handdator

Visa fullständig version : eGolf



matti
2019-09-26, 20:49
Har kört snart ett år med eGolfen, mycket härlig bil men.....
ett mycket stort men..VW's nya app WeConnect fungerar så dåligt att det känns som ett skämt. Det går inte sedan en månad tillbaka att komma åt bilen via appen. Jag kan inte förvärma den nu när vintern kommer.
Att ringa supporten är ingen idé. De säger att det för närvarande är problem med tjänsten..jag frågade varför de inte kan lägga ut ett servicemeddelande om att det är driftstörning. Nej tyskarna vill inte det, fick jag till svar.
Den usla funktionaliteten leder till slut till bilbyte om de inte får till det! Det går inte att ha en bil där funktioner är ur spel i månader!

Detta tar verkligen udden av en annars supertrevlig bil och visar hur långt efter Tesla som VW är, avseende uppkoppling och e-tjänster. Ljusår skulle jag vilja säga.

Det är bara att hålla tummarna, kanske det fungerar imorgon...

Marcus
2019-09-26, 21:08
Car-Net håller på att transformeras till We Connect, det innebär tyvärr en del problem under "ombyggnationen". Att jämföra tekniken från en C-segmentsbil daterad 2012 på en utgående plattform (MQB), med svindyra premiumbilar som Tesla känns väldigt icke relevant. Mer relevant är att jämföra e-Golf med exempelvis Nissan Leaf (hoppla!). Eller tekniken i VW:s nya elbilsplattform, MEB, 100 % el och alltid uppkopplad och uppdaterad. MEB kör ifrån samtliga konkurrenter i C-segmentet i det avseendet.

matti
2019-09-26, 21:31
Det är inte okej med sådana driftstörningar! Det visar att VW inte förstått hur viktigt det är med driftsäkerhet och kundfokus.
Jag bryr mig bara om hur min bil och tillhörande tjänster fungerar nu, inte hur bra de kommer att vara i framtiden.
Självklart kan man utveckla en ny plattform och utföra en övergång med rimliga, meddelade störningar under kort tid, inte i månader utan den minsta information till kunderna.

Marcus
2019-09-26, 22:19
Ok. Tänker du dig att det kommer att lösa sig genom att du skriver ner din frustration här? Givetvis ska funktioner fungerar som tänkt, men ibland blir det tyvärr störningar under migreringar. Det är inte på något sätt unikt för det här. Referensen till MEB gjorde därför att du påstod något om VW:S teknikstatus på det som lanseras idag. Det har hänt väääldigt mycket sedan 2012.

MickeR
2019-09-27, 13:10
Nu har jag ingen EGolf, men väl en golf årsm 19. Jag använder weconnect appen nästan dagligen och inte en enda gång har den misslyckats. Den hämtar korrekt info från bilen varenda gång och jag har aldrig misslyckats med att skicka ett kommando till bilen. Platsidentifieringen är grym, den pinpointar bilen exakt trots att den står i underjordiska garage osv.

Jag hade nog funderat på om det är ngt fel på TS bil alt hans VW konto.

Håller dock med om att det hade suttit fint med mera funktioner i Weconnect för att få det att kännas modernt, men det som finns där fungerar iaf perfekt för mig.

Marcus
2019-09-27, 13:42
Så kan det vara eftersom just den här användaren har återkommande bekymmer med Car-Net.

Har trådskaparen testat att ta direktkontakt med Car-Net / We Connect support i Tyskland?

carnet-support@volkswagen.de (om man inte talar/skriver tyska så talar/skriver supporten på utmärkt engelska)

Har trådskaparen testat att logga in via:
https://www.portal.volkswagen-we.com/portal/sv_SE/