handdator

Visa fullständig version : Golf 5 1.4 tsi



Primitivo
2019-03-17, 13:20
Hej!

Har snöat in mig på en golf mk5 1.4tsi, gärna senare modell (06-08) som ny brukis. Men har läst otaliga trådar om kamedjeras, hög oljeförbrukning som resultat av en dålig design osv. osv. Problemen verkar vara otaliga. Men ger dessa motorer verkligen sina ägare så stora problem som några sökningar på internet kan ge sken av eller är det dålig skötsel som kan vara en bidragande faktor?

Vad kan man som nybliven ägare av en sådan bil med den motorn vänta sig för utgifter och vilken typ av skötsel erfordras för att hålla dessa bilar driftsäkra?

Har kikat på 1.6 multifuel och den verkar fruktansvärt tråkig, likaså fsi där motorerna många ggr (iaf på denna årgång) verkar koxa igen helt kring ventilerna osv.

Älskar designen på mk5:an både in och utvändigt men de är också lite tråkigt att de inte (verkar) ha fått till en enda pigg och någorlunda driftsäker bensinare i hela produktserien..

Kanske någon här på forumet kan komma med ett annat perspektiv på detta? Är verkligen sugen på en mk5:a! ��

a128
2019-03-17, 14:35
kamkedja ja, oftast vid användning av lågviskositetsolja och/eller förlängt oljebytesintervall, man ökar drfisäkerheten genom att inte köra längre än 15.000 mil mellan oljebyterna (helst ca 12.000-13.000km) samt att använda en 40 olja tex. 5W-40, 10W-40 etc. med 502.00 klassning, vill man öka driftsäkerheten ytteliggare ett snäpp så byter man termostaten för nedre kylkretsen från 95C+ till en på ca 87C+ https://www.bildelaronline24.se/gates/1238640 motorn går då lite svalare och man minskar risken för koksning

candyweiss
2019-03-17, 14:53
man ökar drfisäkerheten genom att inte köra längre än 15.000 mil mellan oljebyterna
Är det extralonglife-intervallet :D

a128
2019-03-17, 14:58
Det ska vara km inte mil

:cool:

Primitivo
2019-03-17, 18:12
kamkedja ja, oftast vid användning av lågviskositetsolja och/eller förlängt oljebytesintervall, man ökar drfisäkerheten genom att inte köra längre än 15.000 mil mellan oljebyterna (helst ca 12.000-13.000km) samt att använda en 40 olja tex. 5W-40, 10W-40 etc. med 502.00 klassning, vill man öka driftsäkerheten ytteliggare ett snäpp så byter man termostaten för nedre kylkretsen från 95C+ till en på ca 87C+ https://www.bildelaronline24.se/gates/1238640 motorn går då lite svalare och man minskar risken för koksning

Tack för din tid!

Brukar inte köra mer än 800-1000 mil om året och byter olja varje höst! Brukar också använda 5-40 i allt jag kör så ska inte vara några problem där heller.

Vet inte hur de står till på det här forumet men det jag läst mig till på övriga internet är att 1.4tsi har/har haft problem med hög oljeförbrukning, ska tydligen vara andra tsi motorer också, men just i synnerhet denna verkar va den som är hårdast drabbad. Är det kanske pga. För låg viskositet i oljorna som du nämnde som står bakom både kedjeproblem o förhöjd oljeförbruk? Eller är de två helt olika problem? Man gruvar sig lite för att behöva sprätta motorn och byta kolvringar.. :rolleyes: men om man hittar ett ex. Som gått en sisådär 13-15k och inte drar olja så borde man va relativt safe ?

a128
2019-03-17, 19:18
Är på min andra Tsi 1,4, nuvarnade har jag kört med i ca 14.000mil, inget kedjebyte ännu, tar knappt 1 liter olja på 1000mil, oljekonsumtionsproblem 1,4Tsi med kamkedja vill jag inte kännas vid, vet ej om Purflux L353 oljefilter för 1,4 tsi med insatsfilter har veckad filteryta
http://www.sogefifilterdivision.com/catalogues/FO/scripts/cat_fich_filtre.php?zone=FR&catalogue=PFX&lang=ES&searchref=L353

Lips74
2019-03-17, 19:26
Har en passat 2012 1.4 TSI. Jag hade hög oljeförbrukning på min bil. Så de bytte ut två kolvar och andra delar. Problemet dök upp igen efter 6-7 månader. Efter mycket bråk med lokala VAG så gick dem med på att kolla på bilen när jag åkte på semester (2 veckor). Slutade med att de total renovera motorn. Tydligen hade VW en lång tid dålig kvalité på sina kolvar. Har nu kört i tre år inga problem alls.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Primitivo
2019-03-17, 20:32
Är på min andra Tsi 1,4, nuvarnade har jag kört med i ca 14.000mil, inget kedjebyte ännu, tar knappt 1 liter olja på 1000mil, oljekonsumtionsproblem 1,4Tsi med kamkedja vill jag inte kännas vid, vet ej om Purflux L353 oljefilter för 1,4 tsi med insatsfilter har veckad filteryta
http://www.sogefifilterdivision.com/catalogues/FO/scripts/cat_fich_filtre.php?zone=FR&catalogue=PFX&lang=ES&searchref=L353

Okej! De låter lovande. Tror jag ska provköra några och se om de är ngt för mig. Vill ändå tro att om bilen gått över 10k mil och inte råkat ut för ngra oljekonsumptionsprob. Att de borde va okej. Verkar som att de flesta som har fått problem med oljeförbruk har upptäckt det på rätt tidiga mil! :)

Primitivo
2019-03-17, 20:36
Har en passat 2012 1.4 TSI. Jag hade hög oljeförbrukning på min bil. Så de bytte ut två kolvar och andra delar. Problemet dök upp igen efter 6-7 månader. Efter mycket bråk med lokala VAG så gick dem med på att kolla på bilen när jag åkte på semester (2 veckor). Slutade med att de total renovera motorn. Tydligen hade VW en lång tid dålig kvalité på sina kolvar. Har nu kört i tre år inga problem alls.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Det är sådana exempel som gör en lite avskräckt men kul att det ändå löste sig till slut! :)
Vad är det för effekt på din tsi och vad var milen när felen började? Tack för din tid !

Lips74
2019-03-17, 21:27
Det är sådana exempel som gör en lite avskräckt men kul att det ändå löste sig till slut! :)
Vad är det för effekt på din tsi och vad var milen när felen började? Tack för din tid !160hk. Första kolv byte var inom garanti tiden. Renoveringen var runt 6000 mil. Själv kör jag runt 1000 mil per/år. Just det! När jag serva bilen förra året så bytte de hela kamkedjepaketet (gratis) fick jag veta när jag hämta bilen.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Primitivo
2019-03-18, 14:33
160hk. Första kolv byte var inom garanti tiden. Renoveringen var runt 6000 mil. Själv kör jag runt 1000 mil per/år. Just det! När jag serva bilen förra året så bytte de hela kamkedjepaketet (gratis) fick jag veta när jag hämta bilen.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Då har du fått hela motorn utbytt i stort! 😁 Förhoppningsvis håller den i många år till! :cool:Men har också fått den uppfattningen att de flesta kolvproblem och sånt ofta uppkom vid rätt låga mil, lite som i ditt fall. Så tror att om bilen passerat en 10k mil att man kan vara rätt safe på att om de finns ngt som är av dålig design/kvalitet i motorn så borde de ha visat sig vid de laget.

2stroke
2021-08-11, 00:18
1.4 TSI med kamkedja.
Man ökar driftsäkerheten genom att inte köra längre än max 1500 mil mellan oljebyterna
samt att använda en olja med tjockare viscositet tex. 5w-40, 10w-40, 5w-50 etc.
Vill man öka driftsäkerheten ytteliggare ett snäpp så byter man termostaten för nedre kylkretsen från 95C+ till en på ca 87C+ https://www.bildelaronline24.se/gates/1238640
motorn går då lite svalare och man minskar risken för koksning.
Detta med en 2'a termostat får du gärna berätta mer om !?!?

a128
2021-08-11, 15:25
Finns lite mer info i dessa self study:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d1.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d2.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf

pudas
2021-08-11, 17:51
Nu är ju inte "TSI" en specifik motor, utan en beteckning VW använder lite random på motorer.
Men om man menar den ursprungliga TSI motorn med turbo och mekanisk kompressor så har jag en sådan i min Golf TSI 07a, 16000mil, 140hk. Två kamkedjor bytta, högtryckspumpen bytt, vattenpump/kompressorkoppling bytt, lite blandade givare bytt.
Skälva bilen i övrigt har det stannat vid att jag har fått byta ett bromsok bak.
Min motor drar noll olja, är riktigt trevlig att köra, går nästan som en diesel på lägre varv och ryter till fint när man varvar ut den, men turbo-lagen känns onödigt stor, nästan som första generation Saab turbo!
Sen tycker jag nog att det är lite väl mycket teknik för att krama ut moderata 140 hk ur en motor!

NissePisse
2021-08-12, 09:26
100 hk/liter är ganska mycket med bra körbarhet (även om du klagar på ketchupeffekt, vilket kompressorn i teorin ska råda bot på).

sturebyking
2021-08-14, 16:52
Toppeffekten är väl inte så hög för en 1,4 men rätt högt vridmoment på de flesta varv. Hade från 2007 till hösten 2011 en 1,4 tsi 140hk med kompressor, enda felet en tändspole. Tot 70000km. Bytte själv oljan extra mellan ordinarie byten. Sålde när jag hörde om kamkjedjeproblemen. Tyckte motorn var riktigt trevlig.

a128
2021-08-14, 17:19
Eller så väljer man 122 gnäggaren utan luftpump med modesta 87Hk/Liter, ingen ketchupeffekt heller här, inget drag vid 1000rpm ökar succesivt till fullt vrid vid ca 2000rpm, som jag skivit i andra trådar så har min rullat ca 20.800mil av dessa har ca 18.700 averkats av mig utan kedjebyte ännu inte heller någon tändspole har behövts bytas ut

:)

pudas
2021-08-14, 18:59
100 hk/liter är ganska mycket med bra körbarhet (även om du klagar på ketchupeffekt, vilket kompressorn i teorin ska råda bot på).

Jo det stämmer att effekten i relation till motorstorleken är hög, men till vilken nytta när motorn mer eller mindre hela tiden går överladdad? Bränslebesparingen blir mindre än man tror, servicebehov och kostnader ökar. I slutändan hade en 1,8 liters motor funkat lika bra, plus att man hade sluppit 20kg slangar, kablar, kompressor, remmar och ventiler!

a128
2021-08-14, 20:05
Den 2.0 fsi som fanns innan 1.4Tsi kom i Golf V innehåller ännu mera delar:
vad sägs om
dubbla katalysatorer
4st lambdasonder
nox-givare
balansaxlar
kamrem, men kedja mellan kammarna och till balansaxelmodulen
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_322.pdf

2stroke
2021-08-17, 10:07
Om du menar den ursprungliga 1.4 TSI motorn med turbo och mekanisk kompressor
så har jag en sådan i min Golf TSI 07a, 16000 mil, 140hk.
* Två kamkedjor bytta,
* Högtryckspumpen bytt,
* Vattenpump/kompressorkoppling bytt,
* Lite blandade givare bytt.
Skälva bilen i övrigt har det stannat vid att jag har fått byta ett bromsok bak.
Min motor drar noll olja och är riktigt trevlig att köra,
går nästan som en diesel på lägre varv och ryter till fint när man varvar ut den.
Dock så känns turbo-lagen onödigt stor, nästan som första generation Saab turbo!
Sen tycker jag nog att det är lite väl mycket teknik för att krama ut moderata 140 hk ur en motor! ...Jag köpte själv en ( 2007 ) Golf-5 1.4 TSI med 140 Hk motorn
och 6-växlad manuell låda och Climatronic som gått 18600 mil
för ett par veckor sedan till en utav mina döttrar.
Fräsch bil på både på in och utsidan men tyvärr med många ägare och dålig sammanhängande dokumentation vad gäller service/underhåll osv.
För att få till någon sorts BaseLine så bytte jag: Olja 5w-40 LL , Oljefilter , Luftfilter , Bränslefilter , Kupéfilter , Tändstift.
( Bilen visade sig sedan tidigare vara inställd på Max 1500 Mils intervall. )
Då jag inte har någon tidigare erfarenhet från dessa 1.4 "TwinCharger" motorer
så vet jag ju inte riktigt hur de ska kännas/låta/gå :p

....dock har jag ett par frågetecken som skulle vara fint att få uträtade:
* Vad ska tomgångsvarvet ligga på ? :confused:
Jag har loggat motorn med VCDS när den varit driftsvarm och motorn ligger stadigt på 680 Rpm,
vilket för mig känns väldigt lågt.
* Ute i trafiken mellan ungefär 2200~3000 Rpm har motorn en klar och tydlig tvekan vid gaspådrag i vissa situationer.
Exempel: Man kommer ikapp en bil ute på landsvägen varvid man släpper gasen och så att säga rullar ikapp under ett par sekunder/en stund, när man senare går på gasen ordentligt igen för tex en omörning så tvekar motorn vad den ska göra under ca ½ sekund, blir som ett litet ryck innan motorn tar sig och drar iväg fint
Jag tycker detta mest känns ute på landsvägen.
Inte inne i stan vid korsningar/rödljus etc.
Idéer ? :confused:

pudas
2021-08-17, 16:52
Min visar ca 650 Rpm på bilens egen varvräknare, vilket jag iofs tror är rätt normalt för alla moderna motorer oavsett fabrikat. Givetvis högre efter kallstart.
Motorns vridmoment på lägre varv är imponerande, nästan som att köra en fullstor lastbil! Inget behov av stödgas vid backning.
Starta på ettan, eller tvåan, men är man trött och inte orka rycka i växelspaken så kan man starta på trean också!!
Men vid normal körning, runt 2-3 tusen varv är den rätt sävlig, men trycker man till och varvet går upp så ryter den till fint med bra kraft i det högre registret. Men vist tvekar den, känns absolut inte som en modern turbo konstruktion i körupplevelsen.

a128
2021-08-17, 18:16
Min ligger på just ca 650rpm på tomgång men vid start av midsommarljummen motor så vill den bröla som jag förstår det genom att ge gas med framställd tändning för att motorn snabbare ska bli driftsvarm, tändspolar är vanligt fel, det som sker är att det blir spickor i gummit med överslag som följd, symptomen brukar vara korta tvekningar vid gaspådrag, kolla när dom är tillverkade
https://www.bildelaronline24.se/vw/golf-v-1k1/19469/10250/tandspole

man behöver smeta en liten klick med ett speciellt fett innan man trycker den på tändstiftet, Beru ZFK01 tror jag det heter, svårt att få tag på, men här hittar jag det: https://www.bildelaronline24.se/beru/994899, använd örontopp

tag även ett titt på växellådans oljenivå, nivåpluggen sitter på framsidan

:)

2stroke
2021-08-17, 23:00
Vill man öka driftsäkerheten ytteliggare ett snäpp så byter man termostaten för nedre kylkretsen från 95C+ till en på ca 87C+
https://www.bildelaronline24.se/gates/1238640
motorn går då lite svalare och man minskar risken för koksning.


Finns lite mer info i dessa self study:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d1.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d2.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf Var fysiskt sitter denna 2'a termostat ? :confused:

12931

2stroke
2021-08-17, 23:09
Min visar ca 650 Rpm på bilens egen varvräknare,
vilket jag iofs tror är rätt normalt.

1. Min ligger på just ca 650 Rpm på tomgång.
2. Tändspolar är vanligt fel, det som sker är att det blir spickor i gummit med överslag som följd,
symptomen brukar vara korta tvekningar vid gaspådrag, kolla när dom är tillverkade.
3. Tag även ett titt på växellådans oljenivå, nivåpluggen sitter på framsidan. 1. Då verkar tomgångsvarvet stämma med era bilar.
2. Spolarna tillverkade: 2007, 2007, 2011, 2011
Motorn misständer inte under belastning/segdragning.
Borde inte trasig spole/spolar generera felkod ?
3. Bra tips, ska kolla det.

a128
2021-08-18, 10:22
termostaten för nedre kretsen ska sitta närmast fronten (under tempgivaren)om jag inte minns fel, se denna bild:
https://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a/4f01aa/path/mnt/newftp/59/bil/lgnr/15470(1).jpg/vw_golf,_e-golf_2006_termostathus_/_lock.jpg detta paket finns på topplocket ovanför växellådan

2007, felkoder sätts bara om misständningen pågått en viss tidsrymd utan avbrott (3-6 sekunder?) ett bra sätt att framkalla misständningar är att tanka kopiösa mängder med E85 eftersom spriten kräver mer tändenergi
motorn är körbar med enbart E85 och tänd motorindikator

för övigt grattis till valet av väldens bästa bilmotor :)

NissePisse
2021-08-20, 09:30
Jo det stämmer att effekten i relation till motorstorleken är hög, men till vilken nytta när motorn mer eller mindre hela tiden går överladdad? Bränslebesparingen blir mindre än man tror, servicebehov och kostnader ökar. I slutändan hade en 1,8 liters motor funkat lika bra, plus att man hade sluppit 20kg slangar, kablar, kompressor, remmar och ventiler!

Därför att övertryck i insuget är bättre än undertryck. Hela den här downsizing-trenden bygger just på det faktumet - minimera pumpförluster. (Som bonus blir friktionsförlusterna lägre också)

Sen har det ju visat sig att för små motorer med höga laddtryck innebär andra problem eftersom det har en negativ inverkan på emissioner under verkliga körning (i testcykler har dom fungerar bra).

sturebyking
2021-08-20, 14:45
Ja, tyvärr medför ökad verkningsgrad samtidigt ökat NOx...

a128
2021-08-20, 21:16
Ja, tyvärr medför ökad verkningsgrad samtidigt ökat NOx...

Men gott för oss som inte behöver besöka macken så ofta :)