handdator

Visa fullständig version : Problem vid kallstart



Rapp
2019-06-20, 00:40
Jag äger en Passat Variant 1.4 TSI Multifuel 2014 . I cirka 2,5 år har jag återkommande haft problem vid kallstarter.

Bilen tankar jag med 80% bensin 20% etanol. När bilen stått över natten eller en arbetsdag och jag startar bilen så låter den som en diesel. Oavsett utetemperatur. Det låter som om den inte startar på alla cylindrar. Jag upplever att motorn hackar. Senast idag lät det efter någon sekund även ett litet *pouff*. Om jag stänger av bilen direkt (som gör att bilen ryster till av motorn som går ojämnt och slutar med ett högt "knack") och sedan startar igen, så spinner den igång som "en bensinare" ska.

När jag lämnade in den första gången för ca 2,5 år sedan hos VW Smista så sa de att det var tändstiften. Andra gången samma sak. Efter varje verkstadsbesök startade bilen ok i 3-6 månader. Vid tredje och senaste verkstadsbesöket i september förra året stod jag på mig och lyckades då få dem att göra en mer ingående kontroll. Det resulterade i att de hittade en spricka i en cylinder och gjorde en komplett motordemontering för över 80.000 (varav min kostnad blev 12.000 i självrisk). Anledningen till att problemet upphörde efter kallstart var enligt VW att sprickan täpptes till då motorn blev varm. De bytte enligt kvitto cylindern, alla packningar och passade på att byta kamkedja (bilen hade då gått ca 12.000 mil).

Bilen startade återigen utan problem i några månader men i december för 6 månader sedan började det igen. När jag besökte VW Smista för fjärde gången (!) i samma ärende blev jag i princip idiotförklarad. De var tydligt inte intresserade av att lägga mer tid och pengar på min bil. Jag fick istället en lapp i handen av mekanikern som sade att den skulle låta så pga. en funktion när motorn är kall. Mot bättre vetande accepterade jag det. Nu har det dock blivit ännu värre. Om jag fortsätter köra utifrån första kallstart så hackar bilen inledningsvis och låter inte bra.

Jag har ägt tillräckligt många bilar de senaste 25 åren för att veta att någonting är seriöst fel med motorn. Jag vet bara inte vad det är och vad jag ska argumentera för. Vill dessutom att de ska se det som samma fel så att jag slipper betala för samma sak igen. Detta är enligt mig något som inte fixats ordentligt.

Kan någon berätta vad som kan vara fel och hjälpa mig med vad jag kan säga till verkstaden när jag nu ska ringa och boka ytterligare ett besök?

Trevlig Midsommar! :)