handdator

Visa fullständig version : Larmet utlöses av dieselvärmaren (Alltrack 2017, B8)



nikasp
2019-10-28, 10:31
Jag har två ggr råkat ut för att larmet drar igång när jag startar diselvärmaren. Ena gången hann jag gå i duschen och andra gången drog det igång direkt. Ser många trådar om att vanlig kupévärmare eller diselvärmare löser ut larmet: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?25259-St%E4nga-av-kup%E9%F6vervakning-permanent-p%E5-Passat-2018

Workaround är väl att trycka två ggr på fjärrens knapp så kupéövervakning ej är aktivt (?) men finns det något sätt att justera ner känsligheten på larmet lite?

vfr
2019-10-28, 11:03
Ett alternativt sätt om det inte går att justera känsligheten, är att delvis tejpa för gallerna till sensorena i kupén. Det har jag gjort vid samma problem på helt andra bilmodeller. Inte en perfekt lösning, men ändå något iallafall...

nikasp
2019-10-28, 12:58
Tack, läste om det. Inget större problem just nu då vi bor i villa men framöver när jag står på jobbet och hälsar på i Luleå vill jag ogärna att den står och larmar utan att jag kan höra det :)


Ett alternativt sätt om det inte går att justera käsnligheten, är att delvis tejpa för gallerna till sensorena i kupén. Det har jag gjort vid samma problem på helt andra bilmodeller. Inte en perfekt lösning, men ändå något iallafall...

AndySwede
2019-10-29, 07:26
Finns en knapp i bilen (på b-stolpen tror jag) där du stänger av sensorn. Då behöver du göra det varje gång du parkerar bilen.
Känner du någon med VCDS är jag säker på att sensorn kan avaktiveras eller ställa om känsligheten på.
Ditt problem har jag aldrig upplevt, det är mer vanligt när man har installerat en elektrisk kupevärmare.
Du verkar finnas i Stockholm, skicka pm om du vill ha hjälp med detta.

Sallesalva
2019-10-31, 22:19
Hade samma problem när jag monterade kupevärmaren. Åkte till VAG verkstaden och de sänkte känsligheten på sensor.
Jag har två ggr råkat ut för att larmet drar igång när jag startar diselvärmaren. Ena gången hann jag gå i duschen och andra gången drog det igång direkt. Ser många trådar om att vanlig kupévärmare eller diselvärmare löser ut larmet: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?25259-St%E4nga-av-kup%E9%F6vervakning-permanent-p%E5-Passat-2018

Workaround är väl att trycka två ggr på fjärrens knapp så kupéövervakning ej är aktivt (?) men finns det något sätt att justera ner känsligheten på larmet lite?

Danne_
2019-11-02, 01:26
Men den måste vara en eftermonterad värmare? eller så måste bilen vara felkodad på något vis.
För larmet skall ju inte lösa ut med en fabriksmonterad dieselvärmare?!

AndySwede
2019-11-02, 08:19
Jag har inte haft en Passat men ingen annan av mina bilar med bränslevärmare har haft detta problem. Men med eftermonterad elektrisk kupefläkt känns detta verkligen igen.

nikasp
2020-03-09, 00:28
Konstigt, nu har jag använt värmaren säkert två månader i princip varje vardag och inga tjuvlarm. De få gånger jag inte är hemma och inte vill att bilen ska råka larma så slår jag av sensorn på B-stolpen när jag lämnat bilen.