handdator

Visa fullständig version : Felkoder på motorn men motorlampan lyser inte... ?



2stroke
2019-08-21, 22:16
Motor: 1.8T ( 20 V. )

Gjorde en felkodsavläsning nu här idag efter en 800 mils semesterresa
och undrar vad nedanstående 3 fel är för något på begriplig svenska ? :confused:
Motorlampan lyser inte.

11232

Falcor
2019-08-22, 07:11
Nr två är värmeelementet på lambdan närmast motorn som börjar bli dålig. Nr tre skulle kunna vara ett följdfel av nr två eller ett helt eget fel på den bakre lambda sensorn.

(B1 = bank 1, du har bara 1 bank pga fyrcylindrig motor, en V6 skulle ha både B1 och B2. S1 närmast motorn/före kat, S2 ett steg längre ifrån motorn dvs efter kat)

Jag skulle byta första lambdan och radera koderna och köra ett tag och sen kontrollera koderna igen.

2stroke
2019-08-22, 23:28
Nr två är värmeelementet på lambdan närmast motorn som börjar bli dålig.
Nr tre skulle kunna vara ett följdfel av nr två eller ett helt eget fel på den bakre lambda sensorn.

(B1 = bank 1, du har bara 1 bank pga fyrcylindrig motor, en V6 skulle ha både B1 och B2.
S1 närmast motorn/före kat, S2 ett steg längre ifrån motorn dvs efter kat )

Jag skulle byta första lambdan och radera koderna och köra ett tag och sen kontrollera koderna igen. TACK för svar !

Jag bara spånar....
....Om inte lambdan skickar signal till ECU så borde väl motorn gå i felsäkert läge
och därmed tända motorlampan ?
:confused:

Falcor
2019-08-23, 06:39
Det kan vara så att det bara hänt enstaka gång och kort tid så att ecu'n inte flaggat upp motorlampan ännu. (typisk glappkontakt)

AndySwede
2019-08-23, 07:56
Det står ju intermittent på samtliga felkoder, det kan ha uppträtt en gång. Radera dem och återkommer de har du antagligen ett problem.

2stroke
2019-08-28, 12:40
Det kan vara så att det bara hänt enstaka gång och så kort tid att ECU'n inte flaggat upp motorlampan ännu. (typisk glappkontakt) Dum fråga men var borde detta glapp vara ?
Glapp i kontaktstycket till Lambda sonden ?


Det står ju intermittent på samtliga felkoder, det kan ha uppträtt en gång.
Radera dem och återkommer de har du antagligen ett problem. Har raderat dem och hunnit köra ca 10 mil och ännu har de inte kommit tillbaka.