handdator

Visa fullständig version : Arteon GTR 2018 Rost och fler fel



Nyborjaren
2019-03-14, 16:50
Hej,

Jag är helt ny här i forumet och hoppas jag hamnat rätt. Jag är ägare av en Arteon GTR 2018.

Jag har sedan köpet lämnat in bilen 3 gånger på grund av saker som sitter löst och inte fungerar som det ska.

1 tillfället.
På grund av knappen för att få ner fönsterrutan på passagerarsidan satt löst och skapar enorma vibrationer. Det återgäldades genom att beställa ny knapp.
Dom upptäckte även att typskyulten i bilen är fel vid detta besök så bilen måste lämnas in för att byta detta.

2 tillfället.

På grund av vibrationer i dörrar och i taket när man åker. Det vibrerar även enormt från dörrarna när man lyssnar på musik eller "pratradio" i normal volym. Detta återgäldar dom inte. Detta är ändå en bil som är utrustad med dynaudio systemet så jag tycker bilen borde klara av "normal" volym utan att det ska rassla i hela biulen.

3 tillfället
Lämnat in bilen 1 gång för att förarsätet sitter löst. Det går inte heller att skruva fast då det inte är i golvfästet utan själva sätet som verkar vara felbyggt. Detta fel har dom inte heller fixat till.



Nu har jag upptäckt en grej till. Efter att jag tvättade bilen från allt skit den stått ut med under vintern så har jag upptäckt att det är rost på alla sidor av bilen. (jag har givetvis tvättat den regelbundet under vintern också med för hand men aldrig sätt allt det här) Rost över varje hjulhus, bakpå bilen runt VW märket som man öppnar bakluckan med osv. Detta är väl åtminstone något som min vagnskadegaranti måste hjälpa mig med? är helt sjukt missnöjd att en bil som är lite mer en 1 år gammal redan rostar.
Bilen används endast som pendlarbil ca 4 mil om dagen motorväg. Jag har inte kört offroad eller gasat sönder på grusvägar.
JAg har bifogat en massa bilder på hur min bil ser ut. Dessa bilder är tagna precis efter den är tvättad. Fula fläckar överallt samt rost från många av märkena.

Har ni någon erfarenhet av Arteon? Har er Arteon börjat rosta och haft så mycket fel som min? Täcker vagnskadegarantin rost?

Är sjukt missnöjd med mitt köp då jag haft så mycket fel på bilen

Amazonas
2019-03-14, 17:04
Det där är flygrost som du ser, små metallpartiklar som fastnar på lacken från tex dubb. Finns medel att köpa som du sprayar på vid tvätt på samma sätt som du bör använda en bra kallavfettning, för du verkar har en hel del tjärfläckar också.

Har själv en Arteon och har nada skrammel på min efter 1000 mil.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Peter-C
2019-03-14, 17:07
Lacken. Du har lackgaranti 3 år (har inget ned vagnskadegaranti att göra). Dock tycker jag att det ser ut som flygrost (utifrån kommande rost stoff) samt rikligt med asfaltsfläckar. Helt normalt på en bil och på de ställen du beskriver med det körmönstret.

Flygrost får jag varje år på våra bilar. Poleras bort eller löses med "flygrost lösare". Googla på det.
När jag hade en vit GTI 6 var det extra tydligt.

Det finns knappast någon möjlighet att det är under ifrån kommande rost på så kort tid.

/Peter

PS Såg ej att Patrik L redan svarat :).

BjornL
2019-03-14, 17:33
Som det står i båda tidigare svaren så är det flygrost. Täcks inte av någon garanti eftersom det inte är bilen som rostar. Annars hade det mycket riktigt kunnat vara lackgarantin som man kunde åberopa.

Blev väldigt förvånad när jag läste ditt inlägg angående sätet. Om det är felbyggt måste det ju åtgärdas. Det står Stockholm i din profil och då antar jag att det finns fler än en verkstad som du kan besöka. Jag skulle absolut göra det.

Amazonas
2019-03-14, 17:41
Flygrost kan du dessutom ha redan när bilen är ny. Min första tvätt av bilen samma kväll som den hämtades hos handlaren vissade rätt tydliga spår, även om de var så små att de inte syntes. De lila riningarna är upplöst flygrost.
Jag använder mig av ValetPRO Dragon's Breath.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190314/dd1eaf38a4dde6da130196ff2c638269.jpg

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Skoglund
2019-03-14, 20:36
Som så många andra redan skrivit, flygrost. Ta (efter att du tvättat bilen) en gammal frottéhandduk och lite lacknafta och gnugga på rostfläckarna så ska du se att de försvinner. Hade exakt samma "problem" med en vit Volvo V40 -16 så det är inget som är bundet till varken bilmodell eller märke.

De övriga felen är ju riktigt pinsamma från VW:s sida och ska åtgärdas på nybilsgaranti såvida de inte kan visa att ALLA Arteon GTR 2018 uppvisar EXAKT samma fel som du nämner.

Lycka till och skriv gärna hur det gick här sen!

Joel P
2019-03-14, 20:54
Så där blir det om man inte sköter bilen på rätt sätt. Det är rost från asfaltsfläckar, om dessa sitter för länge blir det märken kvar. En polering och vaxning är dessa borta.

Du måste helt enkelt sköta bilen bättre. I första hand gäller det att lägga på vax vi jämna mellanrum, sen måste man köra med riktigt bra avfettning i stort sett varje tvätt så inte dessa asfaltsfläckar hinner ge märken.

KernelOkey
2019-03-14, 23:27
Den där bilen behöver en rejäl tvätt med kallavfettning och flygrost borttagare( fallout remover). Med bra medel så behöver du inte röra dom utan låt medlet verka sen spola av med högtryck. Du kommer behöva upprepa det några gånger :)

Marcus
2019-03-15, 07:57
3 tillfället
Lämnat in bilen 1 gång för att förarsätet sitter löst. Det går inte heller att skruva fast då det inte är i golvfästet utan själva sätet som verkar vara felbyggt. Detta fel har dom inte heller fixat till.


Jag föreslår att du försöker filma företeelsen och postar det här så att andra Arteon användare här kan jämföra med sina bilar. Känns svårt att bedöma det där med din beskrivning i text.

MickeR
2019-03-15, 08:06
Vi har en platschef på firman som har en Arteon GTR. Supertrevlig bil. Men inredningen är inge vidare. Det lossnar nya paneler på månadsbasis och skramlar och gnisslar oavbrutet. Dynaudio systemet har fått flera högtalarelement utbytta på garanti pga missljud osv. Verkstaden (aukt VW) hjälper inte till vettigt heller då de inte verkar kunna denna udda bil. Så på vissa exemplar (vår bil är tidig) verkar sammansättningen av inredningen vara sådär.

loadmaster
2019-03-15, 08:37
Bilden du bifogat visar ju,som sagt ovan, flygrost som orsakas av tex bromsdamm eller dubbar.
Eller är rosten av ännu värre sort?

Edit: såg nu att flera indikerat detta redan :)

Stafffan
2019-03-15, 09:12
Min Arteon GTS R-line med Dynaudio har jag haft i snart ett år. Inget skramlar i den och allt verkar sitta fast. Och jag kan spela musik på hög volym utan missljud.

Nyborjaren
2019-03-15, 09:20
Tack så jättemycket allihopa för dessa svar.

Jag har köpt ett kitt för att ta bort flygrosten med lera osv. Det lilla jag provade igår gjorde susen. Bara några X antal timmar "rengöring" och bilen är som ny igen :)

CupRacing
2019-03-18, 14:03
Tack så jättemycket allihopa för dessa svar.

Jag har köpt ett kitt för att ta bort flygrosten med lera osv. Det lilla jag provade igår gjorde susen. Bara några X antal timmar "rengöring" och bilen är som ny igen :)

När du använder LERA, om du inte har fått informationen tidigare, använd någon form av Detailer (spray wax) som "glidmedel" för att undvika att repa lacken. Du sparar nog en hel del tid om du använder någon form av flygrostlösare (dragonbreath etc) först. :)

Premis
2019-03-18, 14:55
Tack så jättemycket allihopa för dessa svar.

Jag har köpt ett kitt för att ta bort flygrosten med lera osv. Det lilla jag provade igår gjorde susen. Bara några X antal timmar "rengöring" och bilen är som ny igen :)

Använd oxalsyra, finns flertalet produkter stt välja mellan. Då slipper du till 90% mekaniskt borttagning av flygrost med betydligt mindre slitage som följd. Notera att du kommer att addera repor med lera även vid obligatorisk användning av smörjmedel (text bilschampo) beroende på lertyp.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

candyweiss
2019-03-18, 15:31
Lite offtopic: Läste på något annat motorforum att flygrostborttagning och fälgrengöring egentligen är samma produkt men med olika namn och pris, där fälgrengöring är betydligt billigare. Vet inte om det är sant :confused:

Premis
2019-03-18, 15:39
Lite offtopic: Läste på något annat motorforum att flygrostborttagning och fälgrengöring egentligen är samma produkt men med olika namn och pris, där fälgrengöring är betydligt billigare. Vet inte om det är sant :confused:

Nej det är inte sant.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Amazonas
2019-03-18, 20:38
Nej det är inte sant.


Skickat från min iPhone med TapatalkDet beror ju på, en syrabaserad eller ph neutral fälgtvätt fungerar ypperligt att lösa flygrost med. Smidigt med ngn som har färgindikator också.
En syrabaserad kan man eventuellt behöva späda innan. Biltemas Bio fälgrent innehåller oxalsyra och funkar rätt hyffsat.




Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Premis
2019-03-18, 21:09
Det beror ju på, en syrabaserad eller ph neutral fälgtvätt fungerar ypperligt att lösa flygrost med. Smidigt med ngn som har färgindikator också.
En syrabaserad kan man eventuellt behöva späda innan. Biltemas Bio fälgrent innehåller oxalsyra och funkar rätt hyffsat.




Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Som sagt det går inte att generalisera.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

candyweiss
2019-03-18, 22:06
Nej det är inte sant.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det var tydligen en person som jobbade inom bilkemiprodukter som gjorde detta uttalande, men tack då vet jag :)

Ändra: Jag testade själv detta förra vintern/våren på taket och bakluckan och allt löstes med hjälp av en lite handpåläggning, men jag hade kanske bara tur??

MarcusSWE
2019-09-17, 11:13
Hej,

Jag har en Arteon -19 med ljudproblem precis som du.

Vibrerar från panelen och högtalarna så jag håller på att bli tokig. Upplever även att det knakar/vibrerar mycket från den digitala active info displayen.

Har inte Dynaudio men det vibrerar också rejält i dörrarna/högtalarna(?) vid normalt spelande.

Det drygaste av allt måste ändå vara vindbruset som visslar konstant vid förarfönstret.

Någon annan som upplever liknande problem med sin Arteon samt har fått dessa åtgärdade?

Övrigt: Tycker också att lacken vi framskärmen är enormt känsligt, så många stenskott som jag fått där har jag aldrig upplevt på någon av mina andra bilar genom åren.

Mvh
Marcus

Amazonas
2019-09-17, 11:56
Har numera också fått skrammel, dock från b-stolpen...
Sen har navigationen börjat frysa väldigt ofta, får göra en omstart av mediaenheten för att den ska vakna till liv.
Växellådan fortsätter växla helt epa, men den vägrar VW göra ngt åt tyvärr, ska tydligen va så fast ingen annan Arteon/Passat/Superb med samma drivlina beter sig likadant vid provkörning.

Ska in på första service snart så tänkte de ska få kika på det då igen, inkl skrammlet och naven.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

BjornL
2019-09-17, 19:57
Angående vindbrus så be verkstaden mäta det. Det finns ett bra verktyg för det. Kanske behöver din dörr justeras lite.

Stenskott verkar ha blivit mycket vanligare de senaste åren. En orsak är förmodligen att få bilar har stänkskydd bak, men framförallt att gruset som används idag brukar vara flis med vassa kanter åt alla håll. Försäljningen av vindrutor har ökat en hel del.