handdator

Visa fullständig version : P2279 Passat TDI -07



Pazzat_tdi
2019-10-28, 20:03
Hej!

Får felkoden P2279(insugningsluftsystem läckage) på min Passat TDI -07 och håller på att slita av mig håret för jag kan inte hitta vart den tar in luft någonstans. Värdena på EGR:n och luftmassemätaren visar rätt ÄR-värde.

har lyckas hitta en liten slang som var brusten och ersatt den med en ny, men felkoden kvarstår...
Vevhusventilationsslangen ser också fin ut.

Kan det vara vakuumpumpen?

har provat att spraya med startgas men utan framgång.

Någon som har haft samma problem?

Danne_
2019-10-28, 22:05
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/18711/P2279/008825

Det läcker ut luft! Den tar inte tjuvluft!

Sätt lite tryck på slangarna till insugsrören med tryckluft. Inte så mycket dock!
Sen bara diskmedel och vatten i en sprayflaska på alla kopplingar och slangar.

Men EGR kan vara lurig. Det är endast ett beräknat värde efter motorvarv och hur mycket ventilen öppnar?
Så är det täppt och igen smetat så kan det ju bli fel.

Pazzat_tdi
2019-10-29, 15:56
Vettofan, går bet. Kanske är någon slang eller dyligt bakom motorn som jag inte riktigt kommer åt... antar att det blir verkstad om jag inte lyckas lokalisera det innan helgen...

peterlunkan
2020-08-28, 23:25
Vettofan, går bet. Kanske är någon slang eller dyligt bakom motorn som jag inte riktigt kommer åt... antar att det blir verkstad om jag inte lyckas lokalisera det innan helgen...

Hej!
Jag har fått samma felkod på min passat -07 tdi också. Löste sig problemet för dig? Och isf vad var det för fel?
Vet inte om din bil lät in i kupén för i min hör man ett susande ljud när turbon börjar närma dig 2 bar.
Tack på förhand!
Mvh Peter

peterlunkan
2020-09-12, 22:54
Hittade felet på min Passat från 2007. Slangen direkt efter turbon hade en reva i sig.
Böt den på chans då det är i princip omöjligt att få fram missljudet stillastående.