handdator

Visa fullständig version : Felaktig camber?



magnusT
2007-10-01, 20:16
Har ett väldigt störande ljud från bakvagnen på min golf gti-99. Låter som ett sletet lager ibland. Kan detta bero på att bakhjulen lutar innåt? Alltså en lite överdriven camber. Eller är det däcken som skapar ljudet? Lagerna är bytta. Har kollat med en däckgubbe och han sa att det berodde på cambern. Men den har inte ändrats och jag har samma däck som förra året. Bilen är sänkt 35mm.

jooeell
2007-10-01, 20:28
har du kännt på dem om det glappar... vet inte om det är koniska lager bak på en -99 men det kanske går o spänna dem lite eller så har de redan varit för spännda

magnusT
2007-10-01, 20:34
Har nyligen bytt på ena sidan. Är modellen där man inte kan justera spelet. Det dras bara åt till ett visst moment.

jooeell
2007-10-01, 20:37
skrapar det eller pulserar det? pulserar det skulle jag tippa på att det är däcken... det kan ju vara lagrerna det vet man ju inte förrän man testat tyvärr

magnusT
2007-10-01, 20:42
Har provat med andra smalare däck. Ljudet finns då kvar men inte lika kraftigt. Däcken som låter är pirelli sp9000 225-45-17.

Särkelä
2007-10-01, 21:00
Är däcken sågtandade på insidan?

magnusT
2007-10-01, 21:05
Dom har klackar som är olika höga. http://www.dunloptyres.co.uk/ourTyres/car/searchResults/SP9000/

magnusT
2007-10-02, 13:04
Så vad ska man göra? Är det bara och köra vidare eller ska man kanske byta det andra hjullagret också. Har ju nyligen gjort hjulinställning på bilen men då sades det inget om cambern bak. Det syns ju att hjulen lutar innåt.

ThomasT
2007-10-03, 01:22
Så vad ska man göra? Är det bara och köra vidare eller ska man kanske byta det andra hjullagret också. Har ju nyligen gjort hjulinställning på bilen men då sades det inget om cambern bak. Det syns ju att hjulen lutar innåt.

Jag har tyvär ingen aning om varför det låter... Men det går inte på ett enkelt sätt att justera camber bak på mkIV. Vinklarna är inte justerbara utan bultade rakt på axeln. Att ljudet skulle bero på cambervinkeln tycker jag dessutom verkar väldigt osannolikt, då vinkeln inte avviker speciellt mycket från orginal.


.

GTI-nissen
2007-10-03, 08:30
Är däcken sågtandade på insidan?

Det särkele menar är att klackarna kan ha blivit slitna i ett sågtandsmönster.
Framkanten på klackarna är lägre än bakkanten. Är det så då kan det bli oljud.