handdator

Visa fullständig version : Passat 2.0 TDI -09 varnar för dieselpartikelfilter och går i limpmode.



bojsun
2019-02-23, 15:45
Hej

Våran passat har hamnat i "limpmode" och dieselpartikelfilterlampan, motorlampan lyser samt att glödspirallampan blinkar.

Får bara en felkod på felkodsläsaren. P2463 som varnar på dieselpartikelfiltret och hänvisar till användarhandboken.

Har gjort som det står i den och kört länge på höga varv men utan resultat.

Har även sprayat ner 2 flaskor bromsrengöring ner i dieselpartikelfiltret och kört ca 30 min utan resultat.

Vad kan jag göra för att se om den regenererar och hur får jag bort "limpmode"?

MVH Joakim

Puffmuffen
2019-10-28, 10:49
Hej Joakim!

Hur har det gått med detta? Vi har precis samma problem som du, har du hittat en lösning? Tacksam för snabbt svar om du ser detta :)

Mvh Maria


Hej

Våran passat har hamnat i "limpmode" och dieselpartikelfilterlampan, motorlampan lyser samt att glödspirallampan blinkar.

Får bara en felkod på felkodsläsaren. P2463 som varnar på dieselpartikelfiltret och hänvisar till användarhandboken.

Har gjort som det står i den och kört länge på höga varv men utan resultat.

Har även sprayat ner 2 flaskor bromsrengöring ner i dieselpartikelfiltret och kört ca 30 min utan resultat.

Vad kan jag göra för att se om den regenererar och hur får jag bort "limpmode"?

MVH Joakim

AndySwede
2019-10-29, 07:30
Är det för mycket sot behövs en tvingad regenerering. Är det väldigt mycket för mycket sot behöver filtret manuellt rengöras eller bytas. En dyr verkstad eller någon med VCDS kan kontrollera sotmängden och göra en tvingad regenerering.

Danne213
2019-10-29, 11:42
Råkade ut för det där på min bil. ÅF provade med en tvångsrengöring men det funkade inte så fick bli ett nytt filter.
Gick på nybilsgarantin men fick med ett kvitto på vad som är gjort och det landade på 15.000kr