handdator

Visa fullständig version : Stänkskydd Arteon



walkmann
2019-10-22, 12:12
VW säger att det ej finns, och att dom som finns är till ”vanliga” Arteon alltså ej R-line som jag har.
stämmer det? Någon som har på sin och kan bekräfta?

cheba
2019-10-22, 21:17
Det låter rimligt, såvitt jag vet är det samma visa för andra VW modeller som funnits att få med R-Line paket (Golf, Polo, Passat, Tiguan, Scirocco...). VW gör stänkskydd som passar basmodellen, men de passar inte R-Line eftersom R-Line brukar ha sidokjolar och bakre undre spoiler.

Vet inte hur skillnaderna är mellan Arteon basmodellen vs. R-Line (tror inte ens jag nånsin sett en Arteon utan R-Line, har det ens gått att få i Sverige?) men jag gissar att det är samma problem där som med övriga modeller.

walkmann
2019-10-23, 05:13
Det låter rimligt, såvitt jag vet är det samma visa för andra VW modeller som funnits att få med R-Line paket (Golf, Polo, Passat, Tiguan, Scirocco...). VW gör stänkskydd som passar basmodellen, men de passar inte R-Line eftersom R-Line brukar ha sidokjolar och bakre undre spoiler.

Vet inte hur skillnaderna är mellan Arteon basmodellen vs. R-Line (tror inte ens jag nånsin sett en Arteon utan R-Line, har det ens gått att få i Sverige?) men jag gissar att det är samma problem där som med övriga modeller.

tack, vad jag vet skiljer endast fronten. Sidor och bak ser ut att vara samma? Kollar man blocket har var o varannan r line stänkisar..därför blir man lite fundersam:)

BjornL
2019-10-23, 10:01
Problemet som R-Line medför är tröskellisten. På Golf 7,5 kan man använda GTIns stänkskydd.

Just Arteon har ingen särskild tröskellist vad jag kan se och 3G8075111 lär passa. Jag tittade precis på en med sådana monterade.

walkmann
2019-10-23, 11:10
Problemet som R-Line medför är tröskellisten. På Golf 7,5 kan man använda GTIns stänkskydd.

Just Arteon har ingen särskild tröskellist vad jag kan se och 3G8075111 lär passa. Jag tittade precis på en med sådana monterade.

precis vad jag sa till VW, då fick jag detta tillbaka, sen den blåa texten och att det dom ej passar enl verkstaden som testat?
11298

BjornL
2019-10-23, 12:46
Det står även Type rear på raden ovan, vad det nu betyder. Det är i vilket fall som helst anmält som ett katalogfel eftersom det passar ändå.

Grejen är att R-Line normalt har en tröskellist, vilket inte Arteon har.

walkmann
2019-10-23, 13:57
Det står även Type rear på raden ovan, vad det nu betyder. Det är i vilket fall som helst anmält som ett katalogfel eftersom det passar ändå.

Grejen är att R-Line normalt har en tröskellist, vilket inte Arteon har.

då tar jag och beställer dom:)

Marcus
2019-10-24, 17:45
https://youtu.be/8iclkegb6n8 ;)

walkmann
2019-10-24, 19:21
https://youtu.be/8iclkegb6n8 ;)
grymt snyggt, en sänkning och lite maxtonprylar till våren:cool:

Bopper
2019-10-25, 13:46
Så här såg min Arteon ut när jag hämtade ut den. Ser kanske inte exakt likadant ut? (ber om ursäkt för den skitiga bilen! :()

11303

Joel P
2019-10-25, 15:13
Bra att ni sätter på stänkskydd på era bilar! Borde vara lag att alla bilar ska ha stänkskydd både fram och bak, skulle spara många rutor och stenskott på fronten:mad:

walkmann
2019-10-25, 17:52
Så här såg min Arteon ut när jag hämtade ut den. Ser kanske inte exakt likadant ut? (ber om ursäkt för den skitiga bilen! :()

11303

grymt, kör du r line också?:)

- - - Uppdaterad - - -


Bra att ni sätter på stänkskydd på era bilar! Borde vara lag att alla bilar ska ha stänkskydd både fram och bak, skulle spara många rutor och stenskott på fronten:mad:
Kan bara hålla med, är det första jag sätter dit på mina bilar jag köper..om dom inte redan har det;)

Bopper
2019-10-25, 17:58
grymt, kör du r line också?:)



GTR Executive R Edition :cool:

walkmann
2019-10-25, 19:35
GTR Executive R Edition :cool:
Fint ska det va;)

Bopper
2019-10-25, 19:58
Fint ska det va;)

Bra kampanj på den förra våren! ;)

PerB
2020-06-07, 12:13
Hej
Vill här bara bidra med bilder.
Original stänklappar för basmodellen passar perfekt!
Obegripligt att dessa inte är monterade som standard eftersom lacken förstörs bara på 1 år av däcksprutet

Det enda jag märkte som skiljer är ett klipps på de bakre stänklapparna.
Klippset går inte montera men skruven gängar sig ändå in i själva plasten så det verkar funka

11741117421174311744

Bopper
2020-06-07, 18:54
Är det bara jag som fått det monterat vid leverans? Bara till framhjulen dock.
Antar att det är nåt säljaren gör då?

walkmann
2020-06-07, 19:49
På min satt det varken fram el bak..
nu sitter det runt om..
11745

PerB
2020-06-08, 06:47
Är det bara jag som fått det monterat vid leverans? Bara till framhjulen dock.
Antar att det är nåt säljaren gör då?

Jag har inte sett dessa på varken nya Areton eller tidigare CC R
Det blir bara gissningar men modellen byggs helt enkelt inte med dessa och nere på kontinenten behövs de inte i samma utsträckning

När jag köpte mina skydd klagade säljaren över priserna i Sverige som de internt hade bekymrat sig över.
Är halva priset i Tyskland men där får vi inte köpa privat
Så visst kan det vara så att i Sverige struntar man helt enkelt i dom för att tjäna ett par kr.

Samtidigt står det ju även fel i VW system på dessa artikelnummer att de inte passar på bilen och kan ju också vara en anledning till de inte eftermonteras.....Tror inte man gjort det ändå med tanke på priset


2100kr för dessa gummilappar är det värt ändå.
Min förra CC blev jag tvungen lacka om och nuvarande Arteon GTR280 var det i sista stund

Så köp om ni vill behålla lacken

candyweiss
2020-06-08, 08:26
Är det bara jag som fått det monterat vid leverans? Bara till framhjulen dock.
Antar att det är nåt säljaren gör då?
På min Tiguan monterades stänkskydden fram när bilen anlände i hamnen i Sverige. Ingick i bilen pris och var enligt säljaren något som VAG Sverige ville ha monterat då det inte fanns från fabriken. Bak köpte och monterade jag själv.

AndySwede
2020-06-08, 10:44
Det finns normalt inga stänkskydd till VW om man har R-line så jag tillverkar egna. Det är helt klart att rekommendera fram, men även bak blir det snabbt blästrat när man har lackade stötfångare.

BjornL
2020-06-11, 13:00
Stänkskydd ingår i något som heter svensk standard och ska monteras när bilen leveransservas. Detta belastar bilen hos ÅF och jag har sett att vissa ÅF inte monterar dem, även om det finns. Förmodligen för att spara pengar, men det är egentligen fel.

AndySwede
2020-06-11, 14:13
Jag gissar att bilen typgodkänns utan stänkskydd. Förmodligen påverkar det förbrukningen med 0,000 nånting eftersom luftmotståndet ökar med 0,000 nånting och det kan säkert vara ett skäl för ÅF att inte montera dem.

Marcus
2020-06-11, 22:31
Framför allt är det sjukt fult... Förstör bilens linjer.

PerB
2020-06-15, 19:15
Framför allt är det sjukt fult... Förstör bilens linjer.

Du överdriver totalt ditt påstående.
Det smälter in mycket bra jag kan bara tänka mig på en vitlackad bil att de syns mera men fortfarande smakfullt designande

Att den detaljen får dig tycka det är besvärande och "sjukt fult" är i min mening rätt oroande.
Jag föredrar en blank snygg lack istället för nedmattade/blästrade fält på skärmar.
För inte tala om vintern när det blir snö och is.
Stänkskyddens flexibilitet gör att isen hela tiden bryts av och lossnar. när skydden rör sig
Utan stänkskydd byggs is/snö upp mot den stela skärmen till en betongkaka som inte ens går sparka bort....Man vill inte ens försöka då det inte finns flexibilitet.
På min förra CC R-Line utan stänkskydd gick faktiskt båda innerskärmarna sönder efter en vinter då isen fick dom att spricka.
11765

Marcus
2020-06-15, 20:05
Jag är helt med på de praktiska fördelarna. Inga konstigheter, även om mängden snö och is så klart varierar beroende på var man bor och det rullar en mängd bilar utan stänkskydd och utan skador, ex Passat R-Line. Jag har dessa fasansfullt fula stänkskydd monterade på båda mina bilar och de stör mina ögon varje gång jag tittar på "fel" ställe, med en ständig dragkamp mellan förnuft och känsla :)

candyweiss
2020-06-15, 21:36
Du överdriver totalt ditt påstående.
Det smälter in mycket bra jag kan bara tänka mig på en vitlackad bil att de syns mera men fortfarande smakfullt designande

Att den detaljen får dig tycka det är besvärande och "sjukt fult" är i min mening rätt oroande.
Jag föredrar en blank snygg lack istället för nedmattade/blästrade fält på skärmar.
För inte tala om vintern när det blir snö och is.
Stänkskyddens flexibilitet gör att isen hela tiden bryts av och lossnar. när skydden rör sig
Utan stänkskydd byggs is/snö upp mot den stela skärmen till en betongkaka som inte ens går sparka bort....Man vill inte ens försöka då det inte finns flexibilitet.
På min förra CC R-Line utan stänkskydd gick faktiskt båda innerskärmarna sönder efter en vinter då isen fick dom att spricka.
Du kan väl inte på allvar mena att bilen blir snyggare med stänkskydd :confused:
Jag har aldrig själv varit med om att en bil blir snyggare med stänkskydd. Jag har mina enbart för funktionen. Snyggare: NEJ.

Amazonas
2020-06-16, 01:08
Kanske är lite skadad, men stänkskydd åker på med vinterhjulen och av när sommarhjulen åker på :) I samma veva tar man ner innerskärmarna och gör rent under. Brukar samlas galet mkt skit bakom stänkskydden in under tröskel/innerskärmen, så det är en framtida rostfälla. Varit så på alla mina VW jag ägt senaste 10 åren.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk