handdator

Visa fullständig version : Svårt att få ur N på DSG-lådan



Starlight
2019-10-13, 22:49
Jag har en Passat Allt tack -16 som jag upplever att när jag parkerat i en backe,lagt i handbroms och växelspak i P läge,så när man ska köra igen ,får man lite grann tvinga ur växelspaken ur P läget. Är det normalt eller något som inte är som det ska?
Kort tid med garanti kvar.

Skickat från min moto g(6) via Tapatalk

Falcor
2019-10-14, 06:37
Skulle säga att det är normalt jag kan få samma på min 2018. Det händer ju om bilen fått rulla några cm i P-läget.
Men för att undvika det så gör jag så här: Håll bilen still med fotbromsen, dra handbromsen, lägg i p-läge. Sen när jag ska iväg så håller jag bilen med fotbromsen, lägger i R läget och släpper handbromsen sist.

Starlight
2019-10-14, 07:26
Ja fast det är så jag gör.Alltid ordentlig fot bromsning vid start och stopp tills handbroms läggs i eller ur.

Skickat från min moto g(6) via Tapatalk

sturebyking
2019-10-14, 08:30
Jag har en Passat Allt tack -16 som jag upplever att när jag parkerat i en backe,lagt i handbroms och växelspak i P läge,så när man ska köra igen ,får man lite grann tvinga ur växelspaken ur P läget. Är det normalt eller något som inte är som det ska?
Kort tid med garanti kvar.

Skickat från min moto g(6) via Tapatalk

Min -15 tdi DSG 6 är likadan.

Pelk
2019-10-14, 10:17
Om du håller den på färdbromsen, lägger i ”N”, aktiverar P-broms, släpper färdbroms och sedan lådan i ”P”. Får du samma fenomen då, när du ska iväg?

Men jag skulle nog också kalla det för normalt, samma fenomen även på min gamla kärra med momentomvandlarlåda.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk