handdator

Visa fullständig version : Passat 2.0TDI BM - Oljeförbrukning?



freddev
2019-03-03, 21:10
Hej!

Min far har en VW Passat BM 2012 - Aldrig behövt fylla olja mellan service förut men nu fick han fylla på 1L efter 1500mil.

Är detta normalt? Bilen har gått 13000 nu. Har dock servat den vid 1500 alltid så kanske klarat sig förut på gränsen :-P

Tacksam för svar! Funderar på att köpa av honom bilen men vill veta först om detta är något ovanligt.

freddev
2019-03-04, 16:15
Ingen som vet? Har bara liten stund fundera :)

BjornL
2019-03-04, 16:47
De flesta bilar drar lite olja. Och de långa intervallerna på 3000 mil gör väl att det märks tydligare än om man haft kortare intervaller. En grej jag märkt är att många gärna häller på en hel liter och anser att den dragit en liter. Jag rekommenderar alla att hälla på en halv liter när lampan tänt sig. När den tänder sig igen (om den verkligen hinner göra det innan service) så blir det mer rättvisande. För mycket olja kan ju framstå som högre förbrukning samt att ett eventuellt överskott kommer hamna någonstans...

candyweiss
2019-03-04, 17:03
Jag rekommenderar alla att hälla på en halv liter när lampan tänt sig.
Är det verkligen någon som kör så länge till lampan tänds :confused:
Själv har jag alltid hållit min nivå så nära max som möjligt, jag är rädd om min motor.
Nu har jag väl iofs sig lite tur då min bil inte rör oljenivån något märkbart, behöver inte fylla på mellan oljebytena. Jag kollar oljesticka ungefär varannan tankning. Kör ca 1300 mil mellan bytena.

Crille82
2019-03-04, 17:27
Är det verkligen någon som kör så länge till lampan tänds :confused:
Själv har jag alltid hållit min nivå så nära max som möjligt, jag är rädd om min motor.
Nu har jag väl iofs sig lite tur då min bil inte rör oljenivån något märkbart, behöver inte fylla på mellan oljebytena. Jag kollar oljesticka ungefär varannan tankning. Kör ca 1300 mil mellan bytena.

Det flesta kollar inte stickan utan kör till bilen indikerar. Indikerar gör dock bilen innan det blir skadligt för motorn.

Håller i övrigt med Björn ovan...

Marcus
2019-03-04, 22:57
Min erfarenhet är att det inte är normalt att den motortypen drar så mycket olja att den indikerar behov. Skulle möjligen vara under inkörning eller mycket hårt tempo/last.

freddev
2019-03-05, 10:08
Tack för svar! Jag tar en chans iaf :) 50k för en 2012 med 13k mil känns ändå rätt bra.

Mulder-_-
2019-03-05, 20:14
Tack för svar! Jag tar en chans iaf :) 50k för en 2012 med 13k mil känns ändå rätt bra.

Har en likadan, drar ingen olja, kör med 1500 mils intervall.
Låter som ett klipp, väldigt mkt bil för dom pengarna.