handdator

Visa fullständig version : 16v g60 lite frågor



modda
2007-10-02, 02:03
Hej.

Tänkte påbörja mitt projekt någon gång denna månaden och har lite funderingar innan man sätter igång.

Jag skall bygga mig en 16v g60 motor nu under vintern samtidigt som jag renoverar bilen i övrigt. Men som ni kanske förstår så har man ju lite frågor innan man börjar bränna månadslöner och får ett rent helvete hemma ;D

Hur mycket kan man pressa ur dessa motorer innan det blir hutlösa priser för varje hästkraft ?
Men hur ställer sig besiktningen till ett sånt här bygge ?
Blir det nybilsbesiktning ?
Vad är det absolut bästa i bromsväg man kan montera på en Golf Mk2 med 16" fälgar ?
Hur håller G60 kompressorn för hård körning på bana osv ?
Någon som kan rekomendera en sida där man kan beställa "16v g60 kit" där dom inte endas har tyska som språk ?

Sn00k
2007-10-02, 02:49
http://www.bahnbrenner.com

dom har mycke roligt godis.. priserna kanske inte är dom bästa på marknaden, men det mesta finns.

hur mycke du kan få ut ur motorn.. jadu.. G-ladern blir det som bromsar förr eller senare..
250 häst ska iaf inte vara så stora bekymmer med rätt grejjer.

besiktning.. kort svar; svårt.

bromsar.. finns lite olika setuper som passar.. seats 305:or går på fram med vissa 16".. annars äre G60ins 280mm bromsar.. dessa duger gott till den lätta bilen med den effekten.. kravet är dock riktiga belägg avsedda för hur den ska köras. bak finns lite olika varianter.
ta kontakt med David L här på forumet.. http://www.dli-teknik.se/ han utvecklar lite olika bromskit och kan säker upplysa dig bättre om vad som passar just dina ändamål =)

G-ladern håller för hård körning, men bör servas lite oftare då.. speciellt på en 16v som gärna håller uppåt 7500 rpm.. då blir det lite mer varv på kompressorn och tätningslister/lager slits snabbare.
en lyshom/autorotor-skruvis är väl nästa uppgradering.. tål mer laddtryck och har betyydligt bättre hållbarhet.. högre verkningsgrad.

Joda
2007-10-02, 05:21
Jag är ju faktiskt nästan expert på området.

Läs allt på min sida NOGA!!! http://www.cardomain.com/id/joda78

Motorn gav 238 hk och 275 Nm vid "bromsning" på bugrun. Jag litar inte riktigt på de siffrorna. Tycker att bilen går för dåligt för att det ska stämma. Iofs så är vridet inte så högt..

Efter bromsningen har jag monterat 268/260 graders kammar, extraktorrör, bortplockad kat. Bilen går inte sämre nu : )

En mappning behövs säkerligen. Och då är nog de 250 hästarna inom nära räckhåll!!

Mitt chip fick jag ifrån SLS-tuning. Verkar funka hyffsat. Jag har kollat med bredbandslambda.

Effekt/vridmomentskurvorna är väldigt bra på min bil. Jag kan sammanställa dem här om du vill?

Min motor (och kompressor) har plågats så mycket det bara går de senaste 700 milen. Grejjerna verkar hålla.

En Autorotor/lysholm skulle inte vara fel. Laddet ligger idag på 0,7 bar med G-lader. Med en lysholmare kan man ladda på 1,4-1,5 bar som mest. Med lysholmarens verkningsgrad så är nog inte 350 hk orimligt (med min setup)' Men då är det hög tid för diffbroms och bättre hejdare=dyrt.
Originalkopplingen pallar med en "standard" G60-16V konvertering. Men den lever nog lite halvfarligt. (har jag kännt)

Snegla lite på S2:ans insug om du ska bygga. Det BÖR passa. Är dock 1 cylinder för långt, men det går ju att modda.

Tänk på att en G60 med AC skiljer sig HELT vad det gäller multiribbremmens dragning jämfört med en G60 utan AC. De färdiga kitten tar nog inte alltid hänsyn till det.

/Johan

Frippe
2007-10-02, 09:00
Om man vill, och tycker det känms kul kan man bygga sin g60-16v så den ser väldigt "orginal" ut. Det är rätt praktiskt när man ska besiktiga. Dessutom finns det kompletta listor med orginaldelar och ETKA nummer som är rätt bra att ha. Fast många av VWM:s delar finns tyvärr inte på lager längre.

Min kärra bromsade 243 hk & 291 Nm vid justering av motor. vid ett ladd på 0,75-0,8bar. dock har jag drevat om min laddare nu. För jag vart så less på att renovera kompressorer.

GTI G60
2007-10-02, 12:35
Hur mycket svårare e d än att sätta in Audi S2 kolvar i en KR motor, Göra fästen så Kompressorn går att driva å sedan IC med lite rör, Eget insug så man slipper d stora 16v insuget eller fylla igen 16v "märket" på org insug. sedan toppar med ett Eftermaknads sprut å kör så d ryker..
Då ska d väl inte vara några större problem att lura bes....


Eller???

Joda
2007-10-02, 13:38
Hur mycket svårare e d än att sätta in Audi S2 kolvar i en KR motor, Göra fästen så Kompressorn går att driva å sedan IC med lite rör, Eget insug så man slipper d stora 16v insuget eller fylla igen 16v "märket" på org insug. sedan toppar med ett Eftermaknads sprut å kör så d ryker..
Då ska d väl inte vara några större problem att lura bes....


Eller???
Vad menar du med att sätta in S2-kolvar? Skulle SBP se det?.. S2-kolvarna är smidda och bör tåla endel! Bara att plugga i om du har ett block som är 81,00mm (dvs oborrat)

Fästen??? Man bultar ju på originalfästet på KR-blocket. Nemas problemas..
Det enda man får problem med är ju remdragningen, samt att 16V-kamremmen är 6 mm bredare. Dvs "alla" remskivor hamnar längre ut. Som jag sa innan beror det lite på om du har AC eller inte.

Varför fylla igen "16V märket"? Det står ingenstans att en Corrado G60 ska ha 8 ventiler! Tvärtom!! Många är förvånade över att den bara har 8 ventiler. Sportbilar har ju haft 4-ventilsteknik i 20 år!!

Jag har varit inne 3 ggr på SBP med min. Jag har tom flyttat mitt batteri till bagaget. De öppnade bara huven och kollade chassienummer. De vet ju knappt vad en corrado är för något.

/Johan

modda
2007-10-02, 15:28
Jag är ju faktiskt nästan expert på området.

Läs allt på min sida NOGA!!! http://www.cardomain.com/id/joda78

Motorn gav 238 hk och 275 Nm vid "bromsning" på bugrun. Jag litar inte riktigt på de siffrorna. Tycker att bilen går för dåligt för att det ska stämma. Iofs så är vridet inte så högt..

Efter bromsningen har jag monterat 268/260 graders kammar, extraktorrör, bortplockad kat. Bilen går inte sämre nu : )

En mappning behövs säkerligen. Och då är nog de 250 hästarna inom nära räckhåll!!

Mitt chip fick jag ifrån SLS-tuning. Verkar funka hyffsat. Jag har kollat med bredbandslambda.

Effekt/vridmomentskurvorna är väldigt bra på min bil. Jag kan sammanställa dem här om du vill?

Min motor (och kompressor) har plågats så mycket det bara går de senaste 700 milen. Grejjerna verkar hålla.

En Autorotor/lysholm skulle inte vara fel. Laddet ligger idag på 0,7 bar med G-lader. Med en lysholmare kan man ladda på 1,4-1,5 bar som mest. Med lysholmarens verkningsgrad så är nog inte 350 hk orimligt (med min setup)' Men då är det hög tid för diffbroms och bättre hejdare=dyrt.
Originalkopplingen pallar med en "standard" G60-16V konvertering. Men den lever nog lite halvfarligt. (har jag kännt)

Snegla lite på S2:ans insug om du ska bygga. Det BÖR passa. Är dock 1 cylinder för långt, men det går ju att modda.

Tänk på att en G60 med AC skiljer sig HELT vad det gäller multiribbremmens dragning jämfört med en G60 utan AC. De färdiga kitten tar nog inte alltid hänsyn till det.

/Johan


Man kanske skall gå på en Autorotor/lysholm direkt istället för att börja med g-ladder. Jag är väl inte känd för att köra snällt med bilarna jag ägt.

Frippe
2007-10-02, 23:16
Man kanske skall gå på en Autorotor/lysholm direkt istället för att börja med g-ladder. Jag är väl inte känd för att köra snällt med bilarna jag ägt.

Har du pengar? Köp en lysholm...

modda
2007-10-03, 00:36
Har du pengar? Köp en lysholm...

Har en känsla av att jag kommer tjäna igen mellanskillnaden innan det är klart, lika bra att bygga riktigt direkt istället för att hålla på att renovera pga att grejjerna inte håller =)