handdator

Visa fullständig version : Öppna dörren inifrån vid larmad



fear50
2019-07-12, 14:12
Jag har en fundering kring detta med att låsa med dosan utifrån och nån sitter inne i bilen. Hände nämligen att min farsa råkade gå ur sin passat B7 2012 och min mor satt kvar o farsan trodde hon hade gått ur och låste med dosan och morsan kunnde omöjligt ta sig ur. Tänk om det kulle hänt nåt att hopn blir påkörd eller nåt i sidan o den som är i bilen inte kan ta sig ut eller liknande?
Jag har en 2013 samma bil och jag satte mig i bilen o låste med dosan o det går inte att låsa upp innifrån inte att varken dra i handtaget eller den där knappen lås öppna som sitter där på förarsidan. Lite galet detta eller?

Blåbäret
2019-07-12, 18:52
Vad händer om du trycker två gånger på fjärrkontrollens låsknapp?
Om jag minns rätt så låser första trycket bilen med dead lock och andra trycket kopplar bort dead lock funktionen, men jag kan minnas fel.

BjornL
2019-07-12, 19:15
Kolla i instruktionsboken efter SAFE

Mex165
2019-07-12, 23:25
Ja, man trycker 2ggr om någon sitter kvar i bilen.

fear50
2019-07-13, 00:27
Ja jo men nu var det så att hon blev inlåst av farsan av misstag han trodde hon hade gått ur bilen och han gick iväg utan att se sig om och på det sättet undrar jag hur i allsin dar den som sitter i bilen skall kunna låsa upp innifrån när han låst bilen med ett knapptryck på dosan?

Blåbäret
2019-07-13, 08:14
Det är så dörrlåsen fungerar på moderna bilar.

Trycker du en gång så kopplar du ur de inre dörrhandtagen. Då kan inte en tjuv krossa en sidoruta och sticka in handen för att öppna bildörren. Men å andra sidan så kan en person som blivit inlåst av misstag inte heller öppna en dörr och ta sig ut.

Trycker du två gånger så kan man öppna dörren inifrån, men det innebär också att det bli mycket enklare för tjuvar.

Biltillverkarna har helt enkelt bedömt att risken för inbrott är betydligt högre än risken för att någon av misstag ska bli inlåst i bilen.