handdator

Visa fullständig version : Programmera bort fjärröppning av baklucka Passat 2018?



Falcor
2019-10-28, 07:33
Någon som vet om detta går att lösa. Är lite trött på att hitta bilen med öppen baklucka på morgonen när jag ska till jobbet. :rolleyes:

candyweiss
2019-10-28, 08:07
Någon som vet om detta går att lösa. Är lite trött på att hitta bilen med öppen baklucka på morgonen när jag ska till jobbet. :rolleyes:
Varför öppnar luckan sig?

Falcor
2019-10-28, 08:44
För att nyckeln ligger i jackfickan och knappen trycks in när man t.ex krattar löv eller böjer sig ner för att klappa hunden osv.
Jag ser inte bilen från huset och bilen står 2 meter från en trafikerad väg så har jag nåt i bagaget så är det stor risk att det försvinner + att poängen med förvärmning av bilen helt går förlorad.

Jag vill antingen får bort funktionen helt eller ännu hellre att den bara funkar när man inom 2-3 meter från bilen. Inte 20 meter ifrån.

candyweiss
2019-10-28, 08:49
För att nyckeln ligger i jackfickan och knappen trycks in när man t.ex krattar löv eller böjer sig ner för att klappa hunden osv.
Jag ser inte bilen från huset och bilen står 2 meter från en trafikerad väg så har jag nåt i bagaget så är det stor risk att det försvinner + att poängen med förvärmning av bilen helt går förlorad.

Jag vill antingen får bort funktionen helt eller ännu hellre att den bara funkar när man inom 2-3 meter från bilen. Inte 20 meter ifrån.
Absolut enklast borde väl vara att lägga av nyckeln i huset. Sen har du ju fortfarande kvar funktionen när du behöver den. Själv öppnar/stänger jag luckan med fjärren i stort sett dagligen.

Falcor
2019-10-28, 11:25
Eeeh, nej det är liksom inte att alternativ, det är ganska svårt att låsa huset och lämna nyckeln inne? Jag använder aldrig den funktionen och tyvärr går den ju inte stänga av i bilens inställningar heller.

candyweiss
2019-10-28, 12:00
Eeeh, nej det är liksom inte att alternativ, det är ganska svårt att låsa huset och lämna nyckeln inne?
Har du samma nyckel till huset och bilen???

vfr
2019-10-28, 12:36
Kanske inte samma nyckel, men samma nyckelknippa. Är det ngt konstigt? :)

Om jag inte hade alldeles för många nycklar för det, så skulle jag också ha dom på samma ring. Färre saker att hålla rätt på och tappa bort...

Mex165
2019-10-28, 18:45
Bilnyckeln blir ju förstörd..!
Har man inte KESSY skramlar det från knippan när den hänger i t-låset.

Marcus
2019-10-28, 19:37
Men alla Passat generation 8 har minst Keyless Go...

outrunner
2019-10-28, 20:28
När jag hade en Passat-16 så var detta med nyckeln/bakluckan jag retade mig mest på.
Nån mindre begåvad person på VW har godkänt en idiotisk design på nyckelklumpen där knappen till bakluckan är upphöjd gentemot de andra.
Resultat: Bakluckan öppnas i tid o otid. Hände mig flera gånger att när jag kom ut till garaget så var bakluckan öppen.
Räckte att böja sig lite med nyckel i fickan så trycktes knappen in. Idiotiskt.

vfr
2019-10-28, 20:35
Ja, upphöjd knapp låter rätt idiotiskt. Nedsänkt hade ju varit mycket smartare om man vill göra knappen "kännbar" för fingret...

Cullberg
2019-10-28, 21:43
Ändra dina rutiner =) Vi har haft 2st olika Passat och kört dessa sedan 2015 med denna funktionen men aldrig någonsin råkat ut för att ha öppnat luckan av misstag...

Falcor
2019-10-29, 06:38
Ja bilnyckeln hänger på samma knippa som husnyckeln 98% av årets dagar.

Nyckeln skramlar inte, har inget tändninglås på bilen. ;) Att den skulle bli repig stör mig inte, detta är en bruksbil, inget som ska vårdas till domedagen.

Ändra mina rutiner? varför då? Vi lever i en tid då vi kan anpassa allting omkring oss som innehåller elektronik så det passar vår vardag bättre. Varför ska bilen vara ett undantag där det gäller en sån icke säkerhetsrelaterat sak som att öppna bakluckan med fjärren? Jag hade kunnat leva helt utan motoröppnad baklucka då det för mig är en helt orelevant funktion men nu ingick ju det i GTE paketet har jag för mig.

AndySwede
2019-10-29, 07:05
Någon som vet om detta går att lösa. Är lite trött på att hitta bilen med öppen baklucka på morgonen när jag ska till jobbet. :rolleyes:
Det är jag väldigt säker på att det går även om jag inte jobbat på bakluckan med en 2018 vad jag kan komma ihåg. Det är snabbt kollat för en som använder VCDS.

Falcor
2019-10-29, 09:28
Sökte på lite andra sökord än tidigare och hittade detta:

https://www.briskoda.net/forums/topic/453369-is-it-possible-to-disable-the-remote%E2%80%99s-open-trunk-button-superb-my15/

Carista appen ska tydligen klara det. Blir till att prova ikväll. :)

mangewide
2019-10-30, 13:36
Haha, ja jäklar va läskigt!

Jag har lite samma problem med min garageport som är fjärrstyrd!. Ser inte porten från huset, så hänt att man kommer runt hörnet så är det öppen! Har man kommit åt fjärren....grr....Dagens I-landsproblem

Men fråga!, går det att begränsa öppningen på bakluckan?.. Kör jag den fullt upp så tar den i porten ( ja den åker ju över bilen när den är öppen )

Pelk
2019-10-30, 13:47
Men fråga!, går det att begränsa öppningen på bakluckan?
Japp, det ska gå. Detta är klippt ur Skodas manual, men är troligen samma. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191030/514812ae6fe9f57c56945d6e14ea9b30.jpg
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

BjornL
2019-10-30, 15:56
Det är samma förfarande att ändra ändläget på VW som Skoda.

Jag har varit ute för att detta med vådaöppning inträffat på vår Tiguan. Finns det i menyn (där ni programmerar) något intervall som knappen måste vara intryckt? För egen del hade jag gärna behållit funktionen men med längre tryck.

Falcor
2019-10-30, 16:32
Jag laddade ner Carista appen och betalade 105 kr för 1 veckas full access och stängde av funktionen med fjärröppning av bagaget.
Funkade smidigt med den ELM 327 wifi dongeln jag redan hade.

Pelk
2019-10-30, 17:13
Jag laddade ner Carista appen och betalade 105 kr för 1 veckas full access och stängde av funktionen med fjärröppning av bagaget.

Kan man slå av pipljudet med den Appen också? Irriterande när man tex öppnar inifrån.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

candyweiss
2019-10-30, 18:01
Kan man slå av pipljudet med den Appen också? Irriterande när man tex öppnar inifrån.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk
Vad jag förstår så går det att stänga av. https://caristaapp.com/vehicles/vw/passat/b8

AndySwede
2019-10-30, 18:57
Ljudet går att stänga av och även byta tonhöjd på med VCDS i alla fall. Glöm inte att varningsljudet finns där av en anledning.

Pelk
2019-10-30, 20:03
Intressant, det måste jag Googla fram.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Falcor
2019-10-31, 06:41
Ja det fanns options för ljudet också, jag brydde mig dock inte om att läsa detaljerna om det.

PrimusX
2019-11-03, 14:07
Jag drabbas också av att bakluckan öppnas av misstag. Jag ser inte heller bilen från huset. Har hänt ett par gånger att vänlig grannar sagt åt mig och många(?) gånger att jag upptäckt det själv när jag ska iväg. Jag har verkligen försökt disciplinera mig själv att alltid lägga ur nyckel när jag kommer hem. Men ibland glömmer jag det och då öppnas luckan nästa 50% av gångerna.

En rolig anekdot är att första gången det hände var jag övertygad om att det var hustrun som glömt att stänga luckan. Hon tvärnekade och jag blev sur och sa att det viktiga är att du inte gör det igen. Hon ännu surare och hävdade att hon inte behövde lära sig något från något hon aldrig gjort... Några veckor senare hittade jag luckan öppen och hustrun var bortrest. VA f_n, tänkte jag, hur är detta möjligt? Stängde luckan och funderade på om jag var skyldig för denna och förra gång... Efter några dagar plingade det på dörren och en granne stod där och berätta att, ja, luckan... När jag då letade efter nyckeln upptäckte jag att den låg i byxfickan... Insåg då hur det gått till.

AndySwede
2019-11-03, 22:15
Finns en viktig lärdom av detta. Kvinnan har alltid rätt.

Sgt-Viking
2021-01-28, 00:50
Jag laddade ner Carista appen och betalade 105 kr för 1 veckas full access och stängde av funktionen med fjärröppning av bagaget.
Funkade smidigt med den ELM 327 wifi dongeln jag redan hade.

Kan man ändra så de bara går när bilen är upplåst? Fick just halva bagaget fullt med snö på grund av detta problem. För mig är de dosan till värmaren som är delvis bov.

AndySwede
2021-01-28, 07:38
Hänger inte med här. Öppnas luckan när du använder fjärren för värmaren?

vfr
2021-01-28, 08:23
Han kanske menar att fjärren till värmaren ligger emot knapparna på bilens fjärr och därmed öppnar om den hamnar i kläm, t.ex i fickan.

AndySwede
2021-01-28, 08:46
Aha du tänker så. Det verkar så mycket enklare att lägga nycklarna i en annan ficka tänker jag. För mig ett helt okänt problem som haft fjärrstyrd värmare och elbaklucka över 10 år. Men alla är olika :)

cahling
2023-01-30, 08:25
Japp jag är dagens klant, eller gårdagens, jag erkänner. Har ju varit med om att bakluckan stått öppen på morron jag med, det verkar vara ett rätt vanligt dilemma ser jag när jag läser här. Har sett det själv när jag böjer mig fram o knyter skorna, men igår...

Sitter i biltvätten och tänker, jag tar o putsar av instrumentbrädan med... Böjer mig fram och fixar och sedan tar jag konsolen mellan sätena och plötsligt blir jag blöt av vattenstänk??? Öppen bilruta lik förb*nnat eller? Vänder mig om och ser öppen baklucka!!! Hör ett brak och kastar mig på knappen i dörren. Luckan går igen nästan helt och jag sitter kvar och svär. Vänster sidas stag helt av kablar sticker ut. Styrningen förstås heldöd, får stänga manuellt.

Frågan jag också ställer mig är varför tvätten inte stannade när det tog emot?

Kunde haft ett bättre slut på veckan och definitivt en bättre början på denna...
:(

Hade ironiskt nog en tid för vanlig service idag så de får kika på detta med. Ber en bön att detta ska gå på vagnskadan, det lät så när jag ringde, men man vet aldrig med försäkringsbolag...

AndySwede
2023-01-31, 09:53
Men jösses vilken story! Ett riktigt YT moment om det hade blivit filmat :rolleyes:
Jag har haft elbaklucka de senaste 10 åren och kan inte påminna mig om att en ofrivillig lucköppning inträffat en enda gång. Och jag har ingen handväska heller som nyckeln ligger i.

candyweiss
2023-01-31, 16:48
Tiguan med elbaklucka i snart 7 år och jag har aldrig öppnat luckan ofrivilligt trots att jag alltid har nyckeln i höger framficka.
Kanske Passatens knappar på nyckeln har mindre motstånd?

Falcor
2023-02-01, 11:08
Jag var ju den som startade denna tråden en gång. Jag har ju en nyare Passat nu och på den har jag märkt att man måste hålla inne knappen för att luckan ska öppna sig. På den gamla räckte det med ett klick. Sen beror det väl på hur man har sin nyckel, vad mer man har i fickan etc. Jag har bara bilnyckeln och parkeringsvärmarknappen på samma ring. Om dessa ligger emot varandra i jackfickan och man böjer sig frammåt för att göra nåt så behövs det inte mycket kraft för att klicka till på en knapp.