handdator

Visa fullständig version : Tiguan, vad bör man ha för tilläggsutrustning?



Vispen74
2019-03-07, 09:29
Ni som har Tiguan; är bältespåminnare för baksätet standard?

Vad bör man välja till mer än:
Executive paketet
Dragpaketet
Active info display
Easy open/close inkl keyless

Marcus
2019-03-07, 09:35
Vilken Tiguan, vilket erbjudande?

- Ytterbackspeglarna, infällbara, med markbelysning: snyggt och många efterfrågar detta, markbelysning är trevligt när man parkerar mörkt.
- Sidokrockkuddar och bältespåminnare bak, bältessträckare även på ytterplatserna: har man barn i bilen bör väl detta vara ett självklart tillval.

candyweiss
2019-03-07, 09:56
bältespåminnare bak
Det låter inget bak som det gör på frambältena, men jag ser i displayen vid hastighetsmätaren om någon inte tagit på bältet där bak.
Nu har jag iofs inte valt till bältespåminnare bak, visste inte ens att det fanns. Tycker det räcker bra att se det i displayen.

Ändra: En sak jag ångrar att jag inte valde till är värme i baksätet, väldigt kallt nu på vintern iom skinnklädsel.

candyweiss
2019-03-07, 10:00
- Sidokrockkuddar och bältespåminnare bak, bältessträckare även på ytterplatserna: har man barn i bilen bör väl detta vara ett självklart tillval.
Detta borde vara standard och inte tillval enligt min mening i en annars så säker bil.

Marcus
2019-03-07, 10:12
Finns säkert många olika uppfattningar om vad som borde vara standard beroende på vem man frågar. Helst skulle man väl vilja ha allt som standard, oj så dyr Tiguan skulle bli! :) Det är som alltid en avvägning. Många Tiguan snurrar runt i trafiken till största del utan passagerare bak. Parkeringsvärmare är istället standard, för det har i princip alla nytta av. Man måste dra gränsen någonstans och nu är det så här. Priset för detta tillval är inte heller särskilt högt i jämförelse med annat "krims-krams" som många ändå väljer till...

Crille82
2019-03-07, 12:09
Jag skulle absolut välja till ergoActive-stol(ar).

Marcus
2019-03-07, 12:16
Vad bör man välja till mer än:
Executive paketet
Active info display


Jag måste åter igen fråga vilken Tiguan och vilket erbjudande det är du tittar på eftersom Executive paket är standard för Tiguan Executive edition, Tiguan GT Executive edition, Tiguan GTS Executive edition - och Active Info Display är standard för GT och GTS...:confused:

candyweiss
2019-03-07, 14:49
Jag skulle absolut välja till ergoActive-stol(ar).
Går inte om man vill ha skinnklädsel :(

- - - Uppdaterad - - -


Finns säkert många olika uppfattningar om vad som borde vara standard beroende på vem man frågar. Helst skulle man väl vilja ha allt som standard, oj så dyr Tiguan skulle bli! :) Det är som alltid en avvägning. Många Tiguan snurrar runt i trafiken till största del utan passagerare bak. Parkeringsvärmare är istället standard, för det har i princip alla nytta av. Man måste dra gränsen någonstans och nu är det så här. Priset för detta tillval är inte heller särskilt högt i jämförelse med annat "krims-krams" som många ändå väljer till...
Förstår vad du menar, men tycker att säkerheten för alla i bilen ska vara standard och inte tillbehör oavsett vad det kostar.

Crille82
2019-03-07, 16:04
Går inte om man vill ha skinnklädsel :(

- - - Uppdaterad - - -


Förstår vad du menar, men tycker att säkerheten för alla i bilen ska vara standard och inte tillbehör oavsett vad det kostar.

Skinnklädsel är något som är ganska dyrt, skulle jag inte betalat för.

Menar att man vill ha sportstolar, inte standardstolar, om det är en vanligt Executive Edition vi pratar om.

Vispen74
2019-03-07, 17:01
Jag måste åter igen fråga vilken Tiguan och vilket erbjudande det är du tittar på eftersom Executive paket är standard för Tiguan Executive edition, Tiguan GT Executive edition, Tiguan GTS Executive edition - och Active Info Display är standard för GT och GTS...:confused:Detta är som den ser ut, och funderar på om jag missat något vesäntligt.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190307/aba0b5a16988080e25a840feed39ad4d.jpg

Vispen74
2019-03-07, 17:02
Vilken Tiguan, vilket erbjudande?

- Ytterbackspeglarna, infällbara, med markbelysning: snyggt och många efterfrågar detta, markbelysning är trevligt när man parkerar mörkt.
- Sidokrockkuddar och bältespåminnare bak, bältessträckare även på ytterplatserna: har man barn i bilen bör väl detta vara ett självklart tillval.Jag bad om bältespåminnare i dag (tog för givet att det var standard när jag beställde bilen), är resten med i något paket, eller måste man ta dessa var för sig?

Vispen74
2019-03-07, 17:04
Detta borde vara standard och inte tillval enligt min mening i en annars så säker bil.Ja jag blev jätteförvånad att det inte är standard.

Men som någon skriver innan, ser man på instrumentbrädan om de är kopplade bak, så förstår jag inte vad då en bältespåminnare är för något?

Crille82
2019-03-07, 17:17
Hur klarade man sig utan bältespåminnare förr i tiden? Föräldrarna såg till att ungarna hade bälte på sig om de var för små att fatta det själv.

Jag skulle som sagt definitivt lagt till för ordentliga stolar (ergoActive). Mycket hellre än digitalt kombiinstrument, eftersom man inte får upp kartvisning i det ändå.

candyweiss
2019-03-07, 17:34
Hur klarade man sig utan bältespåminnare förr i tiden? Föräldrarna såg till att ungarna hade bälte på sig om de var för små att fatta det själv.

Jag skulle som sagt definitivt lagt till för ordentliga stolar (ergoActive). Mycket hellre än digitalt kombiinstrument, eftersom man inte får upp kartvisning i det ändå.
Medhåll om digitala instrument, jäkla ploj enligt mig. Sen är skinnklädsel grymt lättskött med ungar i baksättet :)

Marcus
2019-03-07, 18:54
Jag bad om bältespåminnare i dag (tog för givet att det var standard när jag beställde bilen), är resten med i något paket, eller måste man ta dessa var för sig?

Vilket är "resten"? Detta är tillvalet: - Sidokrockkuddar och bältespåminnare bak, bältessträckare även på ytterplatserna. Ytterbackspeglarna, infällbara, med markbelysning verkar du redan ha valt till, så något mer återstår inte, om jag inte missförstår dig :)

- - - Uppdaterad - - -


Hur klarade man sig utan bältespåminnare förr i tiden? Föräldrarna såg till att ungarna hade bälte på sig om de var för små att fatta det själv.

Bältespåminnare är ju inte poängen, poängen är sidokrockkuddar bak... Det andra kommer med.

Marcus
2019-03-07, 19:00
Detta är som den ser ut, och funderar på om jag missat något vesäntligt.

Det ser ut som att du konfigurerar en Tiguan Executive edition, då ingår Executive (light) paketet, så vi kanske missförstår varandra... Ett kostnadsfritt tips är att göra tillvalet "Utan modell och motorbeteckning på bagageluckan" - det blir renare och snyggare där bak...

Crille82
2019-03-07, 19:09
Vilket är "resten"? Detta är tillvalet: - Sidokrockkuddar och bältespåminnare bak, bältessträckare även på ytterplatserna. Ytterbackspeglarna, infällbara, med markbelysning verkar du redan ha valt till, så något mer återstår inte, om jag inte missförstår dig :)

- - - Uppdaterad - - -



Bältespåminnare är ju inte poängen, poängen är sidokrockkuddar bak... Det andra kommer med.

Jovisst, men för trådskaparen verkar det vara bältespåminnare som är det väsentliga...

Vispen74
2019-03-07, 20:28
Jovisst, men för trådskaparen verkar det vara bältespåminnare som är det väsentliga...Nja, snarare att jag tycker det är oerhört svårt att se tydligt vad bilen har för funktioner och utrustning nånstans. Jag tog för givet att mycket var standard på Tiguan likt andra bilmärken, men inser mer och mer att man behöver lägga till mycket själv.

De flesta andra bilmärken har även ett punktdiagram som tydligt visar exakt vad som ingår och inte i de olika nivåerna och paketen. Det hittar jag inte för Tiguan. T o m återförsäljaren verkar ha lite knepigt att svara på det, och likadant med den andra ofererande återförsäljaren.
Har ni någonstans man kan få detta svart på vitt så länka gärna [emoji846]

Marcus
2019-03-07, 20:35
Jag tycker tvärtom att Volkswagen gör det enkelt och överskådligt, mycket detaljerat, särskilt i jämförelse med flera andra tillverkare. Standardutrustningen för respektive modellversion hittar du både i början av konfigurationen och när du kommer till Tillval, du väljer där "Standardutrustning".

10848

10849

Vispen74
2019-03-07, 20:35
Hur klarade man sig utan bältespåminnare förr i tiden? Föräldrarna såg till att ungarna hade bälte på sig om de var för små att fatta det själv.

Jag skulle som sagt definitivt lagt till för ordentliga stolar (ergoActive). Mycket hellre än digitalt kombiinstrument, eftersom man inte får upp kartvisning i det ändå.Jo, men efter att han vant sig med att alltid se på det helt digitala instrumentet i nuvarande bil om ungarna har bältet på sig, eller åkt loss, så vill jag verken vara utan det ena eller andra.
På bilen innan så hade vi ingen indikation om bältet i baksätet och upptäckte flera gånger att bältet runt babyskyddet bak på den tiden var lossknäppt (antagligen av syskon) utan att det syndens eller vi vetat om det, himla tur vi inte smällde just dessa gånger. Det hade aldrig hänt med dessa indikatorer.

Vispen74
2019-03-07, 20:39
Jag tycker tvärtom att Volkswagen gör det enkelt och överskådligt, mycket detaljerat, särskilt i jämförelse med flera andra tillverkare. Standardutrustningen för respektive modellversion hittar du både i början av konfigurationen och när du kommer till Tillval, du väljer där "Standardutrustning".

10848

10849Tack för tipset, det kanske är där man ska titta och inte i någon broschyr. Göra en början på en beställning online antar jag? För mig är det inte helt självklart att det är så man kollar utrustning och nivåer.

Marcus
2019-03-07, 20:44
Broschyr är gårdagen. Problemet med det mediet är att det beskriver grundversioner, men bilar säljs ofta i paketerade kampanjmodeller, precis som den du kikar på och då varierar utrustningen. Skulle man beskriva allt det i en broschyr skulle förmodligen ingen orka läsa. Men broschyren är bra på så sätt att den beskriver just vad som är grunden i en modell. Sen tillkommer och försvinner över tid motorer och växellådor, vilket även det blir ett problem med en statisk broschyr. Jag rekommenderar absolut att börja med att konfigurera en bil online som du skulle känna dig nöjd med. Sen mailar du konfigurationen eller koden till din säljare som ordnar en offert på det, efter dina preferenser.

Fredrix
2019-03-08, 12:05
Själv hade lagt till svart innertak och ledstrålkastare med DLA (dels så ska de vara starkare och ger bilen snäppet bättre utseende).

Marcus
2019-03-08, 12:38
Jag hade också valt Svart innertak, mycket läckert. Men eftersom trådskaparen inte valt en GT så gissade jag att den typen av tillval/design inte stod så högt på agendan... :)

candyweiss
2019-03-08, 13:55
Jag är glad att jag inte valde svart innertak, gillar inte det alls. Även hört vänner som tycker likadant.
Så det bästa är nog att testköra en bil med sådant :)

Fredrix
2019-03-08, 16:15
Jaha, ja smaken är olika.
Jag föredrar svart innertak. Lastar man mycket i bilen så syns smutsen mindre på svart också.

Pelk
2019-03-08, 17:33
Lastar man mycket i bilen så syns smutsen mindre på svart också.

Gäller inte hårvax och hårspray [emoji23]

__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Mulder-_-
2019-03-08, 18:50
Jag är glad att jag inte valde svart innertak, gillar inte det alls. Även hört vänner som tycker likadant.
Så det bästa är nog att testköra en bil med sådant :)

Säg en fördel med ljust tak?
Skulle välja svart alla dagar i veckan.

Vispen74
2019-03-08, 18:50
Själv hade lagt till svart innertak och ledstrålkastare med DLA (dels så ska de vara starkare och ger bilen snäppet bättre utseende).Skulle gärna ta dessa, men prioriterar bort för att hålla nere kostnaden.

Vispen74
2019-03-08, 18:53
När vi beställde bilen så trodde jag att 190 tsi var gt, vilket jag nu fattat att det inte är. Det värsta med det är att det inte är sport-komfort stolar, utan bara komfort. Vad säger ecpertisen, är det stor skillnad mellan dessa? Någon typ av skålning vill man ha, så man inte ramlar ur sätena vid kurvor.

candyweiss
2019-03-08, 19:11
Säg en fördel med ljust tak?
Skulle välja svart alla dagar i veckan.
Betydligt ljusare inne i bilen. Sen sparar man 2200:- :D

Marcus
2019-03-08, 19:46
Är jag elak om jag frågar om du inte gillar interiören i Golf GTI, GTD, GTE, R...? :confused:

candyweiss
2019-03-08, 20:17
Är jag elak om jag frågar om du inte gillar interiören i Golf GTI, GTD, GTE, R...? :confused:
Det är helt okej, men gillar det ljusa mer, blir liksom lite luftigare och fräschare.

Joel P
2019-03-09, 18:48
Glöm inte att lägga till stänkskydd bak och fram om det inte följer med. Gör att bilen håller sig ren längre. Lägg även till ilastningsskydd på stötfångaren bak, vi kör med ett i aluminium och passar bra ihop med en grå bil. Även en fast installerad laddare om du korta körningar använder värmaren ofta. Keyless är även ett bra tillägg och när väl har vant sig går det inte att vara utan.

Vispen74
2019-03-09, 19:37
Glöm inte att lägga till stänkskydd bak och fram om det inte följer med. Gör att bilen håller sig ren längre. Lägg även till ilastningsskydd på stötfångaren bak, vi kör med ett i aluminium och passar bra ihop med en grå bil. Även en fast installerad laddare om du korta körningar använder värmaren ofta. Keyless är även ett bra tillägg och när väl har vant sig går det inte att vara utan.Stänkskydd, bra tips! Ska kolla. [emoji846]
Ilastningsskydd I aluminimum blir det.
Kör minst en timme sträck varje gång [emoji106]
Easy open ger keyless, så det är check.

Vispen74
2019-03-09, 19:38
När vi beställde bilen så trodde jag att 190 tsi var gt, vilket jag nu fattat att det inte är. Det värsta med det är att det inte är sport-komfort stolar, utan bara komfort. Vad säger ecpertisen, är det stor skillnad mellan dessa? Någon typ av skålning vill man ha, så man inte ramlar ur sätena vid kurvor.Bumpar denna fråga...?

Marcus
2019-03-09, 20:48
Hur stor prisskillnad blir det om du väljer en GT då? Delar av dina tillval och mer därtill ingår ju i GT TDI 190...

MacAllan
2019-03-09, 21:27
Hur stor prisskillnad blir det om du väljer en GT då? Delar av dina tillval och mer därtill ingår ju i GT TDI 190...
Satt och lekte med konfiguratorn och om den beställda bilen är från kampanjen som ligger nu så skiljer det ca 80.000 om man gör bilarna så lika det går.
Man måste välja den vanliga GT'n om man vill ha bensin eftersom det bara är dieseln som är med i erbjudandet.
Vanliga Tiguanen med utgång från erbjudandet med Executive edition, 395.700
GT'n med utgång från vanliga, ej erbjudandet med Executive edition, 477.000

Då har jag försökt konfigurera bilarna så dom är så lika som möjligt, kan säkert skilja något.

Marcus
2019-03-09, 21:38
:confused: Varför skulle man välja GT TSI icke kampanj när GT TDI kampanj är mycket bättre prissatt? Oförståeligt... Självklart utgår man från GT TDI kampanj och då skiljer det nog inte mer än max 30 000 kr till trådstartarens val, och då fattas ändå en hel del i TSI-icke-GTI-modellen...

candyweiss
2019-03-10, 05:47
Glöm inte att lägga till stänkskydd bak och fram om det inte följer med. Gör att bilen håller sig ren längre. Lägg även till ilastningsskydd på stötfångaren bak, vi kör med ett i aluminium och passar bra ihop med en grå bil. Även en fast installerad laddare om du korta körningar använder värmaren ofta. Keyless är även ett bra tillägg och när väl har vant sig går det inte att vara utan.
Då är det inte original skydd till stötfångaren om det är i aluminium. Jag själv köpte på ebay i rostfritt.

Vispen74
2019-03-10, 08:52
:confused: Varför skulle man välja GT TSI icke kampanj när GT TDI kampanj är mycket bättre prissatt? Oförståeligt... Självklart utgår man från GT TDI kampanj och då skiljer det nog inte mer än max 30 000 kr till trådstartarens val, och då fattas ändå en hel del i TSI-icke-GTI-modellen...

Sant under förutsättning att man inte strikt vill ha bensinare. Det skiljer dock en del ändå, ~45 tkr. För vår del hamnar det om att hålla kostnaderna ner på privatleasing, och då var inte TDI 190 ett alternativ, då det hade hamnat på >600 kr/mån dyrare efter vald utrustning. Det jag inte visste vid beställningen var dock att TSI 190 inte var GT, jag var för dåligt påläst, och det var inget försäljaren upplyste om, tvärtom, denne fick det att framstå som att det endast var diesel/bensin som skiljde.

10852

Vispen74
2019-03-10, 08:58
Jag tänker då på original i rostfritt.
10853

Vispen74
2019-03-10, 09:02
Stolar?
En viktig fråga återstår. Är det värt att lägga till massagestolar för att gå från komfort till sport-komfort stolar? Jag struntar i massagen, det är skålningen och snyggare klädsel jag vill åt, men är sport-komfort så pass mer skålade att man känner skillnad?

Komfort:
10854

Sport-komfort:
10855

Joel P
2019-03-10, 09:02
Fel av mig ang. Att det var Alu, det är ett rostfritt VW original enligt bilden, mycket bättre än det genomskinliga plasten som finns, de är sköra och går lätt sönder.

Joel P
2019-03-10, 09:06
Ergo stolarna med massage är inte dom enligt bilden. Dom har även justerbar sittdyna med förlängd lårstöd och 14 vägs justermån. Har dom i vår bil och är grymt nöjd, ett prisvärt tillägg.

Som sagt, glöm inte stänkskydd...

candyweiss
2019-03-10, 09:10
Fel av mig ang. Att det var Alu, det är ett rostfritt VW original enligt bilden, mycket bättre än det genomskinliga plasten som finns, de är sköra och går lätt sönder.
Det är inte rostfritt, det är plast som ska likna rostfritt.

Vispen74
2019-03-10, 09:10
Ergo stolarna med massage är inte dom enligt bilden. Dom har även justerbar sittdyna med förlängd lårstöd och 14 vägs justermån. Har dom i vår bil och är grymt nöjd, ett prisvärt tillägg.

Som sagt, glöm inte stänkskydd...

Tack! Jag frågar efter massagestolarna och stänkskydd, och kollar vad priset blir på dessa tillägg :)

candyweiss
2019-03-10, 10:18
Tack! Jag frågar efter massagestolarna och stänkskydd, och kollar vad priset blir på dessa tillägg :)
Min erfarenhet är att VAG monterar stänkskydd fram i varje fall, har själv satt på stänkskydd där bak.

- - - Uppdaterad - - -


det är ett rostfritt VW original enligt bilden, mycket bättre än det genomskinliga plasten som finns, de är sköra och går lätt sönder.

Koperat från vw.se: Perfekt skydd med ett elegant utseende - Den precist dimensionerade lastkantsskyddet med en look i borstat rostfritt stål skyddar stötfångaren mot repor vid lastning och lossning av bagageutrymmet.
Montering tillkommer
Material: Plast(ABS)
Länk: https://vwtillbehor.se/Product/5NA061195A?userQuery=ilastningsskydd

Marcus
2019-03-10, 10:46
Sant under förutsättning att man inte strikt vill ha bensinare. Det skiljer dock en del ändå, ~45 tkr. För vår del hamnar det om att hålla kostnaderna ner på privatleasing, och då var inte TDI 190 ett alternativ, då det hade hamnat på >600 kr/mån dyrare efter vald utrustning. Det jag inte visste vid beställningen var dock att TSI 190 inte var GT, jag var för dåligt påläst, och det var inget försäljaren upplyste om, tvärtom, denne fick det att framstå som att det endast var diesel/bensin som skiljde.

OK, jag förstår inte varför man "strikt" vill ha en bensinare i en tung SUV med högt luftmotstånd, men man behöver inte förstå allt :) Däremot förstår jag så klart att man vill hålla nere kostnaden för leasing, där har bensinmodellen en fördel, i icke GT-utförande. När jag räknar på prislistepris får jag en skillnad om cirka 30 000 kr, och då ingår ändå mer i GT. Vad gäller bränsleförbrukning har TDI en uppenbar fördel, än mer så i praktiken, förmodligen går TDI även längre mellan oljeservice. Men var och en får själv göra sina prioriteringar.

Marcus
2019-03-10, 10:49
...mycket bättre än det genomskinliga plasten som finns, de är sköra och går lätt sönder.

Jag har VW:s originaltillbehör "osynliga" genomskinliga plastskydd på en utav mina bilar, både bak och i dörrar bak. Efter tre års hård användning ser de fortfarande ut som de gjorde vid montering, dvs de syns inte... Men man använder så klart bilar på olika sätt.

jeremyswe
2019-03-10, 11:03
Ni som har Tiguan; är bältespåminnare för baksätet standard?

Vad bör man välja till mer än:
Executive paketet
Dragpaketet
Active info display
Easy open/close inkl keyless

Hej,
Ambientbelysning samt upplysta trösklar fram tycker jag är riktig sköna, ger en väldigt lyxigt känsla. Svart innertak som andra har nämnt gillar jag mycket också. Jag har QI-laddaren som är smidig och det är skönt att slippa sladd. Ergo-Active stolar är mycket sköna, massage är typ onödigt (använt typ 2 gånger på ett år). Utan modell och motorbeteckning ger en mycket renare look.

Min bil, om du vill se mer utrustning:
https://www.garaget.org/?car=410052

Vispen74
2019-03-10, 11:17
Bensin vs Diesel

För oss var det enbart en ekonomisk bedömning. När vi beställde förra bilen, låg dieseln en krona litern under bensinen, vilket avgjorde då vi åker många mil. Nu är förhållandet det omvända, vilket i princip planar ut vinsten med skillnaden i bränsleåtgång man har med diesel. Lägg till detta att dieselmotorer är dyrare i inköp så är det avgjort. Leasar man ingår serviceavtal, så då bryr man sig inte om vilket serviceintervall bilen har.
Hade jag därtill köpt bilen privat och inte leasat, så hade jag inte köpt diesel för marknadens oro om eventuella miljözoner med dieselförbud. Detta enbart på grund av osäkerheten kring andrahandsvärdet. Osäkerheten är generellt stor gällande fossila bilars andrahandsvärde, så leasing vinner oavsett.
Glöm inte heller att diesel är ju rent livsfarligt och dödar alla som bor i stan om man läser i PK-media, haha! ;)

candyweiss
2019-03-10, 11:43
Jag har VW:s originaltillbehör "osynliga" genomskinliga plastskydd på en utav mina bilar, både bak och i dörrar bak. Efter tre års hård användning ser de fortfarande ut som de gjorde vid montering, dvs de syns inte... Men man använder så klart bilar på olika sätt.
Min far hade dessa "genomskinliga" på sin Golf i 6 år, såg absolut inte slitna ut när han bytte in bilen.

Marcus
2019-03-10, 12:00
TSI 190
Bränsleförbrukning Blandad
9,00 l/100km

TDI 190
Bränsleförbrukning Blandad
7,10 l/100km

I praktiken, vid last, vid körning med släp, vid högre hastighet etc, är skillnaden i fördel till TDI ännu större, än den teoretiska. Dieselns förbrukningsfönster är inte lika stort som bensinarens, generellt. Diesel Euro 6 är inget problem i de framtida miljözoner som presenterats i Sverige. Totalt sett är det betydligt fler äldre bensinbilar som påverkas av dessa. För en SUV av Tiguans storlek är inte diesel en belastning avseende andrahandsvärde, min erfarenhet. Många som köper dessa bilar i andra hand vill kunna köra långt, dra tungt, lasta mycket etc. Men baserat på ditt leasingalternativ så förstår jag ditt beslut.

Fredrix
2019-03-10, 13:40
Både Tyska och Svenska konfiguratorn visar nya generation AID för Tiguan.
Det har jag inte sett förut, men det är väl ett plus i så fall.

10856

Vispen74
2019-03-10, 14:26
Både Tyska och Svenska konfiguratorn visar nya generation AID för Tiguan.
Det har jag inte sett förut, men det är väl ett plus i så fall.

10856Vad är Aid?

vfr
2019-03-10, 14:59
Jag visste inte heller, men en snabb googling sa "Active Information Display". :)

MacAllan
2019-03-10, 16:21
:confused: Varför skulle man välja GT TSI icke kampanj när GT TDI kampanj är mycket bättre prissatt? Oförståeligt... Självklart utgår man från GT TDI kampanj och då skiljer det nog inte mer än max 30 000 kr till trådstartarens val, och då fattas ändå en hel del i TSI-icke-GTI-modellen...
Alla vill inte ha diesel :rolleyes:

Marcus
2019-03-10, 16:40
Därför att? Man vill betala mer bränsle? Man vill ha mindre vridmoment? Det är en SUV vi pratar om, familjebil, inte GTI [emoji3]

GTI-nissen
2019-03-10, 16:58
Man kanske kör korta sträckor för det mesta och har inte så högt miltal/år?

Marcus
2019-03-10, 17:33
Man kanske kör korta sträckor för det mesta och har inte så högt miltal/år?

Det är bra argument, dock skrev trådstartaren att:
Kör minst en timme sträck varje gång
Men för andra, absolut. Dock bör man ha i åtanke att de bensinversioner som säljs nu har OPF, motsvarande DPF, även om problembilden inte är exakt samma.

BjornL
2019-03-10, 19:56
Angående stänkskydd fram så ingår det i något som heter svensk standard. Det och gummimattor ska ingå när man köper bil i Sverige. Passat med R-Line är såvitt jag kan komma på den enda modellen som saknar stänkskydd. På Golf med R-Line använder man GTIns.

En grej jag sett ibland, är att man låter kunden betala extra för det, vilket är fel. Samma sak med bagagerumsmatta som ingår i dragpaket.

Fredrix
2019-03-10, 20:03
Det verkar gälla även Tiguan R-line. Jag har inga stänkskydd och när jag nu såg på blocket saknar andra R-line det också.

MacAllan
2019-03-10, 20:59
Därför att? Man vill betala mer bränsle? Man vill ha mindre vridmoment? Det är en SUV vi pratar om, familjebil, inte GTI [emoji3]
Finns säkert många anledningar, personligen är jag ute efter komforten med en större bil och samtidigt sitta högt.
Jag kör sällan med mer än 2 personer i bilen och något påkopplat på draget, men det är bra att vid behov kunna ta en släp och jag får in golfklubbor + vagn utan problem :)
Jag kör mest korta sträckor och totalt ca 16-1700 mil om året.

Finns säkert många i detta avlånga land som resonerar liknande och därför väljer bort diesel men samtidigt vill åtnjuta den lite större bilens egenskaper.
Det är väl också tur att alla inte är stöpta i samma form för då hade landets bilpark varit jäkligt tråkig ;)

Marcus
2019-03-10, 21:21
Absolut, fast om det handlar om att göra bilparken roligare så är det nog tyvärr ingen som märker huruvida du valt en Tiguan TSI eller Tiguan TDI... :rolleyes: En Tiguan sticker nog ut mer i så fall som GTS R-Line Black... :) Kör man mest korta sträckor och inte så många mil per år finns det absolut en god tanke med att välja TSI, dock, som jag redan påpekat, är det så att TSI numera har OPF, dvs motsvarigheten till DPF, vilket brukar vara anledningen till att man inte väljer TDI för körning mestadels korta sträckor.

MacAllan
2019-03-10, 22:13
Absolut, fast om det handlar om att göra bilparken roligare så är det nog tyvärr ingen som märker huruvida du valt en Tiguan TSI eller Tiguan TDI... :rolleyes: En Tiguan sticker nog ut mer i så fall som GTS R-Line Black... :) Kör man mest korta sträckor och inte så många mil per år finns det absolut en god tanke med att välja TSI, dock, som jag redan påpekat, är det så att TSI numera har OPF, dvs motsvarigheten till DPF, vilket brukar vara anledningen till att man inte väljer TDI för körning mestadels korta sträckor.
Absolut, är lite sugen på en sådan som nästa, men den faller just nu på att den bara går att få med diesel ;)
Har inte en aning om vad OPF och DPF står för och hur det inverkar eller vad som är alternativet, men du får gärna förklara.

Marcus
2019-03-10, 22:31
R-Line Black kan du även välja till exempelvis GT TSI 230, men då får du ju inte Biturbo och så är det mindre effekt och myyycket mindre vridmoment, så den gör väl inte bilparken roligare? [emoji6]

DPF = Diesel Partikel Filter
OPF = Otto Partikel Filter

Eller av vilken anledning anser du att man inte ska välja diesel om man kör korta sträckor?

MacAllan
2019-03-10, 23:03
R-Line Black kan du även välja till exempelvis GT TSI 230, men då får du ju inte Biturbo och så är det mindre effekt och myyycket mindre vridmoment, så den gör väl inte bilparken roligare? [emoji6]

DPF = Diesel Partikel Filter
OPF = Otto Partikel Filter

Eller av vilken anledning anser du att man inte ska välja diesel om man kör korta sträckor?
Partikelfilter är ju en av anledningarna, men den kanske är samma nu med tanke på vad du skrev, dvs om ODF inte heller är förtjust i korta sträckor.
Sen är det inte bara därför jag väljer bort diesel, merkostnaden vid inköp är en annan och sist men inte minst så trycker jag en diesel låter jäkligt tråkig när man kör.
Har haft en diesel tidigare och tittade initialt både på TDI och TSI när jag skulle ha Tiguanen, men så länge en diesel inte blir betydligt förmånligare för min del så kommer jag inte överväga det igen.

Marcus
2019-03-10, 23:24
Så då är vi tillbaka på ruta ett, dvs det högre inköpspriset/leasingpriset, vilket jag kan förstå, särskilt om man inte kör särskilt långt per år. Motorljudet tror jag ingen bryr sig särskilt mycket om i en bil som Tiguan, en riktig bruksbil, dieselmotorn, EA288 är en av marknadens mest mjuka, lena och tysta fyrcylindriga dieselmotorer och som tack vare sitt kraftiga vridmoment sällan behöver varvas särskilt högt.

BjornL
2019-03-11, 00:00
Det verkar gälla även Tiguan R-line. Jag har inga stänkskydd och när jag nu såg på blocket saknar andra R-line det också.Det fanns inte från början men finns nu. Artikelnummer 5NA075111A.

Vispen74
2019-03-11, 07:59
Sådär, ändrat lite:
Ambient Lights, check!
Stänkskydd bak, check!
Stänkskydd fram, ingår standard.

Massagestol skulle öka månadskostnaden knappt 200 kr, inte check.

jeremyswe
2019-03-11, 08:30
Angående stänkskydd fram så ingår det i något som heter svensk standard. Det och gummimattor ska ingå när man köper bil i Sverige.

Det ingick inte på min bil och tittar man i http://old.volkswagentillbehor.se/ så står det inte under "svensk standard" fliken heller.

NissePisse
2019-03-11, 08:35
R-Line Black kan du även välja till exempelvis GT TSI 230, men då får du ju inte Biturbo och så är det mindre effekt och myyycket mindre vridmoment, så den gör väl inte bilparken roligare? [emoji6]

DPF = Diesel Partikel Filter
OPF = Otto Partikel Filter

Eller av vilken anledning anser du att man inte ska välja diesel om man kör korta sträckor?

Gissningsvis kommer det vara mycket enklare att elda upp sotet i partikelfiltret på Ottomotorer.
Någon som vet var dom placerat filtret? Under bilen eller nära motorn?

MickeR
2019-03-11, 08:45
Alltså, jag brukar aldrig skriva i denna typen av trådar, det blir alltid pajkastning och den som ”vinner” är den som orkar skriva flest inlägg….
Men, jag känner att jag måste vara motpol till Marcus lovsång till VAG 4-cyl diesel, det finns faktiskt en grupp människor som inte tycker detta är det bästa som hänt bilvärlden :)

Jag jobbar med att utveckla nya bilar, kör långt varje år och kör många olika bilar och är väldigt petig när det gäller bilar. I vintras så var min R inne för ett längre verkstadsbesök och jag hade en Tiguan GT 190 TDI AWD aut som hyrbil i två veckor.

Jag är definitivt inte median-bilköparen, men detta är min upplevelse:
Vi börjar med bilen: snygg, rymlig, trevlig interiör, sitter högt med bra sikt. Chassit imponerar inte (ej DCC). Stötigt trots vinterdäck (18”), rejäl initial roll och det känns som ratten sitter ihop med framhjulen mha modellera. Jag vet att detta INTE är en sportbil, men detta var verkligen inte bra.

Men det som överskuggade hela upplevelsen var drivlinan. Alltså, jag tyckte den var vidrig. Att den inte skulle vibrera, låta illa och lukta illa är rena villfarelser. Jmf med 2.0TSI så är det en stenkross. Sen är den bra FÖR ATT VARA EN DIESEL. Det är inte samma sak som att den är mjuk.
Växellådan (7vxl DSG) hade hela tiden en halv växel för högt så att bilen vibrerade och var superseg i respons, och om man då kompenserade genom att trycka lite till på gasen plockade den ner 2 vxlar och hamnade över momenttoppen så att den inte blev ett dugg piggare utan bara lät illa. Testade alla möjliga kombinationer av körlägesval och inget löste detta (S är inte relevant för vardagskörning då det är helt galet). Blev inte heller bättre på 2 veckor så det var inte adaptionsfråga. Det sk höga momentet hade man ingen som helst nytta av för att man kunde i princip inte nyttja det.

Förbrukning då? Ja, jag kör i ganska hetsig storstadstrafik, mycket hastiga inbromsningar följt av accelerationer upp till 70-100, men i huvudsak 70-110 väg med moms nästan ingen stadskörning. Resultatet efter 2v var 0,9l/mil, mätt vid pumpen. Dvs 0,07l mindre än min R med 380hk….. Min erfarenhet har varit samma med andra bilar från VAG med dessa motorer, snålt går det inte om man vill ha prestanda.

Texten ovan är min personliga uppfattning och ingen sanning, andra kan säkert ha andra upplevelser och det är helt ok. Jag vill bara balansera diskussionen :)

Marcus
2019-03-11, 09:09
Det kommer att vara enklare, eftersom TSI snabbare kommer upp i arbetstemperatur och producerar mindre partiklar, men hur mycket enklare vet inte jag... Sen kommer frågan vad som räknas som "korta körsträckor"... Under 10 km bör man nog generellt inte köra bil, för optimal funktionalitet.

Marcus
2019-03-11, 09:20
MickeR: tror du missförstått mina inlägg. Självklart finns det de som har effektbehov som en 2 liters diesel inte kan tillgodose idag, 2,0 TDI kan inte matcha 2,0 TSI 280-300 avseende effekt, inget snack om saken. Men Tiguan är en utpräglad bruksbil med hög vikt och högt luftmotstånd, det är en SUV... Därför finns det en anledning till att diesel är ett populärt motoralternativ i bilmodellen. Som motvikt till det anser jag att diesel i exempelvis bilmodellen Golf, med få undantagstyper, är overkill, och det tycker kunderna också för tittar man på Golf-försäljningen så är långt mer än hälften bensin, ca 70 % bensin över tid, nu mer än så. Det är helt riktigt, anser jag. Och hur Tiguan är generellt som bil, oavsett motoralternativ, har jag inte ens diskuterat, känner inte att diskussionen handlar om det överhuvudtaget. Men, har du kört Tiguan med 2,0 TSI 190, EA888 Gen3B ~ Miller-motorn? För det är den jämförelsen som är relevant här, 2,0 TSI 190 hk 320 Nm / 2,0 TDI 190 hk / 400 Nm.

MickeR
2019-03-11, 09:31
MickeR: tror du missförstått mina inlägg. Självklart finns det de som har effektbehov som en 2 liters diesel inte kan tillgodose idag, 2,0 TDI kan inte matcha 2,0 TSI 280-300 avseende effekt, inget snack om saken. Men Tiguan är en utpräglad bruksbil med hög vikt och högt luftmotstånd, det är en SUV... Därför finns det en anledning till att diesel är ett populärt motoralternativ i bilmodellen. Som motvikt till det anser jag att diesel i exempelvis bilmodellen Golf, med få undantagstyper, är overkill, och det tycker kunderna också för tittar man på Golf-försäljningen så är långt mer än hälften bensin, ca 70 % bensin över tid, nu mer än så. Det är helt riktigt, anser jag. Och hur Tiguan är generellt som bil, oavsett motoralternativ, har jag inte ens diskuterat, känner inte att diskussionen handlar om det överhuvudtaget. Men, har du kört Tiguan med 2,0 TSI 190, EA888 Gen3B ~ Miller-motorn? För det är den jämförelsen som är relevant här, 2,0 TSI 190 hk 320 Nm / 2,0 TDI 190 hk / 400 Nm.

Jag håller med, i mindre bilar har inte diesel att göra alls. I större bilar anser jag att också diesel kan vara ett alternativ. Dock inte just denna drivlina som diskuteras här.
Har inte kört Miller-motorn (en motorprincip som ofta inte ger en speciellt körglad bil). Däremot har jag kört Tiguan med 180hk TSI 2.0 och den är klart trevligare än 2.0TDI.

BjornL
2019-03-11, 13:52
Det ingick inte på min bil och tittar man i http://old.volkswagentillbehor.se/ så står det inte under "svensk standard" fliken heller.Det kanske blir OT men det här får vi reda ut. Det finns några paket som är fel (tex Golf med R-Line men det löser man om man bara vill) men rimligen borde leveransavdelningen vilja sälja delar och få en nöjd kund = lägga ner lite extra tid. I Sverige har vi bra utrustade bilar från start och då vill man ju ha med det som ska vara med. Golf 7 R före facelift har dock inga som passar. Med modifikation går GTIns att få dit hyggligt. Vad är det för bil du har?

Joel P
2019-03-11, 15:06
Det kanske blir OT men det här får vi reda ut. Det finns några paket som är fel (tex Golf med R-Line men det löser man om man bara vill) men rimligen borde leveransavdelningen vilja sälja delar och få en nöjd kund = lägga ner lite extra tid. I Sverige har vi bra utrustade bilar från start och då vill man ju ha med det som ska vara med. Golf 7 R före facelift har dock inga som passar. Med modifikation går GTIns att få dit hyggligt. Vad är det för bil du har?

Ställde mig bredvid en Tiguan Allspace precis lika som vår men den hade varken stänkskydd fram eller bak. Det kunde ha varit VW Sverige som har importerat en "lagerbil" från europa och köparen valde aldrig till detta innan köpet. Enkelt att glömma bort.

I alla fall så märktes det tydligt med avsaknaden av stänkskydd där is, slask och smuts satt under hela undersidorna och bak på stötfångaren så nog gör det stor nytta.

jeremyswe
2019-03-11, 15:17
Det kanske blir OT men det här får vi reda ut. Det finns några paket som är fel (tex Golf med R-Line men det löser man om man bara vill) men rimligen borde leveransavdelningen vilja sälja delar och få en nöjd kund = lägga ner lite extra tid. I Sverige har vi bra utrustade bilar från start och då vill man ju ha med det som ska vara med. Golf 7 R före facelift har dock inga som passar. Med modifikation går GTIns att få dit hyggligt. Vad är det för bil du har?

Jag har en Tiguan 2018. Bilen var beställd ursprungligen som en demobil och konfiguerad av bilfirman.

jeremyswe
2019-03-11, 15:22
I alla fall så märktes det tydligt med avsaknaden av stänkskydd där is, slask och smuts satt under hela undersidorna och bak på stötfångaren så nog gör det stor nytta.

Precis det som jag märkte första vintern, tydlig skillnad nu med stänkskydd fram/bak.

BjornL
2019-03-11, 15:55
När en ny modell släpps är det tyvärr ofta brist på tillbehör och stänkskydd är det vanligaste, så de första bilarna av en ny modell kanske inte hinner få några monterade, men om ÅF som levererar bilen är lite vakna så beställer de skydd till bilen och monterar nästa gång bilen kommer in. Blir såklart problem om bilen aldrig kommer tillbaka, men annars funkar det. Sedan kan det såklart vara ett ointresse från ÅF men då tycker jag det är illa. Det ska följa med, det är så att säga inbakat i bilen pris. Märkligt nog tycker jag att om man ser bilar utan stänkskydd så kommer de ofta från storstäderna.

jeremyswe
2019-03-11, 18:36
När en ny modell släpps är det tyvärr ofta brist på tillbehör och stänkskydd är det vanligaste, så de första bilarna av en ny modell kanske inte hinner få några monterade, men om ÅF som levererar bilen är lite vakna så beställer de skydd till bilen och monterar nästa gång bilen kommer in. Blir såklart problem om bilen aldrig kommer tillbaka, men annars funkar det. Sedan kan det såklart vara ett ointresse från ÅF men då tycker jag det är illa. Det ska följa med, det är så att säga inbakat i bilen pris. Märkligt nog tycker jag att om man ser bilar utan stänkskydd så kommer de ofta från storstäderna.

Ja, så kan det har varit i mitt fall. Köpte bilen när den var 3 månader gammal och gått 90 mil. Även om ÅF har varit grym under hela processen, så ligger dom för långt borta att jag skulle välja lämna bilen in där i framtiden. Lastrumsmattan, första förband och lastskyddsnät var restadde när jag köpte bilen, så det är inte osannolikt att även stänkskydd hade blivit beställda. Jag köpte från eBay och monterade själv så det var ingen större kostnad.
Tack för bra info.

NissePisse
2019-03-11, 18:38
Jag håller med, i mindre bilar har inte diesel att göra alls. I större bilar anser jag att också diesel kan vara ett alternativ. Dock inte just denna drivlina som diskuteras här.
Har inte kört Miller-motorn (en motorprincip som ofta inte ger en speciellt körglad bil). Däremot har jag kört Tiguan med 180hk TSI 2.0 och den är klart trevligare än 2.0TDI.


Beror väl på hur man implementerar Miller?
I övrigt håller jag med dig, är inget stort fan av dieselmotorer i personbilar.
Bäst gör dom sig med en klassisk momentomvandlare vilket maskerar vridmomentspuckeln.

MickeR
2019-03-12, 10:10
Beror väl på hur man implementerar Miller?
I övrigt håller jag med dig, är inget stort fan av dieselmotorer i personbilar.
Bäst gör dom sig med en klassisk momentomvandlare vilket maskerar vridmomentspuckeln.

När en biltillverkare väljer att göra en motor med Miller eller Atkinson så är syftet oftast att spara bränsle, dvs att höja verkningsgraden, inte för att höja prestanda. När man gör detta så blir det ofta så att man prioriterar att få motor att gå optimalt i det register där man kör i körcykeln. En bieffekt av detta blir oftast att motorn får en tråkig karaktär vilket minskar körglädjen. Sen kan man naturligtvis implementera Miller principen, helst med en mekaniskt driven kompressor med rejäl volym och en stor IC (för att kyla det som trycks tillbaka i takt 5), för prestanda också.

Blåbäret
2019-03-12, 17:16
Teknikens Värld har provkört både Tiguan TSI 180 GT och TSI 220 GT.

TSI 180 tyckte de inte alls om. "Trött, törstig och tråkigare än med dieseldrift" blev omdömet. Men med TSI 220 så faller bitarna på plats på ett helt annat sätt.

https://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-tiguan-tsi%E2%80%AF180-gt-610116/
https://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-tiguan-tsi-220-gt-623825/

Crille82
2019-03-12, 17:52
Teknikens Värld har provkört både Tiguan TSI 180 GT och TSI 220 GT.

TSI 180 tyckte de inte alls om. "Trött, törstig och tråkigare än med dieseldrift" blev omdömet. Men med TSI 220 så faller bitarna på plats på ett helt annat sätt.

https://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-tiguan-tsi%E2%80%AF180-gt-610116/
https://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-tiguan-tsi-220-gt-623825/

2.0 TSI 180 fanns på marknaden förra året. Frågan är hur nuvarande 2.0 TSI PF 190 upplevs i förhållande.

Marcus
2019-03-12, 19:35
Det stämmer. Både TSI 180 och TSI 220 har utgått. TSI 180 har ersatts av TSI 190 OPF ”Miller”, TSI 220 har ersatts av TSI 230 OPF.

Vispen74
2019-03-12, 22:00
Led?
Har var det med led framljus, 660 lumen vs 785 lumen. Hur stor är skillnaden mellan dessa två i verkligheten?

Joel P
2019-03-12, 22:38
Led?
Har var det med led framljus, 660 lumen vs 785 lumen. Hur stor är skillnaden mellan dessa två i verkligheten?

Vi har led men vet inte hur stor skillnad det är i verkligheten gällande ljusflöde mot halogen som ska ge 660 lumen.
Är inte jätteimponerad när bilen kör med max helljus, saknar lite extra kräm när det finns förutsättningar. Det som jag uppskattar är det dynamiska helljuset, att kunna köra med heljuset vid möten och när man ligger bakom bilar ökar säkerheten markant. Och mörkerkörning med bilar framför och möten är en fröjd. Man slipper bli ”blind” varje gång man bländar av.

Att det skulle motivera den extra kostnaden är svårt, det är upp till var och en. För oss ”ingick” det i GT paketet.

NissePisse
2019-03-13, 23:39
När en biltillverkare väljer att göra en motor med Miller eller Atkinson så är syftet oftast att spara bränsle, dvs att höja verkningsgraden, inte för att höja prestanda. När man gör detta så blir det ofta så att man prioriterar att få motor att gå optimalt i det register där man kör i körcykeln. En bieffekt av detta blir oftast att motorn får en tråkig karaktär vilket minskar körglädjen. Sen kan man naturligtvis implementera Miller principen, helst med en mekaniskt driven kompressor med rejäl volym och en stor IC (för att kyla det som trycks tillbaka i takt 5), för prestanda också.


Vad man gör är att man byter volymetrisk verkningsgrad mot effektivitet.
Audi stänger insugsventilen "tidigt" genom att använda en alternativ kamprofil för insugsventilerna. Detta gör man enbart i speciella lastfall, dvs det ska inte påverka körbarheten i andra områden.

Dessutom är det väl få koncept som innebär att man över hela registret använder sig av early/late intake valve closing? Jag vet att motorn i Prius använder sig av det undan någon form av kamfasning eller variabel lyfthöjd, men den är å andra sidan inte ens överladdad och inget man köper för körglädje.

För övrigt så hade jag ingen aning att man fick så mycket värme med sig tillbaka in i insuget att det påverkade prestanda. Men i de lastlägen där man använder sig av miller/atkinson så spelar förmodligen värmen på insugsluften marginell roll.