handdator

Visa fullständig version : Fråga om tändning Golf 2



Speedline75
2019-02-23, 23:59
Hej,
Är det någon som vet om en RP-motor har en programmerad tändkurva i styrenheten? Det sitter ju en vakuumklocka på fördelaren, men den verkar bara avancera tändningen lite grann.

Anledningen till att jag frågar är att jag tänkt byta en dålig RP-motor i en Golf 2 1990 till en 2E-motor som jag har i gömmorna. Har tänkt att använda all styrning från RP-motorn, monojet, elsystem osv. Men 2E-motorns fördelare har ingen vacuumklocka. Kan det fungera ändå?

Det här är en bruksbil/andrabil, så det handlar inte om effekten.

//Mvh Mikael

Speedline75
2019-02-25, 20:41
Jag ändrar frågan lite - har en RP-motor bara vacuumklocka för avancering av tändningen, eller något mer?

MickeR
2019-02-26, 07:57
Alla bensinmotorer behöver en aktiv styrning av tändläget. Minimum för att det skall bli effekt och inte bara värme är att tändläget följer varvtalet. Sen kan man addera på en massa mer parametrar som styr tändningen, tex map (vakkumklockan). Så för att svara på din fråga: Nej, den har avancering baserat på fler parametrar.
Antingen mha centrifugalvikter och fjädrar (öppnar du fördelaren kan detta ses) eller mha styrning från sprut/tändbox. Utan detta kommer motorn att gå skit.

Bilmeken
2019-02-26, 08:42
Flytta över fördelaren så är det problemet löst !

MickeR
2019-02-26, 08:48
Flytta över fördelaren så är det problemet löst !

RP/2E fördelare är inte utbytbara, blocken ser olika ut.

Bilmeken
2019-02-26, 10:53
Aj ! Ursäkta, borde kollat före jag uttalade mig !