handdator

Visa fullständig version : Ej några"DSG-farts" på Golf 7.5 GTI performance 245 HK?



JohanJJJJ
2019-07-10, 10:07
Hejsan!

I april i år blev jag ägare till en Golf 7.5 GTI performance 245 HK. Jag såg väldigt mycket fram emot bilen dels pågrund av körkänslan men framför allt de där berömda "DSG-farts" (växelpuffarna). Men efter att ha kört bilen så har jag inte hört några puffar från växlarna.

Jag har sedan jag blev ägare till bilen läst mycket och kollat massvis av Youtube-klipp för att se ifall andra person har dessa puffar vid växlingarna, men ingen tycks ha detta. Jag provade nyligen att byta ut hela avgassystemet men tycks ändå inte höra puffarna. Igår beställde jag även ett "resonator-delete"-rör för att se ifall detta kan få till ljudet.

Finns det någon utav er som har en /kört en Golf 7.5 GTI performance 245HK och upplevt samma problem som mig och har en förklaring samt lösning på problemet?

Jag tackar så mycket på förhand!

mangewide
2019-07-10, 10:37
Hej!

Det togs bort för att spara på Katalysatorn! :)

Det kommer inte hjälpa att byta någon hårdvara som avgas eller IC eller liknande.. Så kör inte nån Resonator delete, bara att att få Drone i kupén ;)

Enda som hjälper är att byta mjukvara till motorn och välja någon som kan lägga på det!. Men tänk på att de kommer ta stryk på katalysatorn på längre tid.. ;)..

cheba
2019-07-10, 10:51
Nu vet jag inte om alla mk7.5 GTI har partikelfilter men åtminstone från och med nån gång under 2018 (omställning till WLTP) lär de ha det. Köpte du bilen ny? För isåfall lär den ju ha partikelfilter som gör det svårt att få till detta ljud.

JohanJJJJ
2019-07-10, 10:54
Hej mangewide!

Tack för snabbt svar!

Ok, så detta har med mjukvara att göra alltså! Vet du hur man får tag i sådan mjukvara? Har du provat att få tag på det eller är du ens intresserad utav att få till puffarna?

mangewide
2019-07-10, 10:59
Nu vet jag inte om alla mk7.5 GTI har partikelfilter men åtminstone från och med nån gång under 2018 (omställning till WLTP) lär de ha det. Köpte du bilen ny? För isåfall lär den ju ha partikelfilter som gör det svårt att få till detta ljud.

Nix inget partikelfilter i våra. Däremot dubbla kattar! ;)

- - - Uppdaterad - - -


Hej mangewide!

Tack för snabbt svar!

Ok, så detta har med mjukvara att göra alltså! Vet du hur man får tag i sådan mjukvara? Har du provat att få tag på det eller är du ens intresserad utav att få till puffarna?

Jag har valt att inte ta det i min, men "ALLA" tuners kan erbjuda det om du vill!.

Ett Steg 1 på bilen är perfekt för denna bil!, mer än så behöver man inte!. ;)

JohanJJJJ
2019-07-10, 11:06
Ok! Tack för svaret!

Vad kostar ett steg 1 och finns det någon du rekommenderar att besöka gällande detta?

cheba
2019-07-10, 11:16
Nix inget partikelfilter i våra. Däremot dubbla kattar! ;)

OK, jag kan ha fel. Men idag har ju Golf GTI partikelfilter, när infördes det då?

JohanJJJJ
2019-07-10, 11:28
Nu vet jag inte om alla mk7.5 GTI har partikelfilter men åtminstone från och med nån gång under 2018 (omställning till WLTP) lär de ha det. Köpte du bilen ny? För isåfall lär den ju ha partikelfilter som gör det svårt att få till detta ljud.

Ja, bilen köptes ny.

MickeR
2019-07-10, 11:32
Golf GTI 2019 har partikelfilter. Det är därför.

JohanJJJJ
2019-07-10, 11:45
Golf GTI 2019 har partikelfilter. Det är därför.

Ok! Jag läste lite om det. GolF R 2019 har också ett partikelfilter. Men om jag lyssnar på klippet nedan, så har den bilen "puffarna" när den växlar. Den är dock utrustad med Akrapovic-rör. Om den får till det med dessa rör, så borde det inte har något med partikelfiltret att göra?

https://www.youtube.com/watch?v=i0hxe6nvufs

Marcus
2019-07-10, 12:01
Som redan meddelats har både Golf GTI och Golf R fått OPF och det är anledningen till att EA888-bilarna (dvs även motsvarande från Seat, Skoda, Audi) numera inte har det typiska DSG-växlingsljudet. Om jag inte minns fel så infördes OPF på Golf GTI från december 2018.

Marcus
2019-07-10, 13:01
Ok! Jag läste lite om det. GolF R 2019 har också ett partikelfilter. Men om jag lyssnar på klippet nedan, så har den bilen "puffarna" när den växlar. Den är dock utrustad med Akrapovic-rör. Om den får till det med dessa rör, så borde det inte har något med partikelfiltret att göra?

https://www.youtube.com/watch?v=i0hxe6nvufs

Det där videoklippet känns icke-relevant eftersom det avser en sydafrikansk Golf R. Här kan du höra hur en EU-Golf R OPF låter, dock utan Akrapovic: https://youtu.be/v5t5P5Zw-Y0

JohanJJJJ
2019-07-10, 13:03
Som redan meddelats har både Golf GTI och Golf R fått OPF och det är anledningen till att EA888-bilarna (dvs även motsvarande från Seat, Skoda, Audi) numera inte har det typiska DSG-växlingsljudet. Om jag inte minns fel så infördes OPF på Golf GTI från december 2018.

Ok! Då är det partikelfiltret som är i vägen för växelpuffarna.

Går det att öra något åt detta eller får man bara leva med det? :(

Marcus
2019-07-10, 13:03
OK, jag kan ha fel. Men idag har ju Golf GTI partikelfilter, när infördes det då?

Jag tror att OPF infördes på Golf GTI december 2018.

mangewide
2019-07-10, 13:19
Ok! Då är det partikelfiltret som är i vägen för växelpuffarna.

Går det att öra något åt detta eller får man bara leva med det? :(

Njäa inte partikelfiltret, har en -17 utan det. Den har inga poffar ;).

Angående tuner, så finns det många bra i sthlm. Stertman etc! :)

Marcus
2019-07-10, 14:31
Njäa inte partikelfiltret, har en -17 utan det. Den har inga poffar ;).

Om jag minns rätt behövde man ta bort denna funktion i och med införandet av Euro 6c för att klara normen.

mangewide
2019-07-10, 14:43
Om jag minns rätt behövde man ta bort denna funktion i och med införandet av Euro 6c för att klara normen.

Det värsta är att det kommer bli ännu sämre framöver.

Nya AMG 45+ med världens kraftigaste 2L på 420häst ich....låter betydligt mindre än förut pga av nya regler hur mkt det får smälla och låta nu :(...

Marcus
2019-07-10, 14:47
Det också. För oss bilintresserade ser det mörkt ut framöver.

JohanJJJJ
2019-07-10, 15:54
Det också. För oss bilintresserade ser det mörkt ut framöver.

Med andra ord om jag tolkar er alla rätt, så finns det inget för mig att göra för att få till puffarna på min bil som det ser ut nu?

isåfall vill jag tacka er för er hjälp!

mangewide
2019-07-10, 21:10
Med andra ord om jag tolkar er alla rätt, så finns det inget för mig att göra för att få till puffarna på min bil som det ser ut nu?

isåfall vill jag tacka er för er hjälp!

Jodå!, ny mjukvara löser du det! ;)

JohanJJJJ
2019-07-15, 16:19
Finns det någon som har ett resonator-delete system på en VW GPF/OPF? Hade varit intressant att höra hur det hade kunnat låta?