handdator

Visa fullständig version : Värmefläkt Golf v GTI



Lotusesprite
2019-03-02, 17:36
Hej!

Fläkten i min lilla golf la av från en dag till en annan. Jag har testat olika effektlägen men den är stendöd. Testade att byta säkring men inte heller det hjälpte.
Efter att ha tittat på Youtube skruvade jag idag ur kupefläkten med tanken att beställa en ny.

Men tänkte att jag först skulle kolla med er här vad ni tror. Är det troligt att det är fläkten plus motstånd som behöver bytas? Eller är det mer rimligt att det är något från strömkälla fram till fläkten som gått sönder?
Finns det något enkelt sätt att testa fläkten nu när jag har den urskruvad? För att på så vis se om den fungerar och då kunna utesluta det som problemet.

Hoppas någon kan hjälpa mig 😃

Mex165
2019-03-03, 13:26
Inte så mycket att hålla i, men är man försiktig kan man testa med 12v om fläkten går. Kontrollera kolen och kollektorn.

Crille82
2019-03-03, 13:51
Mät upp om det finns spänning fram i kontaktstycket där fläkten ansluts.


Ofta är det bättre att köpa en begagnad originalfläkt (med rätt art.nr.) än en eftermarknadsfläkt, de kan vålla problem.

Lotusesprite
2019-03-03, 14:47
Tack för tipsen! Det är svårt när man själv har nästan noll erfarenhet av att fixa med bil ��

Att testa med batteri vet jag inte om jag törs ge mig på. Så ska försöka fixa en multimeter under dagen och se om det är spänning fram till anslutningen. ��
Jag har hittat en ny fläkt ifrån samma märke som satt i den nu. Är det ändå bättre att köpa en begagnad då?��

Crille82
2019-03-03, 15:35
Tack för tipsen! Det är svårt när man själv har nästan noll erfarenhet av att fixa med bil ��

Att testa med batteri vet jag inte om jag törs ge mig på. Så ska försöka fixa en multimeter under dagen och se om det är spänning fram till anslutningen. ��
Jag har hittat en ny fläkt ifrån samma märke som satt i den nu. Är det ändå bättre att köpa en begagnad då?��

Vet av erfarenhet att eftermarknadsfläktar ibland lirar dåligt med bilen och ibland är det dålig balans som orsakar vibrationer. Kan inte svara på hur den fläkten du hittat fungerar. Är den billig är det kanske värt att testa, men burkar inte vara svårt att hitta en begagnad originalfläkt till rimligt pris.

Lotusesprite
2019-03-05, 10:07
Efter mätning så ser jag att jag har spänning fram till fläkten. Så rimligtvis är det den som har gjort sitt.
Tror mig ha hittat en begagnad som ska passa min bil så ska beställa den idag. Så är det bara att hålla tummarna att det så enkelt åtgärdat :D

Crille82
2019-03-05, 10:37
Efter mätning så ser jag att jag har spänning fram till fläkten. Så rimligtvis är det den som har gjort sitt.
Tror mig ha hittat en begagnad som ska passa min bil så ska beställa den idag. Så är det bara att hålla tummarna att det så enkelt åtgärdat :D

Fungerar säkert! :D