handdator

Visa fullständig version : Elarbete av centrallås / bagageluckelås



Hans
2019-01-24, 18:34
Hej,
På min VW Bora (2001) har jag återkommande problem med centrallåset, som skall öppna / låsa 3 dörrar: Enligt instruktionsboken finns två sidodörrar - förarplats- och passargerar dörr samt bagagelucka = 3 dörrar!
Låset på bagageluckan har bytts ut flera gånger samt de brytare som sitter nära den, men trots flera reparationer, så spontanlåser sig bagageluckan så att den inte går att öppna utifrån vid handgrepp, trots att jag åker med fullt upplåst bil.
Luckan skall öppnas av centrallåset genom förardörr (huvudlåset) såsom bägge sidodörrarna utan problem men när bagageluckan gått i baklås spontant (under färd), så lyder låset inte vid grepp om låshandtaget i bagageluckan, varför endast lite surr av el ljud sker när man försöker pressa upp låskläppen vid handgrepp. Jag har fått rådet att inte öppna bilen från bagageluckan och utelämna den helt och hållet och ej använda nyckel där heller.
Jag går därför aldrig först genom bagageluckan och öppnar, då detta inte fungerar, tycks inte vara intergrerat med centrallåset utan öppnar genom sidodörr.

Som nyköpt bil så fungerade dock bagageluckan - låset!
Har lagt totalt mycket pengar under åren på detta lås och vill försöka få en total reparation av kunnig bil el-reparatör (special), då VW-verkstad inte kunnat avhjälpa problemet

Tacksam för synpunkter – byta delar hjälper inte!

Hans