handdator

Visa fullständig version : Laddtrycksproblem golf 4 gti 150 hk - 00



Peppe87
2019-02-27, 15:09
Hej på er! Kul att få vara med.

Ny inom vag och har precis köpt mitt as som inte går som den ska. Hoppas på att kunna få lite idéer från någon kunnig.

Motorkoden tror jag är ARZ, bilen är inte chippad så vitt jag vet. Men enligt tidigare ägare skulle den vara steg 1 chippad.
Problemet är, vid laddtryck över cirka 0.6 så börjar den att burra rejält, extremt likt att gå på 3 cylindrar. Laddtrycket går upp till 1.5 bar som högst vilket jag tycker är skyhögt för steg 1. Finns inga felkoder alls på motorn och den gör endast så här när den börjar bli varm, och ju varmare den blir desto känsligare för laddtryck. Hör dock inga spikningar.
Finns alltså inga tändmissar alls registrerade, har kört livedata och kollat också.

Har bifogat två bilder, den ena är på tryckröret och den andra är på magnetventilen (laddtrycksstyningen?).
Har börjat kika på slangarna till ventilen, kopplat förbi den med en skarv, så att tryckröret och wg har direktkontakt, då får jag ett laddtryck på 0.4 bar och bilen går helt perfekt.
Är det så det ska vara, eller är det någon form av grundladd?
Om det är grundladd, hur ökar "datorn" laddtrycket? Genom att bara öppna magnetventilen lite? Eller är den endast av och på?
Har nu kastat om slangarna på magnetventilen, och då är det grundladd konstant.

Vet inte vad jag ska hitta på mer när man inte vet hur det fungerar.

Tack på förhand.

vfr
2019-02-27, 15:59
Välkommen hit, Peppe!

Vad får dig att tro att den inte är chippad om förra ägaren påstått att den är det?

Peppe87
2019-02-27, 16:10
Välkommen hit, Peppe!

Vad får dig att tro att den inte är chippad om förra ägaren påstått att den är det?

Tack så mycket!

Finns inga kvitton på sånt, ganska bra dokumenterad annars.
Säljaren var helt novis på bilar och mycket han sa stämmer inte.
Skulle inte förvåna mig om han åkt runt med friladd pga något fel som gjort att han trott den var trimmad.