handdator

Visa fullständig version : Kan inte hålla varvtal mellan 2000-3000rpm



snownordic
2019-03-29, 14:25
Hej VWfolk

Jag är ny här på forumet. Har stött på patrull med att besiktiga en VW Golf IV 1999 1.6 SR med APF motor.

Hade lite felkoder, bland annat o2 relaterade samt kamaxelgivare. Långt om länge så har felkoderna avhjälpts men det går inte att hålla jämt varvtal på 2500rpm vid stillastående med resultat att komplett avgasmätning inte kan göras. Bilen försöker vi hålla liv i för en övningskörare i familjen som behöver manuell växellåda. Bilen är så fin och rostfri att det skulle vara synd att skrota bort den.

Felet är intermittent då jag var inne för ombesiktning och bileländet fick för sig att fungera fint ett tag. Dock med för hög lambda (1,08) och felkod om Lean trim bank etc. Men HC och alla andra värden var förträffliga...

Den som är gjort:

*Nya lambdor (båda två)
*Ny kamaxelgivare. (felkoden fanns vid förra besiktningen men då var avgasvärdena fina, kvarstod till årets
och jag kunde inte bli av med den och kontrollerade till slut om kamremmen var rätt, visade sig att den varit en kugg fel hela tiden sedan vi köpte den, montera om remmen så vips, försvann den koden)
*Service med olja, filter, stift, luftfilter osv är gjort.

Var tvungen att rengöra spjällhuset och hela insuget till förra besiktningen för att få avgasvärdena att lira. (köpte bilen efter att de bytt igensatt vevhusventilation.... mycket olja överallt...)

Nu finns inga felkoder, bilen går så piggt en 100 höstars 1.6a nu gör men kan inte hålla 2500rpm. Varvtalet kryper uppåt och släpper man det minsta lilla på gasen så reverterar den till tomgång sen kan man trycka på gaspedalen igen för att öka varvtalet....

Nu är det liemannen eller en lösning med hjälp av VW forumet som gäller för jag är trött på att lägga in mer pengar i den.

Hjälp.

Chris
VW Passat TDI 2014
A3 TDI 2017
VW Golf IV 1999

snownordic
2019-03-30, 11:49
Ett tillägg också... testade den nu på morgonen. Då fungerar det. D.v.s. när den är kall fungerar det att hålla 2500rpm.