handdator

Visa fullständig version : Lite låg motortemperaturvisning, Golf GTI V 2009 - var sitter tempsensorn?



berlands
2019-08-10, 16:33
Tycker att instrumentet för kylvätsketempen ligger lite lågt på min Golf V GTI 2009.
Nålen ligger vid varm motor alltid 1-1.5 nålsbredder under 90-graders nivån. På andra motsvarande GTI:er jag kört så tycker jag att visaren har legat mer spot on på 90 grader.
Kollat med VCDS och inga felkoder.

Ska prova att byta tempgivaren. Nån som vet var den sitter på denna bilen?
Motorkoden är: BWA.

/Berlands

cheba
2019-08-10, 17:08
Vet inte säkert om det är denna, men den benämns som "Temperature Sensor (Gauge)":

https://workshop-manuals.com/volkswagen/gti/l4-2.0l_turbo_(bpy)/sensors_and_switches/sensors_and_switches_cooling_system/engine_coolant_temperature_sensor/switch/temperature_sensor_(gauge)/component_information/locations/

berlands
2019-08-10, 17:26
Vet inte säkert om det är denna, men den benämns som "Temperature Sensor (Gauge)":

https://workshop-manuals.com/volkswagen/gti/l4-2.0l_turbo_(bpy)/sensors_and_switches/sensors_and_switches_cooling_system/engine_coolant_temperature_sensor/switch/temperature_sensor_(gauge)/component_information/locations/

Kanon, tack!
Bör vara den, kollar man motortemperaturen med VCDS så benämns givaren som "G62" där.
Så det verkar stämma.

/Berlands

loadmaster
2019-08-11, 00:44
Låter som termostat, har haft det på 2st av mina Mk5 gti

berlands
2019-08-11, 09:19
Låter som termostat, har haft det på 2st av mina Mk5 gti
Aha, det låter ju inte helt orimligt.
Kollade runt lite och det verkar råda lite delade meningar om det finns en eller två termostater på dessa bilarna.
Sett en termostat som man verkar köpa som ett komplett hus med 3 slanganslutningar samt en "inline"-termostat som det bara är två slanganslutningar på.
Vad är "inline"-termostaten till? Är det till oljekylaren?
Misstänker att det är den andra termostaten som behöver bytas, den där man byter hela "huset".

/Berlands

loadmaster
2019-08-11, 09:45
Aha, det låter ju inte helt orimligt.
Kollade runt lite och det verkar råda lite delade meningar om det finns en eller två termostater på dessa bilarna.
Sett en termostat som man verkar köpa som ett komplett hus med 3 slanganslutningar samt en "inline"-termostat som det bara är två slanganslutningar på.
Vad är "inline"-termostaten till? Är det till oljekylaren?
Misstänker att det är den andra termostaten som behöver bytas, den där man byter hela "huset".

/Berlands

Huset med 3 anslutningar är den du byter. Lite bökigt att byta, men ta bort generator, multirem tex. Finns bra beskrivning på pelican parts tror jag