handdator

Visa fullständig version : Oljebyte Polo GTI



waqr
2019-07-16, 10:15
Hallå!

Dags för oljebyte på min Polo GTI 2017 års modell och tänkte kolla med er om det är värt att göra det hos en VW handlare eller om man lika gärna kan göra det hos ex Mekonomen? VW handlaren tar ca 2700:- medan Mekonomen tar ca 2000:-. Känns mer seriöst att åka till VW handlaren men kanske bara jag som tänker fel....

Vad säger ni, är det värt att lägga 700:- extra för att få det gjort hos min VW handlare?

Tack på förhand!

Crille82
2019-07-16, 11:57
Hallå!

Dags för oljebyte på min Polo GTI 2017 års modell och tänkte kolla med er om det är värt att göra det hos en VW handlare eller om man lika gärna kan göra det hos ex Mekonomen? VW handlaren tar ca 2700:- medan Mekonomen tar ca 2000:-. Känns mer seriöst att åka till VW handlaren men kanske bara jag som tänker fel....

Vad säger ni, är det värt att lägga 700:- extra för att få det gjort hos min VW handlare?

Tack på förhand!

Du har alltså köpt en bil för bortåt 300´ med en värdeminskning på 30-40´ /år och funderar över 700:-?

waqr
2019-07-16, 12:51
Du har alltså köpt en bil för bortåt 300´ med en värdeminskning på 30-40´ /år och funderar över 700:-?

Nej, jag har köpt en bil för 180´ och funderar på om det är värt 700:- extra för att serva på VW istället för på Mekonomen.

a128
2019-07-16, 13:03
jag tycker att 2000:- är i det mesta laget, men jag vte inte vad TS har för motor (1,4Tsi/180Hk eller 1.8Tsi/192Hk

är man lite ambitiös så väljer man ett bra oljefilter tex. purflux med extra mycket filterinnehåll:
https://www.autoteileservice24.de/de/oelfilter/1-Oelfilter-PURFLUX-LS391-ROVER-AUSTIN-VAG_F-LS391
https://www.autoteileservice24.de/de/oelfilter/1-Oelfilter-PURFLUX-L980-PORSCHE-VAG_F-L980


Olja SAE 5W-40 med VW502.00 klassning max bytersintervall < 15.000km

pudas
2019-07-16, 13:08
Fråga VW vad du får för merkostnaden gentemot Mekonomen! Troligen kommer dom att hänvisa till vilkor för garanti och lotteriet "goodwill".
Vad det gäller kunskaper i oljebyte så behöver du nog inte vara orolig då Mekonomen troligen gör ett väl så gott jobb!

Men är du riktigt mån om din bil så byter du själv och gör som förr: Skruva ut pluggen! I stället för att suga ut med en slang ur oljesticksröret och lämna kvar en halvliter!

a128
2019-07-16, 13:39
Om jag inte har fel så har även mekonomen möjlighet att erbjuda assistansförsäkring :)

waqr
2019-07-16, 14:38
Tack för bra och informativa svar. Byta olja själv är väl inget problem direkt men nu är ju denna bilen såpas ny så det skulle kännas bättre att lämna in den. Känns såklart bättre att lämna till VW men som ni antyder, ger väl inget mervärde direkt.

Men då kanske det får bli Mekonomen ändå tror jag......

a128
2019-07-16, 16:06
Är en presumtiv köpare intresserad av vad bilen servats när den ska säljas om 5-10 år ?, vill skrotnicke betala mer för bilen om 25 år när det är dags för den att bli armeringsjärn ? eller så rostskyddsbehandlar man den så den håller i 35-40år http://www.dinitrolcenter.se/

:cool:

candyweiss
2019-07-16, 17:02
I stället för att suga ut med en slang ur oljesticksröret och lämna kvar en halvliter!
Jag bytte så på min Tiguan, den ska rymma 5.7 liter inklusive oljefilter. Jag fick ur ganska exakt 5.7 liter så det stämmer i varje fall inte på min motor.

Crille82
2019-07-16, 17:53
Fråga VW vad du får för merkostnaden gentemot Mekonomen! Troligen kommer dom att hänvisa till vilkor för garanti och lotteriet "goodwill".
Vad det gäller kunskaper i oljebyte så behöver du nog inte vara orolig då Mekonomen troligen gör ett väl så gott jobb!

Men är du riktigt mån om din bil så byter du själv och gör som förr: Skruva ut pluggen! I stället för att suga ut med en slang ur oljesticksröret och lämna kvar en halvliter!

Vem suger ur oljan?


Som svar på om man får något mervärde så beror det väl på. Är det en rent oljebyte det handlar om, eller även Inspektion? Att det finns en gällande Mobilitetsgaranti kan ju vara bra.

Om bilen säljs inom några år tror jag säkert att det kan ha betydelse om den servats på märkesverkstad. Om den säljs om 10 år har det sannolikt mindre betydelse, då är den ändå inte värd många kronor. Frågan är vem har en Polo GTI så länge?

Att man lämnat in en 2-3 år gammal "prestandabil" på service på en märkesverkstad har i alla fall en viss betydelse för mig, om än av principiell karaktär. Att den lämnats på en slumpmässig allverkstad ger en indikation om att ägaren är en "snål jävel" som jagar hundralappar, missförstå mig rätt =) . Skillnad är kanske om den lämnats hos en verkstad som man vet personligen är bra eller har särskild märkeskunskap.

Skall man byta in den kan det säkert också ha betydelse, i alla fall hos en märkeshandlare.

Vad det gäller eventuell goodwill, eller "lotteri" som det kallades, så får man i alla fall inte någon om bilen servats på Mekonomen, annan allverkstad eller själv. En sak är i alla fall säker, en allverkstad ger aldrig någon goodwill och de hänvisar till en märkesverkstad om de inte klarar av eller vill göra ett visst jobb.

Marcus
2019-07-16, 18:18
Mervärde med service hos VW ÅF:

- Mobilitetsgaranti
- Möjlighet till goodwill

Har du tänkt behålla den längre tid kan möjligheten till goodwill vara bra, ska du strax sälja den så skulle jag som eventuell köpare anse att det ser prydligare ut med service hos VW ÅF än hos Mekonomen. Det kan ju även vara så att köparen är intresserad av en korrekt historik för eventuella framtida serviceåtgärder.

sturebyking
2019-07-17, 12:56
På min Passat tdi 2015 får man inte byta oljan genom att suga ur, framgår i serviceprotokollet. På vissa andra motorer ska det vara OK. Jag brukar lämna in till märkesverkstad för inspektions service och har hittills fått VWs mobilitetsgaranti fast de inte bytt olja / filter eller bromsvätska. Jag byter själv olja / filter / plugg oftare än vad som krävs, gäller även bromsvätska, DSG olja, motorluftfilter, kupeluftfilter. Delvis för at det lite kul att "pilla själv" och så spar man en slant. Köper alltid orginal grejer från https://shop.ahw-shop.de/vw-teile och spara kvittot (där jag skriver datum och km när utfört). Har OBDeleven och nollställer oljebyte service med den samt kan kolla temp i DSG så det blir rätt. Hur detta värderas om bilen ska bytas in / säljas vet jag inte men "service boken" är ju fullstämplad av VW och bilen är väl skött mer än nödvändigt så en vettig privat köpare bör väl vara rätt nöjd? Tycker tex att det är lite väl sent att byta olja första gången när bilen är 2 år, jag byter varje år/vår. Även bromsvätska, vänta 3 år sedan vartannat, jag gör efter 2 år och vartannat. DSG olja och filter vid 4000mil

candyweiss
2019-07-17, 14:04
Mervärde med service hos VW ÅF:

- Mobilitetsgaranti
- Möjlighet till goodwill

Har du tänkt behålla den längre tid kan möjligheten till goodwill vara bra, ska du strax sälja den så skulle jag som eventuell köpare anse att det ser prydligare ut med service hos VW ÅF än hos Mekonomen. Det kan ju även vara så att köparen är intresserad av en korrekt historik för eventuella framtida serviceåtgärder.
En annan fördel, i varje fall för mig är att jag får fri lånebil.

- - - Uppdaterad - - -


Vem suger ur oljan?
Jag gör oljebyte själv mellan servicen på VAG. Vill inte köra 3000 mil mellan oljebytena.

Marcus
2019-07-17, 15:07
En annan fördel, i varje fall för mig är att jag får fri lånebil.

Det också, samma här.