varje gång jag ska centrera dem. Tänker varje gång att jag ska skaffa centrerringar som gör att det styr men det stannar tyvärr alltid vid en tanke...

walkmann
2019-11-12, 05:20
Lekt med obdeleven..:)
nu har jag 30 olika färger till inredningen samt lite annat kul!

- - - Uppdaterad - - -


Satte på vinterhjulen igår... Audifälgar och därmed för stort centrumhål vilket gör att jag svär varje gång jag ska centrera dem. Tänker varje gång att jag ska skaffa centrerringar som gör att det styr men det stannar tyvärr alltid vid en tanke...

hur får du dom centrerade?

vfr
2019-11-12, 07:37
Hjulskruvarna är koniska så man brukar kunna skruva åt lite i taget och jobba sig runt. Men det är mycket pill. Lättare med centreringsringar. :)

candyweiss
2019-11-12, 09:30
Hjulskruvarna är koniska så man brukar kunna skruva åt lite i taget och jobba sig runt. Men det är mycket pill. Lättare med centreringsringar. :)
Det försökte jag med på en Golf mk4 jag hade tidigare och jag lyckades inte.
Förmodligen hade jag inte tålamod nog :D

Junfors
2019-11-13, 23:10
Igår byttes det till vinterdäck på Jettan. Ska köra Driversopen tävling på söndag är det tänkt och jag orkade inte sätta på högprofils sommardäcken för en tävling så det blev vinterdäck direkt. Kört en tävling på grus tidigare med dem och de syntes inte ens så de håller nog för en till.

Jettan får normalt inte rulla något på vintern utan den är bara skodd för att agera nödbil om det skulle behövas.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191113/e558e7fdd72a6bf5d2a69d6e9f280a36.jpg

Freiholtz
2019-11-14, 08:31
Renoverat oken och svetsat rost i ena hjulhuset fram på min Passat -77.

GTI-nissen
2019-11-14, 08:52
Klappade om Golfen lite igår samt kollade underhållsladdningen. Jag har hittat lite längtan inför den igen, det har varit lite si och så med det de senaste åren. Har dock tyvärr åkt på en sjukdom vilket får en att uppskatta livet på ett annat sätt. Sjukdomen har lett till att jag inte får köra bil på ett år. En petitess i det hela trots allt, det är viktigare att bli frisk!
Detta blev ju mer än VW, men det kanske kan vara bra att veta för de som känner mig.
Se det som lite info, jag ber er att inte kommentera, det är inte rätt plats för det.

Framåt är förresten en bra riktning!

walkmann
2019-11-14, 19:14
Handlat lite av Smartab, passande inför fredagstvätten imorn:rolleyes:
11341

AndySwede
2019-11-14, 21:05
Jag lånade ut min T-Roc till kvinnan ikväll igen. Tydligen gillar hon bensinvärmaren och rattvärmen ;)

candyweiss
2019-11-14, 21:28
Jag lånade ut min T-Roc till kvinnan ikväll igen. Tydligen gillar hon bensinvärmaren och rattvärmen ;)
Rattvärmen är så jäkla underbar :)

Junfors
2019-11-14, 23:44
Ska besikta swallowtailen i helgen förhoppningsvis så en allmän titt och koppla in tutan blev gjort idag.
Inte för att tutan funkade när jag satte på kablarna igen som jag tagit lös då ratten ville tuta ibland när man kör konbana. Det visade sig kabel lossat från släpytan i rattnavet men det var ju snabbt fixat med lödkolven.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191114/8415e5449fdfefa0e3dbec26a7afd9d3.jpg

candyweiss
2019-11-15, 06:30
Ska besikta swallowtailen i helgen förhoppningsvis så en allmän titt och koppla in tutan blev gjort idag.
Vad är swallowtailen för något? Svälja svansen :D

Haugeman
2019-11-15, 06:45
Vad är swallowtailen för något? Svälja svansen :Dhttp://www.reid.org/~dreid/Swallowtail/Features/WhatIsSwallowtail/What_is_a_swallowtail.htm

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

candyweiss
2019-11-15, 10:59
http://www.reid.org/~dreid/Swallowtail/Features/WhatIsSwallowtail/What_is_a_swallowtail.htm

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Aha, tackar. Då lärde jag mig något nytt igen :)

walkmann
2019-11-15, 19:05
Aha, tackar. Då lärde jag mig något nytt igen :)
Jag med..

henca
2019-11-15, 20:55
Jag med..

Även jag lärde mig något nytt men för mig känns denna kunskap lite sur... Jag har en Golf årsmodell 1975 som registrerades i Sverige 1974-09-12 och därmed bör det ha varit en swallowtail. I slutet av 80-talet gick den igenom en ganska stor renorvering då den drabbats av en massa rost. Bl a byttes de rostiga kromande kofångarna ut mot svarta korångare i plast och den bakre plåten byttes ut. Den har kvar sina smala baklysen men är nu inte längre någon swallowtail...

m v h Henrik

AlWai
2019-11-16, 10:18
Tjena,

Helt ny på detta ställe! Köpte precis en svart 2018 Passat B8 R-Line. Hade en vit 2016 innan (utan R-line). Tänkte att jag ska börja lista allt som jag gjort/ska göra med bilen. När det kommer till kodning använder jag mig utav en OBD11. Eftersom OBD11 bara funkar på android så var det bara att införskaffa en. Som tur var hade polaren en gammal lur liggandes (Samsung S3).

Detta är gjort:

• Ändrat komfortblinkers från 3 blinkningar till 4.

• Aktiverat skyltavläsning. Detta kräver att man har den där lilla kameran i framrutan.

• Aktiverat 10 färger i instrumentpanelen.

• Ändrat gränssnitt/layout i cockpiten. Finns några alternativ att välja emellan.

• Ändrade så att DRL (ledljuset som omger strålkastarna) blinkar i takt med blinkers.

• Ändrat så att stjärtvärme ligger kvar i minnet nästa gång bilen startar.

• Stängt av bilbältesvarning.



Alla dessa saker har jag googlat mig fram till. Om det är någon som är nyfiken så kan jag försöka lista instruktioner.



Vad jag vill göra:

Har ett j*vla skramlande i bildörrarna när jag pumpar musik. Har surfat runt lite och det är tydligen ett vanligt problem med dessa bilar. Så min initiala tanke var att skaffa bättre högtalare men kom fram till att jag behöver isolera dörrarna. Så detta ska göras men ljudmattor ämnade för detta.

När detta är gjort så ska jag skaffa bättre ljud. Antigen en subwoofer i skuffen eller under sätet. (Googlat så ögonen går i kors).

Bilen är svart med massa chrome på så jag tänkte försöka mig på att sätta vinyl på dessa. Har aldrig gjort det förut så det kan sluta hur som men har inte tummen mitt i handen så jag borde kunna fixa det.

Det var allt för nu men lär ju komma fler saker.

GTI-nissen
2019-11-16, 10:29
Nu följer jag inga regler alls längre... Vi blev omkörda av en fin grön Scirocco tvåa ut från Göteborg igår eftermiddag. Jag höll på att få en hjärtattack av glädje! Sambon höll på att få en hjärtattack av min häftiga reaktion. ��

walkmann
2019-11-16, 19:45
Tjena,

Helt ny på detta ställe! Köpte precis en svart 2018 Passat B8 R-Line. Hade en vit 2016 innan (utan R-line). Tänkte att jag ska börja lista allt som jag gjort/ska göra med bilen. När det kommer till kodning använder jag mig utav en OBD11. Eftersom OBD11 bara funkar på android så var det bara att införskaffa en. Som tur var hade polaren en gammal lur liggandes (Samsung S3).

Detta är gjort:

• Ändrat komfortblinkers från 3 blinkningar till 4.

• Aktiverat skyltavläsning. Detta kräver att man har den där lilla kameran i framrutan.

• Aktiverat 10 färger i instrumentpanelen.

• Ändrat gränssnitt/layout i cockpiten. Finns några alternativ att välja emellan.

• Ändrade så att DRL (ledljuset som omger strålkastarna) blinkar i takt med blinkers.

• Ändrat så att stjärtvärme ligger kvar i minnet nästa gång bilen startar.

• Stängt av bilbältesvarning.



Alla dessa saker har jag googlat mig fram till. Om det är någon som är nyfiken så kan jag försöka lista instruktioner.



Vad jag vill göra:

Har ett j*vla skramlande i bildörrarna när jag pumpar musik. Har surfat runt lite och det är tydligen ett vanligt problem med dessa bilar. Så min initiala tanke var att skaffa bättre högtalare men kom fram till att jag behöver isolera dörrarna. Så detta ska göras men ljudmattor ämnade för detta.

När detta är gjort så ska jag skaffa bättre ljud. Antigen en subwoofer i skuffen eller under sätet. (Googlat så ögonen går i kors).

Bilen är svart med massa chrome på så jag tänkte försöka mig på att sätta vinyl på dessa. Har aldrig gjort det förut så det kan sluta hur som men har inte tummen mitt i handen så jag borde kunna fixa det.

Det var allt för nu men lär ju komma fler saker.




kul, har gjort liknande mods på min Arteon med obdeleven. Förjävla smidigt måste jag säga!
körde på 30 färger när jag ända var igång;)

Junfors
2019-11-16, 23:22
Även jag lärde mig något nytt men för mig känns denna kunskap lite sur... Jag har en Golf årsmodell 1975 som registrerades i Sverige 1974-09-12 och därmed bör det ha varit en swallowtail. I slutet av 80-talet gick den igenom en ganska stor renorvering då den drabbats av en massa rost. Bl a byttes de rostiga kromande kofångarna ut mot svarta korångare i plast och den bakre plåten byttes ut. Den har kvar sina smala baklysen men är nu inte längre någon swallowtail...

m v h HenrikGanska vanlig under en tid att man moderniserade. Då var det ju jättefräckt och nu tycker man det är synd. Klart det är en swallowtail du har.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191116/7e0e98b53d173d8419166deda7ed16a5.jpg

henca
2019-11-17, 16:24
Ganska vanlig under en tid att man moderniserade.

Ja förutom att jag förlorat min swallowtail och mina kromade kofångare så är det inte så mycket annat som är original heller på bilen. Naturligtvis var det mer än bara bakre plåten som byttes vid den stora rost-renorveringen i slutet av 80-talet och i början av 90-talet byttes motor och växellåda till en 81as drivlina efter att originalmotorn drabbats av kamremsras. Även min heter "GWP...". Idag har jag bara beundrat den i garaget, det blir inte så mycket meckande under vinterhalvåret.

11344

m v h Henrik

Junfors
2019-11-17, 20:00
Ja förutom att jag förlorat min swallowtail och mina kromade kofångare så är det inte så mycket annat som är original heller på bilen. Naturligtvis var det mer än bara bakre plåten som byttes vid den stora rost-renorveringen i slutet av 80-talet och i början av 90-talet byttes motor och växellåda till en 81as drivlina efter att originalmotorn drabbats av kamremsras. Även min heter "GWP...". Idag har jag bara beundrat den i garaget, det blir inte så mycket meckande under vinterhalvåret.

11344

m v h HenrikFräckt med 2st Gwp 74-09-12 är min uttagen.

walkmann
2019-11-17, 20:02
Tvättat, igen....:mad:

Junfors
2019-11-17, 20:03
Idag var det Driversopen i Varberg på Schemat. Jag och David Mårtenson försvarade klubbens färger.
Gick okej tills bussningen till gasvajern gick av på Jettan i tredje omgången. Då blev det att linka imål men det var kul ändå.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191117/57d3964dae28a562eaaed21675f1ab74.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191117/d36fbb3e557ec8128de2ba5669104a2c.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191117/3525a47e7bc299367e2ae73f7f7f3af3.jpg

candyweiss
2019-11-20, 09:16
Nu var det dags för vinterhjulen, fast det var runt 10 grader varmt.11350

Premis
2019-11-20, 09:21
* Kört bilen 6km till jobbet.
* Vänt mig om och tittat på den flera gånger påväg ifrån den (still loving it).

30 mil roadtrip till helgen och sedan byte till vinterhjul.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

BjornL
2019-11-20, 09:43
Fick på vinterhjulen igår, lagom nu när halkan försvunnit igen, haha (legat sjuk flera veckor så det drabbade mig inte ändå iofs).

Beställt "bromskylare" idag.

Liverpoolarn
2019-11-20, 12:14
Tjena,

Helt ny på detta ställe! Köpte precis en svart 2018 Passat B8 R-Line. Hade en vit 2016 innan (utan R-line). Tänkte att jag ska börja lista allt som jag gjort/ska göra med bilen. När det kommer till kodning använder jag mig utav en OBD11. Eftersom OBD11 bara funkar på android så var det bara att införskaffa en. Som tur var hade polaren en gammal lur liggandes (Samsung S3).

Detta är gjort:

• Ändrat komfortblinkers från 3 blinkningar till 4.

• Aktiverat skyltavläsning. Detta kräver att man har den där lilla kameran i framrutan.

• Aktiverat 10 färger i instrumentpanelen.

• Ändrat gränssnitt/layout i cockpiten. Finns några alternativ att välja emellan.

• Ändrade så att DRL (ledljuset som omger strålkastarna) blinkar i takt med blinkers.

• Ändrat så att stjärtvärme ligger kvar i minnet nästa gång bilen startar.

• Stängt av bilbältesvarning.



Alla dessa saker har jag googlat mig fram till. Om det är någon som är nyfiken så kan jag försöka lista instruktioner.



Vad jag vill göra:

Har ett j*vla skramlande i bildörrarna när jag pumpar musik. Har surfat runt lite och det är tydligen ett vanligt problem med dessa bilar. Så min initiala tanke var att skaffa bättre högtalare men kom fram till att jag behöver isolera dörrarna. Så detta ska göras men ljudmattor ämnade för detta.

När detta är gjort så ska jag skaffa bättre ljud. Antigen en subwoofer i skuffen eller under sätet. (Googlat så ögonen går i kors).

Bilen är svart med massa chrome på så jag tänkte försöka mig på att sätta vinyl på dessa. Har aldrig gjort det förut så det kan sluta hur som men har inte tummen mitt i handen så jag borde kunna fixa det.

Det var allt för nu men lär ju komma fler saker.




Skulle vara klart intressant att få instruktioner på din kodändringar. Är det något du känner för att dela med dig av så är det ju alltid uppskattat.

Och även isolera dörrarna är något jag funderat länge på att göra. Tyvärr finns det ju andra paneler i dessa bilar som kan få för sig att "skorra" i tid och otid... de är knepigare att få bukt med.

walkmann
2019-11-20, 18:43
Fick på vinterhjulen igår, lagom nu när halkan försvunnit igen, haha (legat sjuk flera veckor så det drabbade mig inte ändå iofs).

Beställt "bromskylare" idag.

plastflärparna som leder luften? Var med lite inne på dom..undra om dom gör någon nytta?:confused:;)

- - - Uppdaterad - - -


* Kört bilen 6km till jobbet.
* Vänt mig om och tittat på den flera gånger påväg ifrån den (still loving it).

30 mil roadtrip till helgen och sedan byte till vinterhjul.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

känner igen det där..vet inte hur många ggr jag kan vända mig om när jag går från bilen när jag parkerat:D

walkmann
2019-11-20, 18:47
Nu var det dags för vinterhjulen, fast det var runt 10 grader varmt.11350

Tycker dom passar fint som vinterfälgar, men inga ”plastploppar” till bultarna?

candyweiss
2019-11-20, 20:11
Tycker dom passar fint som vinterfälgar, men inga ”plastploppar” till bultarna?
Ska efterdragas när jag kört 5 - 10 mil, sen åker plopparna dit :)

BjornL
2019-11-20, 23:02
plastflärparna som leder luften? Var med lite inne på dom..undra om dom gör någon nytta?:confused:;)

- - - Uppdaterad - - -



känner igen det där..vet inte hur många ggr jag kan vända mig om när jag går från bilen när jag parkerat:DJa precis. Har läst på några ställen att de faktiskt kan göra nytta och dessutom är de billiga tycker jag. För 195:- /st kunde jag inte låta bli.

Falcor
2019-11-21, 06:55
Borde tvättat den orkade inte....får boka in den på lokala tvättstället så får nån annan göra det. :cool:

Golf-power
2019-11-21, 16:18
Idag blev det olje och filterbyte på min passat trots att det regnade Kan vara skönt ha det gjort innför vintern

AlWai
2019-11-21, 18:28
Skulle vara klart intressant att få instruktioner på din kodändringar. Är det något du känner för att dela med dig av så är det ju alltid uppskattat.

Och även isolera dörrarna är något jag funderat länge på att göra. Tyvärr finns det ju andra paneler i dessa bilar som kan få för sig att "skorra" i tid och otid... de är knepigare att få bukt med.

Självfallet.

Kan skriva ihop en instruktion på de ändringar jag gjort och skicka =)

AlWai
2019-11-21, 19:15
Skulle vara klart intressant att få instruktioner på din kodändringar. Är det något du känner för att dela med dig av så är det ju alltid uppskattat.

Och även isolera dörrarna är något jag funderat länge på att göra. Tyvärr finns det ju andra paneler i dessa bilar som kan få för sig att "skorra" i tid och otid... de är knepigare att få bukt med.


Höll på att skriva ihop en lista men tänkte att det är väl lättare att jag länkar en av sidorna jag använt mig utav.

https://forums.ross-tech.com/showthread.php?16379-VW-Passat-B8-2016-Tweaks

Hör av dig om det är något du undrar över så ska jag försöka hjälpa till så gott jag kan =)

walkmann
2019-11-21, 19:31
Höll på att skriva ihop en lista men tänkte att det är väl lättare att jag länkar en av sidorna jag använt mig utav.

https://forums.ross-tech.com/showthread.php?16379-VW-Passat-B8-2016-Tweaks

Hör av dig om det är något du undrar över så ska jag försöka hjälpa till så gott jag kan =)


grymt!

här finns också mkt info för dom som kör obdeleven:)
http://forum.obdeleven.com/

cheba
2019-11-21, 22:00
Fått hem min OBDeleven Next Generation Pro och testat den, utforskat inställningar och gjort ett par kodningar.

Liverpoolarn
2019-11-22, 10:51
Höll på att skriva ihop en lista men tänkte att det är väl lättare att jag länkar en av sidorna jag använt mig utav.

https://forums.ross-tech.com/showthread.php?16379-VW-Passat-B8-2016-Tweaks

Hör av dig om det är något du undrar över så ska jag försöka hjälpa till så gott jag kan =)

Sweet! Jag har "gamla hederliga" VCDS (känns sååå 2010 :rolleyes:), så det var ju perfa med referens till hur man gör på det gamla sättet. Hoppas jag får med mig en B8 hem ikväll. =)

Stafffan
2019-11-26, 15:12
Nu har även jag skaffat en OBDeleven och gjort lite kul ändringar i min Arteon. Bla det här:
Ambiente Colors: 30 colors
Gauge test: Needle sweep
Virtual cockpit Theme: R (den går nu 320!!! [emoji2])
Virtual cockpit style: Dotted
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191126/463bced32eb495bf158e3710c1c6ecf4.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

AndySwede
2019-11-26, 15:28
Sweet! Jag har "gamla hederliga" VCDS (känns sååå 2010 :rolleyes:), så det var ju perfa med referens till hur man gör på det gamla sättet. Hoppas jag får med mig en B8 hem ikväll. =)
Din "gamla" dongel kommer ge dig begränsade möjligheter i en B8. Typ 2015/16 kom ett nytt kommunikationsprotokoll som gör att den gamle inte längre pratar med alla moduler. Du behöver den nya HEX-NET eller HEX-V2 för att få full access i bilen.

Liverpoolarn
2019-11-26, 15:59
Din "gamla" dongel kommer ge dig begränsade möjligheter i en B8. Typ 2015/16 kom ett nytt kommunikationsprotokoll som gör att den gamle inte längre pratar med alla moduler. Du behöver den nya HEX-NET eller HEX-V2 för att få full access i bilen.

Ja, jag märkte det när jag pluggade i kabeln första gången. En del grejer gick ju fixa ändå, men det är väl bara en tidsfråga innan man springer på en begränsning. :(

Junfors
2019-11-26, 18:28
Åkte och handla [emoji2957]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191126/8485d74ccf00b5a166486be509502aa1.jpg

walkmann
2019-11-26, 19:34
Nu har även jag skaffat en OBDeleven och gjort lite kul ändringar i min Arteon. Bla det här:
Ambiente Colors: 30 colors
Gauge test: Needle sweep
Virtual cockpit Theme: R (den går nu 320!!! [emoji2])
Virtual cockpit style: Dotted
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191126/463bced32eb495bf158e3710c1c6ecf4.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snyggt, gjort samma mods på min Arteon :)

walkmann
2019-11-26, 19:38
Bara spolat av den, fan vad grisigt det blir såhär års:mad:

AlWai
2019-11-27, 16:18
Snyggt!!

candyweiss
2019-11-27, 16:49
Snyggt!!
Vilket då?

Liverpoolarn
2019-11-28, 10:55
Nu har även jag skaffat en OBDeleven och gjort lite kul ändringar i min Arteon. Bla det här:
Ambiente Colors: 30 colors
Gauge test: Needle sweep
Virtual cockpit Theme: R (den går nu 320!!! [emoji2])
Virtual cockpit style: Dotted
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191126/463bced32eb495bf158e3710c1c6ecf4.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nån som vet hur man ändra till denna layout på mätarna med hjälp av VCDS? Tycker redline är mycket snyggare än standard...

För att hamna i god stämning så kan jag väl nämna att jag köpte en B8 2018 190TDI i fredags. "Nybil rushen" är för jäkla nice! :)

walkmann
2019-11-28, 19:21
Nån som vet hur man ändra till denna layout på mätarna med hjälp av VCDS? Tycker redline är mycket snyggare än standard...

För att hamna i god stämning så kan jag väl nämna att jag köpte en B8 2018 190TDI i fredags. "Nybil rushen" är för jäkla nice! :)
Kul med ny bil..ingen bild?:rolleyes:

Peter-C
2019-11-28, 19:21
VW.....Seat, består av vwdelar, inte så stor skillnad :).

Black Friday pris.

Beställde ett "Resonator delete pipe kit" till Cupra R:n från Progressive Parts /Manchester idag. Får väl ställa ner "Fake ljudet" (sound actuator) med vcds för att kompensera avgasljudet :D :D. Bilen ifråga har samma avgassystem som Golf GTI Clubsport S som låter mer än en ordinär Clubsport. Efter montage kommer den att låta mer....

Tweekat fram lite fler nyanser på ambient belysning på framdörrar invändigt också.

11363

PS Beställde ett liknande kit för 1 år sedan från dem till sonens Golf 7 R, också brand "VAG Sport". Passade mycket bra. Det ihop med vcds tweekade avgas flaps i yttre rören (alla 4 rör öppna hela tiden, annars 2 st stängda typ 70% av tiden) gav en förhöjd ljudupplevelse.

/Peter

Haugeman
2019-11-28, 19:33
VW.....Seat, består av vwdelar, inte så stor skillnad :).

Black Friday pris.

Beställde ett "Resonator delete pipe kit" till Cupra R:n från Progressive Parts /Manchester idag. Får väl ställa ner "Fake ljudet" (sound actuator) med vcds för att kompensera avgasljudet :D :D. Bilen ifråga har samma avgassystem som Golf GTI Clubsport S som låter mer än en ordinär Clubsport. Efter montage kommer den att låta mer....

Tweekat fram lite fler nyanser på ambient belysning på framdörrar invändigt också.

11363

PS Beställde ett liknande kit för 1 år sedan från dem till sonens Golf 7 R, också brand "VAG Sport". Passade mycket bra.

/PeterHar samma res delete på min, passar bra men har lite läckage i klämmorna. Rekommenderar lite monteringspasta för att få det helt rätt.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Peter-C
2019-11-28, 19:36
Ok. det ska jag skaffa.

GTI-nissen
2019-11-28, 20:05
Efter hot om snö, en snabbröjning av garaget hemma från trampbil, tramptraktor, sparkcykel, brukscyklar och övrigt bråte som inte har i ett garage att göra men som ändå alltid hamnar där ändå under sommarsäsongen. Därefter intråckling av 1st Passat. Tyvärr utan tvätt innan, vilket känns rejält dåligt. En liten byggfläkt och avfuktare gör susen för att hålla nere fukthalten.

Jag gillar att ha bilen inne under vintern, vi använder den ändå inte så ofta, så den skonas, plus att det blir så mycket lättare att skotta. Hade vi haft större behov av att använda bilen så hade den nog fått stå ute eftersom det är så trångt att komma in.Vi har bosatt oss i centrum just på grund av att kunna cykla till skola, affärer och jobb och det funkar fint för det mesta.

11364

cheba
2019-11-28, 20:29
Bytte till vinterdäck idag. Man har kunnat undvika det nästan hela november men nu är det utlovat nollgradigt och nederbörd till i morgon bitti, så nu var det dags.

Sedan en vända till tvätthallen för att göra rent sommarhjulen, och hela bilen föstås. Hade faktiskt sett fram emot detta eftersom jag fick tillfället att testa min nyinköpta skumlans.

Liverpoolarn
2019-11-28, 21:27
Kul med ny bil..ingen bild?:rolleyes:

Så här års... Man önskar ju att det är ljust tillräckligt länge för att kunna ta en bild i dagsljus. Men då syns ju å andra sidan all skit så väl. ��

AlWai
2019-11-29, 22:26
Efter hot om snö, en snabbröjning av garaget hemma från trampbil, tramptraktor, sparkcykel, brukscyklar och övrigt bråte som inte har i ett garage att göra men som ändå alltid hamnar där ändå under sommarsäsongen. Därefter intråckling av 1st Passat. Tyvärr utan tvätt innan, vilket känns rejält dåligt. En liten byggfläkt och avfuktare gör susen för att hålla nere fukthalten.

Jag gillar att ha bilen inne under vintern, vi använder den ändå inte så ofta, så den skonas, plus att det blir så mycket lättare att skotta. Hade vi haft större behov av att använda bilen så hade den nog fått stå ute eftersom det är så trångt att komma in.Vi har bosatt oss i centrum just på grund av att kunna cykla till skola, affärer och jobb och det funkar fint för det mesta.

11364

Nisse, hur många tum har du på fälgarna?

GTI-nissen
2019-11-30, 18:18
17 på vinterhjulen och de passar precis över frambromsarna. Gissar jag att du undrar?

walkmann
2019-12-01, 20:41
Tvättat bilen och provkört båten med nya motorn:cool:
11369

Junfors
2019-12-02, 22:59
Knött ihop bilarna lite då det ska finnas plats för annat i varmgaraget.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191202/f9d66f176f40d38cff63f37d50c35e12.jpg

AlWai
2019-12-04, 10:59
17 på vinterhjulen och de passar precis över frambromsarna. Gissar jag att du undrar?

Japp, tack ska du ha =)

GTI-nissen
2019-12-04, 14:03
Japp, tack ska du ha =)

Men då är detta Audi originalfälgar, hur andra 17" fungerar vågar jag inte svara på.
11376

Förövrigt så passade jag också på att parkera i taket.

Stafffan
2019-12-08, 14:20
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191208/73fb5c175d8a1ea5d3823ad277e9c45c.jpg
Sopade fram bilen. Får se om det kommer mer snö innan imorgon.

walkmann
2019-12-08, 19:32
fint med lite vitt..här är bara regn och grått:mad:

jeho64
2019-12-09, 18:24
Har köpt och monterat en glasögonhållare i min T-Roc.11384

AndySwede
2019-12-10, 06:13
Har köpt och monterat en glasögonhållare i min T-Rob.11384
Bra grej. Jag har inte heller något fack. Du har möjligen inte lust att dela med dig sv var du köpte den?

Peter-C
2019-12-10, 20:27
I kväll monterades VAG Sport röret som ersättning till 1:a ljudämparen. I "Normal mode" motor är ljudnivån lite högre, i "Cupra mode" så är det fyrverkeri effekt, pops and bangs minst sagt :D!! Var det innan med men nu är det mycket mer påtagligt.

Drone, inget direkt tycker jag, är dock inte så känslig för det, (höjer ljudet istället).

11387

Dämparen sparas, kanske ångrar mig efter några veckor om det låter för mycket.

jeho64
2019-12-11, 00:56
Andreas

Köpte den här: https://www.ebay.com/itm/401780121580

AndySwede
2019-12-22, 17:46
Köpte en foam lance från BBV på black friday. Provkörde idag på min OKQ8, först wet degreaser, spola av och sedan foamen. Bytte till 1,4 insert från den medföljande 1,25 på rekommendation men det behövs nog en 1,6, skummet var ok men kan vara tjockare. Spontant ser jag ingen större vits med foam lance på vintern i alla fall. Inget förutom en rejäl svampning får bort smutsen som fastnar på vintern. Men Rockan blev i alla fall rejält renare än innan efter en tur på blöt grusväg.
Wet degreasern är en favorit jag köper i 25 liters dunk, ett måste på vintern men funkar lika bra på sommaren.

walkmann
2019-12-28, 08:49
Beställt dessa:rolleyes:
https://vwtillbehor.se/Product/000071213C

candyweiss
2019-12-28, 10:23
Beställt dessa:rolleyes:
https://vwtillbehor.se/Product/000071213C
Häftigt och dyrt :D https://youtu.be/-WlVF8sK5H8

cheba
2019-12-28, 14:17
Häftigt och dyrt :D https://youtu.be/-WlVF8sK5H8

Ja, det där har jag aldrig sett. Verkar vara ett ganska nytt tillskott i tillbehörsutbudet.

Hoppas bara att de är gjorda av bättre plast än original navkåporna till Polon. En serie håller ett par år innan hullingarna börjar spricka och kåporna börjar ploppa ut en efter en.

Samwest
2019-12-31, 14:05
Kul tråd! Jag registrerade mig igår och hämtade hem min första passat! Blev positivt överaskad av vinterfälgarna, dom gör sig okej :)

Planerna är fixa en centrumkåpa, samt klura ut något med fakeutblåsen, hatar fake avgas utblås.
https://i.imgur.com/aeOskOMm.jpg

walkmann
2019-12-31, 15:33
Kul tråd! Jag registrerade mig igår och hämtade hem min första passat! Blev positivt överaskad av vinterfälgarna, dom gör sig okej :)

Planerna är fixa en centrumkåpa, samt klura ut något med fakeutblåsen, hatar fake avgas utblås.
https://i.imgur.com/aeOskOMm.jpg
Fin bil och välkommen:)
Ang utblåsen så har bensinaren med 280hk gtr? Öppna utblås som passar i befintliga hål..kanske även avgaset..
vi verkar likasinnade vad det gäller bilar, hade själv en likadan förut.
(/ viktor du köpte skylinen av)

BjornL
2019-12-31, 22:21
Försökte starta upp G60n idag. Verkar inte få bränsle fram och inget ljud från bränslepump. Säkring verkar hel och reläet öppnade vi och lödde om. Nya tag nästa år.

a128
2019-12-31, 23:34
Jag har tankat Golfen idag innan höjningen från med i morgon

Samwest
2020-01-01, 10:08
Fin bil och välkommen:)
Ang utblåsen så har bensinaren med 280hk gtr? Öppna utblås som passar i befintliga hål..kanske även avgaset..
vi verkar likasinnade vad det gäller bilar, hade själv en likadan förut.
(/ viktor du köpte skylinen av)

Ja juste! tyckte mig känna igen "walkmann" .. Kul! :)

Junfors
2020-01-05, 21:48
Försökte starta upp G60n idag. Verkar inte få bränsle fram och inget ljud från bränslepump. Säkring verkar hel och reläet öppnade vi och lödde om. Nya tag nästa år.Har du den kvar, vad kul, vilken nyans håller den numera [emoji3]

BjornL
2020-01-05, 22:57
Har du den kvar, vad kul, vilken nyans håller den numera [emoji3]Tämligen rosa [emoji23]

J.L
2020-01-10, 17:06
Nu är hon ren... En liten stund i alla fallhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200110/e24c543608cafe8a603115cb24b941ca.jpg

Skickat från min Mi A3 via Tapatalk

walkmann
2020-01-11, 11:03
Beställt en Maxton frontläpp till min Arteon :D

Peter-C
2020-01-14, 17:27
Golf 7R – Sonen råkade träffa ett potthål på E45 när han körde fr Ö-sund till Hstd med sin bil innan jul. Hade en extra fälg till BM hjulen så det blev ett snabbt byte vid hemkomsten. "Platt" i överkant, syns inte så tydligt.

11452

Fick tillbaka den skadade fälgen igår efter att en kompis riktat och mätt upp den. Slipade ner den (lacken krackelerad vid skadan) grundade och lackade partiet.

11453

Färg metallbas Audi LY7W. Har använt den till mycket som kräver ren silver. Samma nyans till vår Audi cab. Syns ingen skillnad trots att jag ej lackat hela fälgen. Samma vy efter lack.

11454

Nu är man redo för nästa potthål. Glad att det inte var sommarhjulen ”Pretoria” :).

/Peter

walkmann
2020-01-14, 20:26
Golf 7R – Sonen råkade träffa ett potthål på E45 när han körde fr Ö-sund till Hstd med sin bil innan jul. Hade en extra fälg till BM hjulen så det blev ett snabbt byte vid hemkomsten. "Platt" i överkant, syns inte så tydligt.

11452

Fick tillbaka den skadade fälgen igår efter att en kompis riktat och mätt upp den. Slipade ner den (lacken krackelerad vid skadan) grundade och lackade partiet.

11453

Färg metallbas Audi LY7W. Har använt den till mycket som kräver ren silver. Samma nyans till vår Audi cab. Syns ingen skillnad trots att jag ej lackat hela fälgen. Samma vy efter lack.

11454

Nu är man redo för nästa potthål. Glad att det inte var sommarhjulen ”Pretoria” :).

/Peter

mycket snyggt gjort:)

Peter-C
2020-01-14, 22:40
mycket snyggt gjort:)

Tack för det. Man kan göra mycket med ett 2 skikt sprayset :). Man ska bara inte ha för bråttom.

candyweiss
2020-01-26, 18:44
Hämtade Tiguanen i fredags från Din Bil i Lund. Oljebyte i DSG, tändstiftsbyte och utökad inspektionsservice: 9400:- :eek: Service och byte av olja i Haldexen innan i september: 7200:- :p

Ändra: Gick igenom lite papper och summan är: Bilen har inte gått 6000 mil än, servicekostnader 23700:-. Sen har jag gjort två mellanservice själv, om jag lämnat in den hade dessa två kostat 7000:-, nu blev det i stället 2000:- för allt, olja, filter och oljeplugg (+ min egen arbetstid).

Milkostnaden för service är väl inte så hemsk, men riktigt tuff för plånboken vid sevicetillfället :)

candyweiss
2020-01-26, 19:26
Golf 7R – Sonen råkade träffa ett potthål på E45 när han körde fr Ö-sund till Hstd med sin bil innan jul. Hade en extra fälg till BM hjulen så det blev ett snabbt byte vid hemkomsten. "Platt" i överkant, syns inte så tydligt.
Har funderat på detta länge, hur gick det med däcket och behövdes det hjulinställning?
Måste väl ha smällt rätt så rejält i bilen och ratten?

walkmann
2020-01-26, 19:53
Ja den svider ju lite..hur gammal är den o hur långt har den gått?

- - - Uppdaterad - - -


Hämtade Tiguanen i fredags från Din Bil i Lund. Oljebyte i DSG, tändstiftsbyte och utökad inspektionsservice: 9400:- :eek: Service och byte av olja i Haldexen innan i september: 7200:- :p

Ändra: Gick igenom lite papper och summan är: Bilen har inte gått 6000 mil än, servicekostnader 23700:-. Sen har jag gjort två mellanservice själv, om jag lämnat in den hade dessa två kostat 7000:-, nu blev det i stället 2000:- för allt, olja, filter och oljeplugg (+ min egen arbetstid).

Milkostnaden för service är väl inte så hemsk, men riktigt tuff för plånboken vid sevicetillfället :)

Ja den svider ju lite..hur gammal är den o hur långt har den gått?

AndySwede
2020-01-26, 20:58
Hämtade Tiguanen i fredags från Din Bil i Lund. Oljebyte i DSG, tändstiftsbyte och utökad inspektionsservice: 9400:- :eek: Service och byte av olja i Haldexen innan i september: 7200:- :p

Ändra: Gick igenom lite papper och summan är: Bilen har inte gått 6000 mil än, servicekostnader 23700:-. Sen har jag gjort två mellanservice själv, om jag lämnat in den hade dessa två kostat 7000:-, nu blev det i stället 2000:- för allt, olja, filter och oljeplugg (+ min egen arbetstid).

Milkostnaden för service är väl inte så hemsk, men riktigt tuff för plånboken vid sevicetillfället :)
Det här var min poäng i ett annat inlägg. Priset på nybilsköpet är en sak, men det är sedan pengarna ska in i koncernen.

Peter-C
2020-01-26, 22:18
Har funderat på detta länge, hur gick det med däcket och behövdes det hjulinställning?
Måste väl ha smällt rätt så rejält i bilen och ratten?

Däcket helt ok. Hjulinställningen är nog ok. Rattens neutralläge var samma som innan potthålet. Enl sonen smällde det till rejält.

/Peter

candyweiss
2020-01-26, 23:11
Ja den svider ju lite..hur gammal är den o hur långt har den gått?

- - - Uppdaterad - - -



Ja den svider ju lite..hur gammal är den o hur långt har den gått?
3.5 år och 5600 mil.

candyweiss
2020-01-26, 23:20
Det här var min poäng i ett annat inlägg. Priset på nybilsköpet är en sak, men det är sedan pengarna ska in i koncernen.
Enligt kundmottagaren beror priset på utbildad personal med rätt verktyg och instrument, sen får man ju förlängd mobilitetsgaranti. Vilket såklart är sant.
Sen väljer ju iofs jag själv var jag vill lämna in bilen :)

walkmann
2020-01-27, 15:50
Lämnat bilen på felsök, kvittrande rem..
byte kamrem samt spännare..1900mil :rolleyes:
tur det är garanti..

GTI-nissen
2020-01-28, 20:28
Köpt en sladd så jag kan koppla in den nya luren till bilen.11464

candyweiss
2020-01-28, 21:18
Köpt en sladd så jag kan koppla in den nya luren till bilen.
Ser "billig" ut :rolleyes:

GTI-nissen
2020-01-28, 21:30
Ser "billig" ut :rolleyes:

Nä, men snygg. :p

candyweiss
2020-01-28, 21:55
Nä, men snygg. :p
Jag var bara lite ironisk :)
Den var såklart skitsnygg om nu en kabel kan vara det :D

walkmann
2020-01-29, 05:22
Köpt en sladd så jag kan koppla in den nya luren till bilen.11464
Snygg är den, ska köpa den när jag hämtar min från verkstaden..:)

Samwest
2020-01-29, 08:37
Folierat trösklar och lyktor med självläkande stenskottsfilm i helgen :D

https://i.imgur.com/Nq1gPFLl.jpg

AndySwede
2020-01-29, 09:16
Jag har loggat in i den där jävla skitappen We connect. Igen. Alltid irriterande, men när man ska starta värmaren är det lite brådis ofta och av nån anledning måste man mata in pin-koden. Igen. Fast bilen och konto redan är registrerat. Kan det inte bara räcka med fingeravtrycket? Varför måste man loggas ut med en månads mellanrum? Sämst. Absolut sämst.

GTI-nissen
2020-01-30, 17:25
Gjorde ett oljebyte utöver ordinarie service i eftermiddags. Det blev som sist, jag sög ur den gamla och fyllde på med ny. Inget filterbyte. Alltid retar det någon. :p Och så lite allmän urstädning och svabbning från en 7-årings skor.

AlWai
2020-02-03, 08:22
Nya fälgar införskaffade, OW Caribien 8,5x19 ET35. Längtar til våren :cool:.
11468

vfr
2020-02-03, 09:32
Snygga! Lite BBS-stuk över dom...

walkmann
2020-02-03, 19:01
Nya fälgar införskaffade, OW Caribien 8,5x19 ET35. Längtar til våren :cool:.
Snygga, vad ska dom sitta på?:rolleyes:

AlWai
2020-02-04, 15:12
Snygga, vad ska dom sitta på?:rolleyes:

En svart passat b8 R-line :)

- - - Uppdaterad - - -


Snygga! Lite BBS-stuk över dom...

Det stämmer! Bra alternativ då BBS:en kostar en hel del mera. =)

AndySwede
2020-02-04, 15:29
De påminner mycket om Zito 935 (heter också XLS) som är en av mina favoriter. Går att få riktigt breda för ett härligt djup.

Edit: Plötsligt fick jag vårfeeling och vill köpa en ny bil så jag kan motivera att köpa nya fälgar :)

walkmann
2020-02-04, 17:40
Hämtat bilen på verkstad.. kamrem bytt på garanti.
kan verkligen rekommendera trygg bil VW TYRESÖ för er som bor i Sthlm södra.:)

sturebyking
2020-02-04, 19:13
Hämtat bilen på verkstad.. kamrem bytt på garanti.
kan verkligen rekommendera trygg bil VW TYRESÖ för er som bor i Sthlm södra.:)

Fick min kamrem också bytt på goodwill då det läckte olja vid vevaxeltätningen bakom kamremmen. Varför byttes din?

walkmann
2020-02-04, 19:34
Fick min kamrem också bytt på goodwill då det läckte olja vid vevaxeltätningen bakom kamremmen. Varför byttes din?

ok, min gav ifrån sig ett ljud när den var kall..gick bort när den blev varm. Ytterst lite, men tillräckligt för att störa sig på det:)

GTI-nissen
2020-02-08, 18:17
Idag har jag arbetat stenhårt med Golfen. :rolleyes: Första egentliga arbetet på den på flera år...

Eftersom mina Bonrath gasfjädrar inte längre orkar hålla uppe huven så satte jag dit originalpinnen. Ahh, vilken känsla!

11483

Peter-C
2020-02-08, 18:33
Idag har jag arbetat stenhårt med Golfen. :rolleyes: Första egentliga arbetet på den på flera år...

Eftersom mina Bonrath gasfjädrar inte längre orkar hålla uppe huven så satte jag dit originalpinnen. Ahh, vilken känsla!



Prydligt motorutrymme!

AndySwede
2020-02-16, 10:27
Måste skänka min T-Roc rejält med kärlek faktiskt. Absolut fullpackad med fyra vuxna och en gigantisk fullproppad Thule Motion 900 på taket har den tagit oss från Stockholm till Sälen på 6,5 timmar med kiss-stopp och 32 liter 95. Det gick till och med att genomföra några spontana omkörningar utan att magen blev orolig. Jag är fortfarande djupt imponerad av den lilla 3-cylindriga 115hk motorn.

candyweiss
2020-02-16, 10:31
Måste skänka min T-Roc rejält med kärlek faktiskt. Absolut fullpackad med fyra vuxna och en gigantisk fullproppad Thule Motion 900 på taket har den tagit oss från Stockholm till Sälen på 6,5 timmar med kiss-stopp och 32 liter 95. Det gick till och med att genomföra några spontana omkörningar utan att magen blev orolig. Jag är fortfarande djupt imponerad av den lilla 3-cylindriga 115hk motorn.
Vad blev snittförbrukningen och eventuellt snitthastigheten?

AndySwede
2020-02-16, 10:41
Nu är väl färddatorn nollad så exakta värden finns antagligen inte, men 51 mil på 32,2 liter ger 6,3 i snitt uppmätt vid pumpen. Tankade när vi kom upp.

Det enda jag tycker är ”så där” är ljudnivån i bilen, framför allt susar det med boxen på. Detta är en privatleasing, på mina privata bilar brukar jag lägga en del tid på att klä in dem med Silent Coat. Det gör en enorm skillnad på bullret i kupén.

Börjar känna ett behov av att åka lågt, brett, snabb och tyst igen. Jag har fortfarande inte haft en A8 :)

candyweiss
2020-02-16, 12:19
Nu är väl färddatorn nollad så exakta värden finns antagligen inte, men 51 mil på 32,2 liter ger 6,3 i snitt uppmätt vid pumpen. Tankade när vi kom upp.

Det enda jag tycker är ”så där” är ljudnivån i bilen, framför allt susar det med boxen på. Detta är en privatleasing, på mina privata bilar brukar jag lägga en del tid på att klä in dem med Silent Coat. Det gör en enorm skillnad på bullret i kupén.

Börjar känna ett behov av att åka lågt, brett, snabb och tyst igen. Jag har fortfarande inte haft en A8 :)
Fantastiskt imponerande förbrukning med tanke på motor, vikt och takbox :)
Men förstår att det var långt ifrån någon Tiguan GTS :D

Samwest
2020-02-18, 21:11
Idag har jag tonat dimljusen och satt in LED lampor för jag störde mig på det gula ljuset.

HÄr kommer dåliga bilder :)

https://i.imgur.com/KepXgJR.jpg

https://i.imgur.com/9BypgN9.jpg

candyweiss
2020-02-18, 22:43
Idag har jag tonat dimljusen och satt in LED lampor för jag störde mig på det gula ljuset.



Hade varit kul att se hur ljuset blev, både dimljus och huvudstrålkastare tända.

MickeR
2020-02-19, 07:26
Idag har jag arbetat stenhårt med Golfen. :rolleyes: Första egentliga arbetet på den på flera år...

Eftersom mina Bonrath gasfjädrar inte längre orkar hålla uppe huven så satte jag dit originalpinnen. Ahh, vilken känsla!

11483

Vad är det för spännande svart list du har mellan framskärmarna och huven Nisse? Och vilket motorrummet, din bil är sååå fin :)

GTI-nissen
2020-02-19, 09:06
Vad är det för spännande svart list du har mellan framskärmarna och huven Nisse? Och vilket motorrummet, din bil är sååå fin :)

Du ser ju inte all dold rost...:p
Listen är en tjock vanlig tätningslist och inspirerad av BMW M3 E30 Evo och den sattes dit inför en tysklandsresa för att bättra på aerodynamiken. Jag letade detaljer för att slippa bli frånåkt av kompisen på Autobahn. Men det var egentligen mest psykologisk krigföring. :D

vfr
2020-02-19, 10:42
Den var bra, Nisse! :):)

Men det är ju den egna övertygelsen som gäller, eller hur...

Jag håller med Micke. Väldigt snyggt motorrum. Mitt är inte ens i närheten så snyggt, även utan rost.

GTI-nissen
2020-02-19, 11:07
Tack för allas beröm! Jag har ju haft vårdnaden i 30 år på den så jag har väl haft chansen att hålla efter. Dock har jag inte tittat lika djupt som Micke R gjort, skulle jag göra det så lär jag väl deppa ihop när även jag dyker på rost på de mest oväntade ställen.

Liverpoolarn
2020-02-19, 16:32
Idag har jag tonat dimljusen och satt in LED lampor för jag störde mig på det gula ljuset.


Blev ju jädrigt tjusigt det där!
Precis som candy skrev vore det intressant att veta hur ljuset blev, och vilka lampor du köpte... mycket intresserad av att bli av med det pissgula ljuset i kurvljuset också.
Det kanske kan funka med en "blue" xenonlook-halogen om man tonar glaset lite så det blå inte syns så väl?

AndySwede
2020-02-22, 17:22
Måste skänka min T-Roc rejält med kärlek faktiskt. Absolut fullpackad med fyra vuxna och en gigantisk fullproppad Thule Motion 900 på taket har den tagit oss från Stockholm till Sälen på 6,5 timmar med kiss-stopp och 32 liter 95. Det gick till och med att genomföra några spontana omkörningar utan att magen blev orolig. Jag är fortfarande djupt imponerad av den lilla 3-cylindriga 115hk motorn.

Man ska ju hem också, nu med hemlängtan och nedförsbacke kombinerat med regn och en blåst som var helt galen. Många träd låg på vägen. Ganska precis 45 mil, 5 timmar och 32 minuter. Snittförbrukning 5,8 och 81km/h i snitt och en del omkörningar. Kanske något lättare lastad, men ändå imponerande.

walkmann
2020-02-22, 19:57
Man ska ju hem också, nu med hemlängtan och nedförsbacke kombinerat med regn och en blåst som var helt galen. Många träd låg på vägen. Ganska precis 45 mil, 5 timmar och 32 minuter. Snittförbrukning 5,8 och 81km/h i snitt och en del omkörningar. Kanske något lättare lastad, men ändå imponerande.
Imponerande måste jag säga...

Anders.B
2020-02-23, 17:52
Provmonterat nyköpta fälgar, och längtat till våren...
11510

walkmann
2020-02-23, 20:10
Provmonterat nyköpta fälgar, och längtat till våren...
11510
Snyggt, vad blir det för däck?

Anders.B
2020-02-23, 21:48
Snyggt, vad blir det för däck?

Det blir 225/45/18, troligen Goodyear efficientgrip

Andra förslag?

walkmann
2020-02-24, 05:11
Det blir 225/45/18, troligen Goodyear efficientgrip

Andra förslag?
Har själv rullat på dom, helt ok:)

candyweiss
2020-02-24, 07:14
Det blir 225/45/18, troligen Goodyear efficientgrip


Har själv rullat på dom, helt ok:)

Ska lägga på nya sommardäck till våren på Tiguanen och det är precis dessa i 235/55-18 som jag tänkte köpa, iofs SUV-däck med belastningsindex på 100. Har googlat och läst tester så jag blivit gråhårig :p
Ljudnivån ska vara bland det lägsta jag kan hitta på däck, sen är våtgreppet lite sämre, men tror inte det ska vara något problem.
Det som oroar mig mer är att i en del omdömen skriver man att däcken slits snabbare än konkurrenterna.
Är det något att bry sig om? Eller man kanske ska ta Conti´s motsvarighet som ska vara slitstarkare men med högre ljudnivå?
Kanske svårt att svara på :confused:

Anders.B
2020-02-24, 07:45
Ska lägga på nya sommardäck till våren på Tiguanen och det är precis dessa i 235/55-18 som jag tänkte köpa, iofs SUV-däck med belastningsindex på 100. Har googlat och läst tester så jag blivit gråhårig :p
Ljudnivån ska vara bland det lägsta jag kan hitta på däck, sen är våtgreppet lite sämre, men tror inte det ska vara något problem.
Det som oroar mig mer är att i en del omdömen skriver man att däcken slits snabbare än konkurrenterna.
Är det något att bry sig om? Eller man kanske ska ta Conti´s motsvarighet som ska vara slitstarkare men med högre ljudnivå?
Kanske svårt att svara på :confused:

Det är just ljudnivån som gör att jag överväger dessa däck. Tycker att bilen är lite surrig i motorvägsfart så det känns viktigt att hitta så tysta däck som möjligt.

Anders

candyweiss
2020-02-24, 07:52
Det är just ljudnivån som gör att jag överväger dessa däck. Tycker att bilen är lite surrig i motorvägsfart så det känns viktigt att hitta så tysta däck som möjligt.

Anders
Det kanske hör ihop att tysta däck slits snabbare?

candyweiss
2020-02-27, 09:23
Köpte en "Bumper" till min ctek mxs 5.0 igår kväll :)11515

candyweiss
2020-02-27, 12:17
Nickade en sten med framrutan idag :( Blen en ca 10 lång spricka som knappt syns på bilden.
11516

walkmann
2020-02-27, 19:28
Nickade en sten med framrutan idag :( Blen en ca 10 lång spricka som knappt syns på bilden.
11516
Trist.. byte nästa då..

candyweiss
2020-02-27, 19:37
Trist.. byte nästa då..
Ja, får väl boka in det någon gång i framtiden :D

a128
2020-02-27, 20:46
Jag har en spricka tvärs över rutan nedtill som inte syns från insidan, har nog funnits där i 4-5 år ;)

Peter-C
2020-02-27, 21:41
Fått hem min OBDeleven Next Generation Pro och testat den, utforskat inställningar och gjort ett par kodningar.

Samma här sedan en tid tillbaka. Har använt den på 4 bilar, både Scanning samt parameter settings.

Köpte den i Sverige på eftermontering.se.

Har kört med vcds sedan 2011. Har kvar den också.

/Peter

Peter-C
2020-02-27, 21:44
Nickade en sten med framrutan idag :( Blen en ca 10 lång spricka som knappt syns på bilden.


Sådant händer....retligt.

R.Z
2020-02-28, 12:40
Samma här sedan en tid tillbaka. Har använt den på 4 bilar, både Scanning samt parameter settings.

Köpte den i Sverige på eftermontering.se.

Har kört med vcds sedan 2011. Har kvar den också.

/Peter

Skillnader?

Enkelhet?

Ekonomin?

Junfors
2020-02-29, 21:09
Backa ut en av dem ur kallgaraget för att få in den i värmen.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200229/ca34432332a6352cff025ef0ef53aca3.jpg

Peter-C
2020-02-29, 21:21
Skillnader?

Enkelhet?

Ekonomin?

VCDS. Har en original AI USB CAN kabel, 8-9 år gammal. Den klarar ej alla moduler som tillkommit efter 2016. Det gör ju de nyare vcds versionerna HEX NET /HEX V2. Har ej använt dessa nya. I övrigt är jag mycket nöjd med vcds.

OBDeleven Next Gen Pro. Kör själv android. Scanning funkar ungefär som vcds. Logg skapas för att senare skrivas ut eller skickas. Kodningen är väldigt lik vcds. Har ej använt mig av "credits" eftersom jag vill veta vad som ändrats (credits=makro/appar som gör paketändringar). Man slipper ju kabeln vilket man gör med nya ver av vcds hex net med.
Logg skapas i de flesta fall med gammalt och nytt värde. Gränssnittet /telefon räcker bra till för att få överblick över ändringar som utförts. Lagras per fordon.
Pris c:a 1250:- med frakt är det lätt värt. Jag är endast en hobbyamatör så det uppfyller mina behov skulle jag tro. Har inte gjort så mycket än mer än div tweaks på 4 VAG bilar årsmodell 2014 – 2020. Därför borde jag egentligen inte yttra mig i ärendet, för lite erfarenhet :). Mao ta det för vad det är.

Vcds/Obd11, vilket man än väljer måste man veta vad man gör. Vcds ses som mer avancerat skulle jag vilja påstå.

Fredrik har skapat följande inlägg:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?23906-VW-Polo-R-WRC-2014-Nr-1105&p=251606&viewfull=1#post251606

/Peter

R.Z
2020-03-02, 19:46
Tack för svar, har ju nyaste Hex-Net så jag klarar mig ju ett tag men jag kör med kabel iaf.

Läste Fredriks inlägg oxå.

Men alltid kul att lära sig mer om dessa saker.

candyweiss
2020-03-18, 15:59
Då var det sommar i Skåne :)11538

Nyqvist
2020-03-19, 15:45
Rivit front på min Golf GT -10 för att få de nya Led-framljusen på plats.

11546

walkmann
2020-03-19, 19:15
Ett stycke rostfritt lastskydd monterat:)
11547

loadmaster
2020-03-21, 12:42
Sommardäck på brukisen

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200321/7d8933fd29b3c633a4134a948fd5a37c.jpg

TommyMagnusson
2020-03-21, 23:55
Grymt :) Tänker också skaffa mig en OBDeleven snart 😊 Verkar finnas mkt roligt man kan ändra där.

TommyMagnusson
2020-03-21, 23:59
Hej! Kan man ej bifoga bilder via en mobil? (iPhone)? :)

walkmann
2020-03-22, 06:53
Hej! Kan man ej bifoga bilder via en mobil? (iPhone)? :)
Jo visst går det :)

- - - Uppdaterad - - -

Sommarsulorna åkte på:cool:
11558

loadmaster
2020-03-22, 17:43
Bytt termostat och vevhusventilation samt olja på brukisen ovan, dvs en GTI Mk5. Inte allt för kul arbete men ca 4 timmar effektivt. Nu drar den betydligt mindre bensin...
Nu funderar jag på hur jag kan få ner vägljudet i bilen, ska undersöka diverse asfaltmattor och andra dämpande åtgärder. Mycket resonans av grov väg i dörrar och skärmar. Inte direkt så att frun som använder den tänker på detta men körde 5 mil i den idag och nåt måste göras.

vfr
2020-03-23, 07:22
Nu funderar jag på hur jag kan få ner vägljudet i bilen, ska undersöka diverse asfaltmattor och andra dämpande åtgärder. Mycket resonans av grov väg i dörrar och skärmar. Inte direkt så att frun som använder den tänker på detta men körde 5 mil i den idag och nåt måste göras.

Däcken gör jättemycket. Dels fabrikat/modell av däcken, ålder/slitage och profil/dimensioner. Min ED30 var väldigt bullrig när jag köpte den. Då satt det på gamla slitna 225/40-18. Jag bytte till nya 225/45-17 av en erkänt tyst modell. Det var som natt och dag. Nu efter 5 år är dom däcken utslitna och det är dags att byta igen.

En annan sak jag länge tänkt göra är att dämpa hatthyllan som i original är jättetunn. Kanske inte så jättemycket för vägljudet utan mer för avgasljudet. Det är ett väldämpat system på redan, men det blir ändå en del ljud som letar sig in bakvägen, vilket jag upptäckte när jag körde helt utan hatthylla och fällt baksäte. Då lät det betyligt mer...

AlWai
2020-03-23, 19:32
Sommar i Sörmland! Blir till att skicka efter 30mm sänkningssats också :cool:

AlWai
2020-03-23, 19:38
Fasiken upp och ned på bilden. Verkar inte gå radera och redigera :(

candyweiss
2020-03-23, 21:54
Fasiken upp och ned på bilden. Verkar inte gå radera och redigera :(
Undrar varför den blir uppochner? Laddar jag ner din bild så är den rättvänd.

henca
2020-03-24, 07:22
Undrar varför den blir uppochner? Laddar jag ner din bild så är den rättvänd.
Den blev uppochned därför att bilden togs med en ajfan som säger att den skall vändas upp och ned samt att vårt forum har en finess som vänder bilder rätt när de tagits på tvären:

File Name : IMG_9279.jpg
...
JFIF Version : 1.01
Exif Byte Order : Big-endian (Motorola, MM)
Make : Apple
Camera Model Name : iPhone XS
Orientation : Rotate 180
X Resolution : 72
Y Resolution : 72
Resolution Unit : inches
...
Aperture : 2.4
Date/Time Created : 2020:03:23 13:31:21
Digital Creation Date/Time : 2020:03:23 13:31:21
GPS Altitude : 24.8 m Above Sea Level
GPS Latitude : 58 deg 44' 38.05" N
GPS Longitude : 16 deg 52' 1.70" E
GPS Position : 58 deg 44' 38.05" N, 16 deg 52' 1.70" E
Image Size : 2016x1512
Megapixels : 3.0
Run Time Since Power Up : 1 days 7:40:18
Scale Factor To 35 mm Equivalent: 8.7
Shutter Speed : 1/198
Create Date : 2020:03:23 13:31:21.704
Date/Time Original : 2020:03:23 13:31:21.704
Circle Of Confusion : 0.003 mm
Field Of View : 38.2 deg
Focal Length : 6.0 mm (35 mm equivalent: 52.0 mm)
Hyperfocal Distance : 4.33 m
Light Value : 12.8

m v h Henrik

AlWai
2020-03-24, 09:42
Den blev uppochned därför att bilden togs med en ajfan som säger att den skall vändas upp och ned samt att vårt forum har en finess som vänder bilder rätt när de tagits på tvären:

File Name : IMG_9279.jpg
...
JFIF Version : 1.01
Exif Byte Order : Big-endian (Motorola, MM)
Make : Apple
Camera Model Name : iPhone XS
Orientation : Rotate 180
X Resolution : 72
Y Resolution : 72
Resolution Unit : inches
...
Aperture : 2.4
Date/Time Created : 2020:03:23 13:31:21
Digital Creation Date/Time : 2020:03:23 13:31:21
GPS Altitude : 24.8 m Above Sea Level
GPS Latitude : 58 deg 44' 38.05" N
GPS Longitude : 16 deg 52' 1.70" E
GPS Position : 58 deg 44' 38.05" N, 16 deg 52' 1.70" E
Image Size : 2016x1512
Megapixels : 3.0
Run Time Since Power Up : 1 days 7:40:18
Scale Factor To 35 mm Equivalent: 8.7
Shutter Speed : 1/198
Create Date : 2020:03:23 13:31:21.704
Date/Time Original : 2020:03:23 13:31:21.704
Circle Of Confusion : 0.003 mm
Field Of View : 38.2 deg
Focal Length : 6.0 mm (35 mm equivalent: 52.0 mm)
Hyperfocal Distance : 4.33 m
Light Value : 12.8

m v h Henrik

Jeeez!! Fick du fram all den infon från min bild? Otäckt! :eek:

AlWai
2020-03-24, 11:05
Bytte beläggen bak precis, sjukt smidigt med obd-eleven. Bosch artikelnr: 0 986 494 658 ifrån Autodoc. Hjälper gärna till om det är någon i Nyköpingstrakten som vill. Har även Caristas obd-läsare.

Peter-C
2020-03-24, 17:04
Hel avfettning + rengöring underredet å motor av Alltracken efter några långresor norrut i vägsalt. Våren är här!

V-hjulen får väl bytas i veckan.

11563

henca
2020-03-24, 21:12
Jeeez!! Fick du fram all den infon från min bild? Otäckt! :eek:
Ja, all den informationen finns i bilden. Om du inte känner dig bekväm med att jag skrev ut texten kan jag radera den ur mitt inlägg, men kanske bör du då också fundera över att ta bort bilden eller kanske "tvätta den" innan du laddar upp den igen.

Jag har kikat lite till på bilden och googlat problemet. Det är inte precis som jag först trodde, men det verkar ha med rotationen att göra. Forumet har sannolikt inte någon funktion som tittar på EXIF-informationen för att automatiskt vända bilder rätt, sannolikt förutsätter forumet att bilderna är rättvända från början.

De flesta kameror genererar bilder som är vridna 90 grader när man fotograferar i "porträtt-läge", bilden blir bara rättvänd i landskapsläge. Om du skulle vända en vanlig kamera upp-och-ned så skulle bilden som du förstår också bli upp-och-ned när man sedan skickar den till ett forum.

Precis som en kamera så har en iphone ett läge som är rättvänt och ett läge som är upp-och-ned. Det rättvända läget har en knapp längst till höger på skärmen för att ta kort. De flesta mobiler har en egen fysisk knapp för att ta kort med den inbyggda kameran, det saknar dock iphone. I stället fick Apple den geniala iden att använda en volym-knapp som kameraknapp. Det är bara ett problem med denna geniala ide, volymknappen sitter på telefonens undersida när man skall fotografera med telefonen rättvänd. Så när man fotograferar med sin iphone har man tre val:

1) Man kan ta rättvänt kort genom att klicka på knappen som visas till höger på skärmen.
2) Man kan ta rättvänt kort med volymknappen med hjälp av vänster tumme
3) Man kan ta ett upp-och-nedvänt kort med hjälp av höger pekfinger precis som man brukar använda en vanlig kamera. Det upp-och-nedvända kortet kommer i sin EXIF-information berätta att det är upp-och-nedväng och en del program (men inte alla) kommer nyttja denna information till att presentera bilden rättvänd. Det finns också separata program som kan nytta EXIF-informationen för att korrigera roterade bilder.

m v h Henrik

AlWai
2020-03-25, 09:55
Ja, all den informationen finns i bilden. Om du inte känner dig bekväm med att jag skrev ut texten kan jag radera den ur mitt inlägg, men kanske bör du då också fundera över att ta bort bilden eller kanske "tvätta den" innan du laddar upp den igen.

Jag har kikat lite till på bilden och googlat problemet. Det är inte precis som jag först trodde, men det verkar ha med rotationen att göra. Forumet har sannolikt inte någon funktion som tittar på EXIF-informationen för att automatiskt vända bilder rätt, sannolikt förutsätter forumet att bilderna är rättvända från början.

De flesta kameror genererar bilder som är vridna 90 grader när man fotograferar i "porträtt-läge", bilden blir bara rättvänd i landskapsläge. Om du skulle vända en vanlig kamera upp-och-ned så skulle bilden som du förstår också bli upp-och-ned när man sedan skickar den till ett forum.

Precis som en kamera så har en iphone ett läge som är rättvänt och ett läge som är upp-och-ned. Det rättvända läget har en knapp längst till höger på skärmen för att ta kort. De flesta mobiler har en egen fysisk knapp för att ta kort med den inbyggda kameran, det saknar dock iphone. I stället fick Apple den geniala iden att använda en volym-knapp som kameraknapp. Det är bara ett problem med denna geniala ide, volymknappen sitter på telefonens undersida när man skall fotografera med telefonen rättvänd. Så när man fotograferar med sin iphone har man tre val:

1) Man kan ta rättvänt kort genom att klicka på knappen som visas till höger på skärmen.
2) Man kan ta rättvänt kort med volymknappen med hjälp av vänster tumme
3) Man kan ta ett upp-och-nedvänt kort med hjälp av höger pekfinger precis som man brukar använda en vanlig kamera. Det upp-och-nedvända kortet kommer i sin EXIF-information berätta att det är upp-och-nedväng och en del program (men inte alla) kommer nyttja denna information till att presentera bilden rättvänd. Det finns också separata program som kan nytta EXIF-informationen för att korrigera roterade bilder.

m v h Henrik

Tack för lektionen, hade ingen aning =).

Nej då, du behöver inte radera för min skull. Var mest chockad över all info som finns i en bild. Du kan gärna berätta hur jag ska "tvätta" bilden. Skicka DM så vi håller tråden till vad den är avsedd till =)

walkmann
2020-03-27, 05:43
Första service, tyckte det var dags..2100mil :)
tryggbil TYRESÖ fick äran..dom känns väldigt seriösa o trevliga.

walkmann
2020-03-31, 05:19
Första service, tyckte det var dags..2100mil :)
tryggbil TYRESÖ fick äran..dom känns väldigt seriösa o trevliga.

hyfsat retligt, servade i torsdags o igår fick jag ett meddelande ” boka service nu så får du 30% rabatt”..:mad:

candyweiss
2020-03-31, 07:15
hyfsat retligt, servade i torsdags o igår fick jag ett meddelande ” boka service nu så får du 30% rabatt”..:mad:
Tror du att det är en slump?

Peter-C
2020-03-31, 08:20
hyfsat retligt, servade i torsdags o igår fick jag ett meddelande ” boka service nu så får du 30% rabatt”..:mad:

Vår lokala VW åf kör med 500:- rabatt om man bokar innan 8 April.
Förmodar att Corona krisen gör att de har dålig beläggning i verkstaden, därav nyinförda rabatter. Har bokat 1:a service på min Alltrack i April för 2 veckor sedan. Ringde dem för att se om jag kan få rabatten eftersom jobbet ej är utfört än.
Ok, det blir med rabatt.

Haugeman
2020-03-31, 09:50
Dags för första besiktningen på clubsporten. Rundade 55555 härom dagen (lol till dom som förstår referensen [emoji16][emoji38]) https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/81ec138f3522340d9b180909512da76d.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/d62bbf940a0b8d935fe4b4c97f971c17.jpg

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

candyweiss
2020-03-31, 10:43
rundade 55555 härom dagen
ห้าหมื่นห้าพันห้าร้อยห้าสิบห้า :cool:

walkmann
2020-03-31, 19:31
Tror du att det är en slump?
Nej:mad:

AndySwede
2020-03-31, 19:49
Och vad tänker du göra med den energin du utstrålar i emojin? Jag förväntar mig inget annat än att du får 30% tillbaka på din faktura.

walkmann
2020-04-01, 05:51
Och vad tänker du göra med den energin du utstrålar i emojin? Jag förväntar mig inget annat än att du får 30% tillbaka på din faktura.
Jag har dragit ett Mail till kundmottagaren får vi se var det slutar:)

Stafffan
2020-04-01, 18:56
Monterade på sommarhjulen idag.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200401/1e24e19e7c41bc653fa89a394904a7f9.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

walkmann
2020-04-01, 19:21
Jag har dragit ett Mail till kundmottagaren får vi se var det slutar:)
Slutade med att jag fick 30% rakt igenom på material samt jobb på fjäderbyte. H&R sänkfjädrar, byte samt fyrhjulsinställning.

Peter-C
2020-04-01, 19:30
Slutade med att jag fick 30% rakt igenom på material samt jobb på fjäderbyte. H&R sänkfjädrar, byte samt fyrhjulsinställning.

Det blev ju ett bra utfall!!

henca
2020-04-05, 18:00
Idag blev det årets premiärtur med min gamla Golf från 1975. Den bilen brukar ofta busa litegrann med mig och så gjorde den även idag. Jag kopplar loss underhållsladdaren, tömmer ut den extra luften i däcken, fyller på lite kylvätska, i med startgas och drar igång.

Bakljus och bromsljus lyser, det ser jag i spegeln som på förekommen anledning sitter på min garagevägg. Fram lyser det också ganska bra, vänster framljus verkar lysa lite svagare än höger, men det skall förhoppningsvis ändå gå igenom en besiktning.

Blinkers funkar dock bara åt höger, varken fram eller bak lyser åt vänster. Varningsblinkers funkar inte heller. Tänkte att då sitter väl de bägge vänstra blinkerslamporna på samma säkring, jag känner min bil och vet att vanligaste anledningen till elfel är oxid vid säkringarna. Enligt reparationshandbokens el-schema går dock samtliga blinkers-lampor till samma säkringar så där föll min säkrings-teori.

Det visade sig att domkraften från sitt fäste halkat bakåt och kortslutit vänster bakre blinkerslampa mot jord. Det där har hänt förr och jag hade försökt isolera blinkers-kontakten med lite eltejp, men det var uppenbarligen inte tillräckligt. På med lite gaffa-tejp på domkraften så att det inte skall hända igen och sedan nytt försök. Nu funkar blinkers till både höger och vänster men varningsblinkers funkar fortfarande inte.

Nåväl, jag har tidigare fått igenom en bil genom besiktningen utan varningsblinkers, det kommer kanske gå även med denna bil. När jag sedan kör ut ur garaget ser jag dock att bromsljuset slutat fungera, mer felsökning krävs!

Nu visade det sig vara så enkelt som en säkring som gått, när den säkringen bytts funkade både bromsljus och varningsblinkers.

När jag väl fått ut bilen blev det en ganska fin provtur, dock regnade det lite, jag brukar undvika att köra bilen när det regnar så det blev en ganska kort provtur. Förhoppningsvis skall jag inom någon vecka hitta någon lämplig tid för besiktning.

m v h Henrik

a128
2020-04-05, 18:52
En 75:a då är det bara 2 besiktningar kvar innan den blir besiktigad för alltid :)

Junfors
2020-04-05, 22:12
Tvätta Jetta [emoji7]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200405/27d8c8f899cde7a63fdaf3548b4e8357.jpg

J.L
2020-04-07, 11:18
Sommarhjulen på, tråkigt att vinterhjulen har lägre profil än sommar :-P

Välbehövlig avfettning och tvätt på tur.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200407/ec0eff2dc2c50cd597ca624b975c579d.jpg

Skickat från min Mi A3 via Tapatalk

petrus
2020-04-07, 19:13
Snabbtvätt på kvällskvisten. Passade på att lägga in tygmattorna också 👍11590

henca
2020-04-10, 15:04
Besiktigade min Golf idag och den uppförde sig så allt gick bra! Annars skall gudarna veta att den bilen kan busa med mig, ett år för länge sedan började den brinna mitt under pågående kontrollbesiktning.

m v h Henrik

Hydra
2020-04-11, 09:08
Ny H&R 35mm sänkninssats monterad. Blev riktigt nöjd :)

11593

AndySwede
2020-04-11, 10:44
Så ska det se ut.

vfr
2020-04-13, 16:13
11594

Nytvättad och sommarpuckarna på.

a128
2020-04-15, 16:24
Idag har min fått på sig sommarsulorna, men även nya bromskivor och belägg bak enligt detta inlägg:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?22870-Pulserand-broms-Golf-12&p=253525&viewfull=1#post253525
:cool:

AlWai
2020-04-16, 17:25
Även jag har sänkt idag. Samma som ovan, 35mm H&R :cool:

11602

walkmann
2020-04-16, 18:45
Även jag har sänkt idag. Samma som ovan, 35mm H&R :cool:

11602
Snyggt!

walkmann
2020-04-16, 18:48
Beställt H&R sänkfjädrar 25/30 samt spacers fram/bak även dom från H&R, 18mm bak samt 12mm fram.
Ser fram emot monteringen nästa vecka ;)

JonasSthlm
2020-04-17, 21:17
Jag fick monterat sommarhjulen, blev 20" suzuka från Tiguan, skodda med 245/35-20.
Lackade också främre bromsoken lila/blå, får lacka bakre oken nästa vecka.

11607

walkmann
2020-04-18, 06:48
Jag fick monterat sommarhjulen, blev 20" suzuka från Tiguan, skodda med 245/35-20.
Lackade också främre bromsoken lila/blå, får lacka bakre oken nästa vecka.

11607

ser bra ut, jag är ett fan av svarta fälgar :cool:

Junfors
2020-04-18, 07:28
Tvättat av alla vinterdäcken efter sommardäcken åkt på.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200418/738caf5e5a33f306d204f2b8c5cdac6c.jpg

vfr
2020-04-18, 18:38
11594

Nytvättad och sommarpuckarna på.

Vad underbart det är att köra på sommarhjulen igen. :D:o

Bopper
2020-04-20, 19:49
Äntligen dags för sommardäcken!

11609

AndySwede
2020-04-20, 20:04
Påkörd idag av en lastbil i Södra länken. Hade det varit min privat bil hade jag tuggat i mig lastbilen med tänderna. Men eftersom jag kör privatleasing numera bryr jag mig inte det minsta om hur dålig reparation de gör 😁

11610

vfr
2020-04-21, 09:55
Påkörd idag av en lastbil i Södra länken. Hade det varit min privat bil hade jag tuggat i mig lastbilen med tänderna. Men eftersom jag kör privatleasing numera bryr jag mig inte det minsta om hur dålig reparation de gör ��

:( :(

Nyqvist
2020-04-22, 08:59
Lämnat in vår privatleasade Tiguan och köpt en Habaneroorange Passat Alltrack istället :)
11614

candyweiss
2020-04-22, 09:02
Lämnat in vår privatleasade Tiguan och köpt en Habaneroorange Passat Alltrack istället :)
Något positivt/negativt med att privatleasa?

AndySwede
2020-04-22, 11:07
Något positivt/negativt med att privatleasa?
Skarvar i här eftersom jag kör min andra privatleasing.
Jag leasar bara begagnat och kan på så sätt styra kontraktstiden, samt att kostnaden blir lägre. Vinterdäck ingår och även serviceavtal så kostnaden är faktiskt förhållandevis låg. Det är ju inget magiskt mirakel med privatleasing, man betalar värdeminskningen varje månad istället för när man säljer eller byter in bilen.

Det jag tycker är befriande skönt är att jag inte behöver krångla med försäljning privat eller känna mig blåst på ytterligare 40tkr om jag byter in den hos handlare. Jag lämnar bara in nyckeln och plockar ut en annan i samma ögonblick. Otroligt bekvämt.

Min nu krockade 2019 T-Rock kostar 3100kr per månad inklusive vinterdäck, serviceavtal, Stockholmsförsäkring och med förlängd nybilsgaranti. När perioden är över har jag inte behövt köpa någonting till bilen.

R.Z
2020-04-22, 11:19
Intressant detta med att leasa begagnat, låter som att man kan räkna hem det.

candyweiss
2020-04-22, 11:30
Skarvar i här eftersom jag kör min andra privatleasing.
Jag leasar bara begagnat och kan på så sätt styra kontraktstiden, samt att kostnaden blir lägre. Vinterdäck ingår och även serviceavtal så kostnaden är faktiskt förhållandevis låg. Det är ju inget magiskt mirakel med privatleasing, man betalar värdeminskningen varje månad istället för när man säljer eller byter in bilen.

Det jag tycker är befriande skönt är att jag inte behöver krångla med försäljning privat eller känna mig blåst på ytterligare 40tkr om jag byter in den hos handlare. Jag lämnar bara in nyckeln och plockar ut en annan i samma ögonblick. Otroligt bekvämt.

Min nu krockade 2019 T-Rock kostar 3100kr per månad inklusive vinterdäck, serviceavtal, Stockholmsförsäkring och med förlängd nybilsgaranti. När perioden är över har jag inte behövt köpa någonting till bilen.
Låter ju intressant med att leasa begagnat. Hur många mil får du köra på ditt avtal, utan att betala extra?
Då är det bara du och övriga i din familj som får köra bilen? Nya däck ingår väl som vanligt inte i serviceavtalet?

AndySwede
2020-04-22, 12:01
Låter ju intressant med att leasa begagnat. Hur många mil får du köra på ditt avtal, utan att betala extra?
Då är det bara du och övriga i din familj som får köra bilen? Nya däck ingår väl som vanligt inte i serviceavtalet?

När bilen är begagnad har någon vanligtvis redan skaffat vinterdäck och då får man se till att de ingår. Rockan hade gått 1700 mil på 8 månader så jag kan lätt köra hela avtalsperioden (två år i detta fall) och kommer inte behöva byta varken sommar eller vinterdäck. Det får nästa ägare göra :D En service kommer behöva göras under perioden som kostar cirka 2400kr tack vare serviceavtalet, 99kr per månad.

Jag kör ganska lite så 1000 mil om året räcker för mig. Det många missar på (har jag sett i annonser på t.ex Blocket) är att man tar i med körsträckan i avtalet. Effekten av det är att man betalar en för hög månadskostnad om man inte nyttjar det. Mina "övermil" kostar 6,50kr så om jag eventuellt drar över med t.ex. ett par hundra mil om året är det ändå betydligt billigare för mig än om jag skulle valt nästa intervall i avtalet som är 1500 mil per år.
Sedan gäller som vanligt att pruta. Privatleasing av nybil med treårskontrakt är nog omöjligt att deala med, men begagnat absolut. Det har jag gjort för andra gången nu :cool:

Vem som får köra bilen styrs som vanligt av hur den är försäkrad. Det har ingenting med privatleasingen att göra.

Kanske en moderator ska starta en ny tråd för detta intressanta ämne och flytta inläggen?

SSo
2020-04-22, 14:24
Intressant med att privatleasea begagnat, är ju inget VW skyltar med än, men det går alltså att deala med ÅF precis som jag misstänkt :)
Hur pass ny måste bilen vara för att det ska vara intressant enligt din erfarenhet?

candyweiss
2020-04-22, 14:32
Intressant med att privatleasea begagnat, är ju inget VW skyltar med än, men det går alltså att deala med ÅF precis som jag misstänkt :)
Hur pass ny måste bilen vara för att det ska vara intressant enligt din erfarenhet?
Misstänker att det är man själv själv som avgör hur pass ny bil man vill ha, vilket skick bilen är i, utrustning och vad månadskostnaden blir? Annars borde svaret vara så ny bil som möjligt och med mest möjliga utrustning :)

Pelk
2020-04-22, 19:54
Hur är det med garanti och reparationer vid beg.privatleasing?
Kan man köpa till, eller är det som att äga?

Gissar att, går det sönder så får man pynta?
Och att man inte kan välja att inte laga, då bilen skall lämnas tillbaka ”som den var vid leverans”.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

sturebyking
2020-04-22, 20:19
Bytt bränslefilter på min Passat Tdi 2015 5200mil. Satt ett kortare filter från fabrik. med bokstaven B i slutet av samma VW artikelnummer 5Q0 127 177, lite skumt... Körde bränslepumparna mha OBDeleven efter. När jag bytte filtret märkta jag att slangen som matar filtrerhuset från tanken inte så så bra ut vi slangklämman. verkar som att klämman gjort så att vulkningen mellan ytterhölje och cord släppt men det lägger ine (ännu). Slangen är "bockad/special" och går inte att köpa löst, finns bara i ett kitt med klämmor, slangar och nån slags bränsledämpare för 1500SEK!

AndySwede
2020-04-23, 08:23
Intressant med att privatleasea begagnat, är ju inget VW skyltar med än, men det går alltså att deala med ÅF precis som jag misstänkt :)
Hur pass ny måste bilen vara för att det ska vara intressant enligt din erfarenhet?

Den första jag hade var en 3 år gammal Polo med kontrakt på ett år, en precis återtagen privatleasing. Snabbt fixat eftersom jag var "mellan bilar" och hade hastigt och lustigt sålt min Tiguan GTS. Praktisk bil på alla sätt men inte den komfort jag önskade och en Polo av förra generationen har ju ingen speciell utrustning ens som tillval. Vinterdäck följde och hade inget behov av service så det var billiga mil.

Min nuvarande T-Rock är nåt helt annat. Pluspaket, bränslevärmare, app connect, we connect. Jag har skrivit i någon annan tråd om den trecylindriga 1,0 TSI motorn som är överraskande trevlig. Kontrakt på två år med denna. Vinterdäck ingår samt serviceavtal.

Jag har en säljare jag gjort några affärer med nu, det underlättar kanske men de kan inte göra så jättemycket utan att dra ned byxorna för personen i det glasade hörnrummet. Och det har ju hänt honom några gånger nu :) Prutade cirka 300kr/månad på denna. Jaävligt mycket privata skattade pengar. För handlaren syns det inte ens på 25e decimalen.

När jag förhandlar vill jag att alla ska känna sig nöjda och fått sitt. Hur mycket jag än prutar vinner handlaren mest ändå så det vill jag ha en del av, annars är jag inte nöjd och då är min säljare inte nöjd. Roligast är nästan när vi slutligen kommit överens om en månadskostnad och ska precis "skaka hand" säger jag att jag vill ha full tank, tygmattor, lastbågar eller nåt annat som är så trist att köpa. Det funkar alltid :D Aldrig att jag skulle åka ur hallen på ångorna och behöva tanka fullt för egna pengar.

- - - Uppdaterad - - -


Misstänker att det är man själv själv som avgör hur pass ny bil man vill ha, vilket skick bilen är i, utrustning och vad månadskostnaden blir? Annars borde svaret vara så ny bil som möjligt och med mest möjliga utrustning :)

Exakt så. Högre pris i bilhallen = högre leasingkostnad. Mer utrustning - högre pris. Man betalar ju som sagt för värdeminskningen i förskott.

AndySwede
2020-04-23, 08:35
Hur är det med garanti och reparationer vid beg.privatleasing?
Kan man köpa till, eller är det som att äga?

Gissar att, går det sönder så får man pynta?
Och att man inte kan välja att inte laga, då bilen skall lämnas tillbaka ”som den var vid leverans”.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Man leasar den som den är uttagen. Saknas förlängd fabriksgaranti kan den inte köpas till efteråt. Det kan man ju inte som privatperson heller om man köper bilen. Samma för serviceavtal, kan inte tecknas när bilen är begagnad. Man tar över det som finns på bilen.

Saker som behöver repareras utanför eventuell garanti betalas av leasingtagaren, precis som man skulle gjort om man ägde bilen.

Samma gäller skicket på bilen. Har du ägt den och säljer eller byter in den kontrolleras skicket. Det som anses onormalt slitage med tanke på mil och ålder förlorar bilen i värde. På privatleasingen accepteras "normalt slitage" vid återlämnandet, är det onormalt blir man debiterad för åtgärd, dvs ungefär liknande du skulle fått i avdrag på värderingen om du säljer eller byter in en ägd bil. Det finna ganska väl beskrivet i VAG koncernen vad normalt och onormalt slitage innebär vid besiktningen.

Det jag förvånats över är att "normalt slitage" efter vanligtvis tre år enligt VAGs kriterier skulle för mig vara helt oacceptabelt. Fälgskrap, dörruppslag, småmärken utvändigt och invändigt är helt normalt och ger ingen åtgärd. Mina ägda bilar ser ut som nya efter fem år, men det säger väl mer om mig kanske.

Nyqvist
2020-04-23, 09:11
Något positivt/negativt med att privatleasa?

Det är riktigt smidigt att privatleasa såklart. Fasta kostnader och inget att oroa sig över. Fint sätt att kunna åka i helt ny bil. Kan tilläggas att jag sköter om bilar väl, låter inte barnen sitta med smutsiga kläder, tvättar varje vecka i stor sett MEN trots det här fick jag klagomål när jag skulle lämna tillbaka Tiguanen.
Bromsar bak var rostangripna (gick igenom besiktningen utan anmärkning med bra bromsvärden) samt anmärkning på oljeläckage (kostnad 16 000 kr). Bromsarna bak fick jag byta (6500 kr) för att de inte hade använts tillräckligt samt så visade det sig att oljeläckage var gammalt, någon form av "svettning" som kan uppstå. Dock fick jag "bevisa" och kontakta egen verkstad för att få rätt. Kanske i samband med lång körning med husvagn förra sommaren. Har privatleasat tidigare men känns som att handlarna har blivit extremt nitiska när det gäller att lämna tillbaka bilar. Valet föll därför på en lättare begagnad, får utvärdera och återkomma.

candyweiss
2020-04-23, 10:25
Det är riktigt smidigt att privatleasa såklart. Fasta kostnader och inget att oroa sig över. Fint sätt att kunna åka i helt ny bil. Kan tilläggas att jag sköter om bilar väl, låter inte barnen sitta med smutsiga kläder, tvättar varje vecka i stor sett MEN trots det här fick jag klagomål när jag skulle lämna tillbaka Tiguanen.
Bromsar bak var rostangripna (gick igenom besiktningen utan anmärkning med bra bromsvärden) samt anmärkning på oljeläckage (kostnad 16 000 kr). Bromsarna bak fick jag byta (6500 kr) för att de inte hade använts tillräckligt samt så visade det sig att oljeläckage var gammalt, någon form av "svettning" som kan uppstå. Dock fick jag "bevisa" och kontakta egen verkstad för att få rätt. Kanske i samband med lång körning med husvagn förra sommaren. Har privatleasat tidigare men känns som att handlarna har blivit extremt nitiska när det gäller att lämna tillbaka bilar. Valet föll därför på en lättare begagnad, får utvärdera och återkomma.
Verkar som om du och AndySwede har väldigt olik erfarenhet av hur noga ÅF är av skicket på bilen.

Pelk
2020-04-23, 10:38
Verkar som om du och AndySwede har väldigt olik erfarenhet av hur noga ÅF är av skicket på bilen.

Skulle gissa att det skiljer mellan till och med varje individ hos olika återförsäljare. Det handlar nog lite om tur [emoji4]

__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

R.Z
2020-04-23, 12:33
Andyswede: Hur stor handlare är du inne och förhandlar med?

AndySwede
2020-04-23, 13:17
Andyswede: Hur stor handlare är du inne och förhandlar med?
Volkswagen Stockholm. Denna ÅF är väl störst i stan gissar jag. Olofsson och andra har inte i närheten av så många anläggningar.
Jag och samma säljare (ingen jag har någon personlig relation till på något sätt) har nu gjort vår fjärde affär ihop. En ovanlig typ enligt min erfarenhet som faktiskt lyssnar, kommer med egna förslag och anstränger sig för att leverera och göra kunden nöjd. Han identifierade snabbt att jag inte är en vanlig kund och anpassade sig direkt efter det. Därför återvänder jag och jag skickar fram nya kunder till honom eftersom han faktiskt kan rekommenderas. Sedan får var och en deala efter förmåga, det lägger jag mig inte i överhuvudtaget.

AndySwede
2020-04-23, 15:23
Skulle gissa att det skiljer mellan till och med varje individ hos olika återförsäljare. Det handlar nog lite om tur [emoji4]

__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Så är det antagligen, men det finns faktiskt en ganska utförligt beskriven bedömningskriterie på 36 sidor som man som konsument kan luta sig mot om åf gör en egen bedömning man inte är till freds med. Scrolla ned till frågor och svar.

https://privatleasing.volkswagen.se/?gclid=EAIaIQobChMIp6-StNH-6AIVGeWaCh22tAZYEAAYAyAAEgLhnPD_BwE

walkmann
2020-04-23, 18:24
Blev lite bättre fitment..
Sänkning samt spacers monterade..:rolleyes:
11618

Freiholtz
2020-04-24, 09:51
Monterat lister på Passaten
11619

JonasSthlm
2020-04-24, 15:07
Idag böt jag vindruta på min Passat Alltrack, hoppas denna håller längre än 80 mil, som den förra.

11621

candyweiss
2020-04-24, 15:37
Hur lång tid tar det inklusive kalibrering?

JonasSthlm
2020-04-24, 17:11
Hur lång tid tar det inklusive kalibrering?
För mig tar det typ 2 timmar, om jag inte stressar.
Jag gjorde ingen kalibrering idag, den platsen var upptagen, ska göra det nästa vecka.

walkmann
2020-04-24, 19:18
Tvätt..:p
11622

AndySwede
2020-04-25, 10:32
Tvätt..:p
11622
Jag är ingen fan av svarta fälgar men med sänkningen är jag beredd att omvärdera. Jättesnygg bil.
Fråga - fick du kamera och radar kalibrerad för den nya höjden? Vem monterade fjädrsrna?

candyweiss
2020-04-25, 10:54
Tvätt..:p
11622
Grymt snygg bil, sänkningen blev kanonbra. Silvergrå eller silverfärgade fälgar så hade det blivit en 10-poängare :rolleyes: Nu ser hjulen stora och groteska ut. Hade varit snyggt att se att det är stora fälgar med lågprofildäck. Men det är kanske bara jag som tycker så och det är inte första gången :D

walkmann
2020-04-25, 16:34
Jag är ingen fan av svarta fälgar men med sänkningen är jag beredd att omvärdera. Jättesnygg bil.
Fråga - fick du kamera och radar kalibrerad för den nya höjden? Vem monterade fjädrsrna?
Ja jag tycker det blev kanon, underbar att köra också!
yes kamera samt radar kalibrerad samt fyrhjulsinställning.
tryggbil Tyresö gjorde jobbet, viket blev perfekt! Riktigt duktiga!

- - - Uppdaterad - - -


Grymt snygg bil, sänkningen blev kanonbra. Silvergrå eller silverfärgade fälgar så hade det blivit en 10-poängare :rolleyes: Nu ser hjulen stora och groteska ut. Hade varit snyggt att se att det är stora fälgar med lågprofildäck. Men det är kanske bara jag som tycker så och det är inte första gången :D
Tack!
kikat lite på andra fälgar, med centrum i silver o kromad bana.. vi får se.
blir nog spacers o svarta fälgar denna sommar o nya till nästa år:rolleyes:

Hydra
2020-04-25, 20:00
Ja jag tycker det blev kanon, underbar att köra också!
yes kamera samt radar kalibrerad samt fyrhjulsinställning.
tryggbil Tyresö gjorde jobbet, viket blev perfekt! Riktigt duktiga!

Är det ett måste att kalibrera kamera och radar efter sänkning? Jag hade sportchassi innan och har sänk 35mm. :confused:
Fyrhjulsinställning är bokad.

walkmann
2020-04-25, 20:10
Är det ett måste att kalibrera kamera och radar efter sänkning? Jag hade sportchassi innan och har sänk 35mm. :confused:
Fyrhjulsinställning är bokad.
Ja enl verkstaden var det ett måste att göra:)

Hydra
2020-04-25, 20:12
Ja enl verkstaden var det ett måste att göra:)

Vad tar de för en sån kalibrering? På ett ungefär.

walkmann
2020-04-26, 07:44
Vad tar de för en sån kalibrering? På ett ungefär.
Jag kan kolla, har kvittot i bilen..

Amazonas
2020-04-28, 21:05
Blev lite bättre fitment..
Sänkning samt spacers monterade..:rolleyes:
11618Vilka spnkfjädrar kör du med samt bredd på spacers? Ska beställa till min i veckan :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

walkmann
2020-04-29, 05:36
Vilka spnkfjädrar kör du med samt bredd på spacers? Ska beställa till min i veckan :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

H&R fjädrar 25/30
spacers H&R 18mm bak 12mm fram
här är en bild på skillnaden bak..
11636

Amazonas
2020-04-29, 06:57
H&R fjädrar 25/30
spacers H&R 18mm bak 12mm fram
här är en bild på skillnaden bak..
11636Tack! Va inne på 15 bak och 12 fram men nu får man ju tänka om [emoji106]
Har svårt bestämma mig för.om jag ska köra Eibach eller H&R :D

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Marcus
2020-04-29, 08:25
Hur fungerar DCC efter att ni monterat sänkningsfjädrar från H&R på era Passat? Är DCC ur funktion, kanske t.o.m. med felmeddelande eller blir bara komforten något mindre bra?