handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att hitta felkodsbeskrivningar



Rune rusk
2019-07-14, 13:33
Hejsan alla

Detta blir mitt första foruminlägg och jag undrar om någon har någon bra länk till en lista eller sida där man kan söka på alla felkoder som går att få ut från en Passat B8 2015.
Jag har inte i semestertider möjlighet att beställa en VDCS utan köpte en på biltema för att jag akut skulle kunna läsa ut felkoderna efter att motorlampan tändes. Nu kan man ju tycka att åk till Bilkompani Kalmar och be dem checka läget men efter att ha åkt Saab i många år och inte haft något förtroende för Smålands motorcentrum alls då de inte skötte mig som kund så bra så vill jag inte gärna åka till Bilkompani Kalmar efter som det är samma ägare och numera samma bolag. Min tidigare Saab skötte jag själv då det ändå inte fanns några garantier kvar.

Första avläsningen jag gjorde tidigare i veckan fick jag ut totalt 28 felkoder från olika delar av bilen och idag blev det "bara" 9 felkoder.
De som har återkommit är:

Engine:
001723
0023CA

Can Gateway:
U104C00
U007200

Information electr.:
000613
001B0B
001C0B

Park assist:
C14040

Och en via system dynamics som pending:
P048C - Exhaust Pressure Control Valve Position Sensor/Switch Circuit Range/Performance

Jag tar gärna emot alla tips på bra sidor att leta i eller om någon vänlig själ ha koll på vad dessa koder är så att jag kan åtgärda dessa på bilen.

Med vänlig hälsning, Mathias Svensson
Ljungbyholm

Mex165
2019-07-14, 20:13
Vad är det för problem du har med bilen?
Dessa felkoder kan vara vad som helst...
Fick du inte med ett schema eller web-adress du kan tolka dom ifrån?

Alternativt kan säkert en mindre verkstad läsa ut felkoderna för en pistagelängd :p

Rune rusk
2019-07-14, 20:48
Hejsan

Jag har nu suttit och googlat för fullt och hittat en massa svar på vad dessa kan betyda så nu skall jag bara ta reda på hur jag kontrollerar de felen som indikeras.



001723 (P047F00) Ventil 1 für Abgasdruck klemmt offen (Exhaust Pressure Control Valve "A" Stuck Open)


0023CA (P048C00) Geber für Abgasklappe unplausibles Signal (Exhaust Pressure Control Valve Pos. Sensor/Switch Circuit Range/Performance)



P173400 - Starter release from the selector lever sensor system Intermittent



000613 - Fuel Injector #2 (N31)


001B0B - ej funnet något på denna kod


001C0B - ej funnet något på denna kod








C1404 - antriebskontrolle ventil hinten schaltkreis fehler (ej hela koden)

Någon som har ej idé vart jag skall börja?

/Mathias

pudas
2019-07-15, 07:53
Vad är det för fel på bilen? Att bara sätta igång och laga en bil efter felkoder, utan att man ha en uppenbar driftstörning kan nog för lekmannen vara vanskligt.

Rune rusk
2019-07-17, 20:59
Anledningen till frågorna är att motorlampan har nu tänts två gånger på två veckor och det som jag har uppmärksammat är att jag vid ena tillfället dog bilen som vid tjuvstopp då tändes lampan första gången. Andra gången tändes den efter start och inget konstigt uppmärksammades då.

Sedan har backkameran och parkpilot ett flertal gånger sagt att den inte är tillgänglig i multimediaskärmen.

Det jag funderar på nu är om det kan vara EGR-ventilen som indikerar fel och i så fall är det någon som kan tänkas falla under de 5åren eller 8000mil som tillverkaren/importören måste fixa fel på avgasreningen. Bilen blir 5 år i december och har inte passerat 7000mil ännu så om det är en garantisak bör jag nog åka till ÅF innan dess för att få detta åtgärdat.
Är det inget som kan falla under garanti kan man ju starta med att som man fick göra på de första bilarna rengöra EGR-ventilen.
Vill nämligen hitta orsaker till att bilen fellarmar och lösa detta.
Håller nu koll om det kommer fler koder för att konstatera om det finns återkommande koder vilket tyder på någon som faktiskt är fel och inte en tillfällig felkod.