handdator

Visa fullständig version : Byta bromsvätska Golf mk6 R



Rickard.v
2019-05-23, 18:48
Ska byta för säkerhets skull inför bankörnings säsongen.

Det är gjort för drygt ett år sedan på Vw i GBG men brukar de lufta varje ok??

Någon speciellt att tänka på?

jag brukar köra med slang från däck o trycksätta behållaren till 1,1-1,2bar. 2,0 kan skada läste jag.

Är det höger bak först?
V bak
H fram
V fram
????????

Vi ses på Bug Run!

a128
2019-05-23, 19:07
Har fått för mig att Hö bak > Vä Bak > Hö fram > Vä fram är det nomala förfarande men på bilar med ABS så ska det vara tvärtom

man kan suga ur behållaren med en kanylspryta, fylla på och lufta vid varje nippel, undvik att ebhållaren blir tom, kan vara omstädigt att få ur alla luftbubblor (biltema 19-146 fungera bra)

Rickard.v
2019-05-23, 21:45
Har fått för mig att Hö bak > Vä Bak > Hö fram > Vä fram är det nomala förfarande men på bilar med ABS så ska det vara tvärtom

man kan suga ur behållaren med en kanylspryta, fylla på och lufta vid varje nippel, undvik att ebhållaren blir tom, kan vara omstädigt att få ur alla luftbubblor (biltema 19-146 fungera bra)

Hur använder man biltema produkten?? var o hur o varför?
Jaha är det den man har vid oket när man luftar?
Trodde inte det fanns speciellt grejer för det. En slang o en tomburk för taco sås funkar fint.

Varför skulle det vara en annan ordning med ABS??
Den ordningen läser jag överallt.

Lillen
2019-05-24, 00:49
Jag trycksätter bara behållaren.
Se till att ha nog med vätska sedan ett ok åt gången.

a128
2019-05-24, 07:10
Hur använder man biltema produkten?? var o hur o varför?


man ansluter till nippeln och pumpar på pedalen

:)

cheba
2019-05-24, 08:51
Det där med ordningen har jag aldrig riktigt förstått mig på. HB, VB, HF, VF är ju det klassiska man fått lära sig (från längst till kortast avstånd från huvudcylindern). Men att det skulle vara omvänd ordning på bilar med ABS förstår jag inte. Jag kan förstå att man ska spegelvända ordningen (VB, HB, VF, HF) i de fall där ABS enheten sitter på passagerarsidan, men jag förstår inte varför man skulle lufta fram före bak. Min Polo har just den layouten med ABS blocket på passagerarsidan, och enligt VWs verkstadsmanual ska den luftas VB, VF, HF, HB dvs. En annan ordning än de ovan nämnda.

Minns ärligt talat inte i vilken ordning jag luftade Polon när jag bytte.

Vissa säger att man ska lyfta kopplingen först, vissa säger att den ska luftas sist.

Den Biltemagrejen köpte jag när jag skulle byta på min gamla bil. Jag minns att den sög luft bakvägen (om man inte skruvade åt ventilen så pass hårt att den istället sköt loss hela slangen från nippeln när man tryckte på pedalen). Man fick i alla fall en liten burk och en genomski nlig slang som går att användas när man luftar på detgamla hederliga sättet med en medhjälpare, men backventilen var då inget att ha.

Rickard.v
2019-05-25, 09:24
man ansluter till nippeln och pumpar på pedalen

:)

Pumpar pedalen har jag lärt mig att det kan göra det sämre.

Så jag trycksätter behållare o kör på som vanligt känns det som.

pudas
2019-05-25, 10:30
Sist ska väl själva ABS enheten luftas via kommando från ansluten dator?

Rickard.v
2019-05-26, 20:26
Sist ska väl själva ABS enheten luftas via kommando från ansluten dator?

Måste man göra det? Det kommer inte in någon luft så behövs det?