handdator

Visa fullständig version : Vilken Växellådsolja i Mk1 gti special ?



ivah
2007-09-30, 18:03
Ska byta oljan i lådan på bilen tänkte jag. Lådan är väl inte i bästa skick, men det är lite knapert med deg just nu.
Den skrapar lite när man växlar ibland och så :p

Vilken olja ska jag välja ?
Har hört om Redline MTL som tydligen ska vara någon form av mirakel olja mot halvtaskiga lådor. Är det bara skitsnack eller stämmer det ?
Den är ganska dyr, men det får det väl vara värt... byter ju inte olja varje vecka direkt.

Eller är det någon annan olja man ska välja som funkar bra? Bilen kommer köras vintertid också om det spelar roll :-)

Det är en 020 Låda det gäller. Hur mkt olja ska jag ha i, 1,3 liter har jag för mig ?

Quattro_mannen
2007-09-30, 19:43
Redline oljan fungerar kanon,kör på den det lönar sig...2 liter ska du ha i lådan.

Mvh Nicklas

Sebbe
2007-09-30, 20:03
Redline MT90, gjorde STOR skillnad på min låda (020).

ivah
2007-09-30, 20:07
Okej, tack grabbar :D
Ska köpa 2 liter imorrn då :-)

MT90 är det som gäller alltså ?

Marcus
2007-09-30, 21:01
Japp, MT90.

Holmgren
2007-10-01, 09:34
Jag ska köra på Omegas oljor... Säljs inte överallt men är extremt bra..

ivah
2007-10-01, 12:01
Jag ska köra på Omegas oljor... Säljs inte överallt men är extremt bra..

OKej, kanske vore nått.
Var inte så lätt att få tag i Redline heller, men mekonomen kunde beställa hem så jag ska få 2 flaskor imorgon :)

Ska bli spännande att se om det blir någon skillnad!

ivah
2007-12-07, 12:23
Kan ju såhär i efterhand om någon annan skulle söka och hitta denna tråden. Rekomendera Redline oljan. Gick lättare att växla och efter några körda mil försvann även det skrap som infann sig i min låda på första växeln.

Visst oljan är dyr, men det är betydligt billigare än att byta låda ;-)
Rekomenderas varmt alltså :)

Raz
2007-12-07, 18:32
Vad kostar 1 liter MT90? och hur mycket ryms det i en 02A låda? Måste ju i med ny olja snart, diffbromsen ska ju monteras snart :-)

ivah
2007-12-07, 18:34
Vad kostar 1 liter MT90? och hur mycket ryms det i en 02A låda? Måste ju i med ny olja snart, diffbromsen ska ju monteras snart :-)

195 kr för 1 liter på mekonomen betalade jag. Eller ja, 0,975 liter eller nått sånt. :-)

ovredsson84
2007-12-28, 13:02
Bra då vet man detta, har nytta av gamla trådar ibland..

Men kan man inte göra Olje lista eller så att ha i FAQ.. typ som den info som finns i denna tråden..

Bara en tanke....

lordnisse@
2007-12-28, 17:42
Jag har hört att man inte ska hälla i hypoidoljor i gamla växellådor pga av att den är aggresiv mot ev bronsdetaljer i gamla vxl lådor.(fick rådet då jag skulle byta på min gamla mc)
Nu vet jag varken om MT-90 är en hypoidolja eller om vxl lådan i mk 1 inehåller bronsdetaljer.
Postade mest för att det kanske är en sak att tänka på och att det kan hjälpa någon iallafall..

Henrik.M
2007-12-28, 18:10
Jag har hört att man inte ska hälla i hypoidoljor i gamla växellådor pga av att den är aggresiv mot ev bronsdetaljer i gamla vxl lådor.(fick rådet då jag skulle byta på min gamla mc)
Nu vet jag varken om MT-90 är en hypoidolja eller om vxl lådan i mk 1 inehåller bronsdetaljer.
Postade mest för att det kanske är en sak att tänka på och att det kan hjälpa någon iallafall..

Man ska övh inte hälla hypoid olja i VAG:s växellådor.
I dessa växellådor ska du ha antingen ATF olja (automat) eller växelådsolja av GL4 kvalietet som i det här fallet.

Transmissionsolja även kallat hypoid olja använder man i bakaxlar , slutväxlar och i vissa specifika fall växellådor av den typen som kräver GL5 kvalitet , vilket VW inte har.
Aldrig annars just pga av att det "äter" brons.

Är ingen oljekung men det är en av de få grejer jag lagt på minnet när vi haft oljekurser.
Resten av oljedjungeln brukar jag läsa mig till via biltillverkarens rek tabeller. =)

lordnisse@
2007-12-28, 19:53
Blev ju ett bra formulerat svar på mitt svammel...(skönt att jag inte var helt ute och cyklade)..
Jag är inte heller någon oljekung,utan litar mer på byte vid rimliga körsträckor..


///Henrik