handdator

Visa fullständig version : Växelproblem Golf GTI -05:a manuell



MacAllan
2019-01-07, 19:15
Det började med att alla växlar neråt (2, 4, 6) blev tröga att få i vid vissa tillfällen och det var lätt att den inte gick hela vägen ner i dessa växlar, vid andra tillfällen när man körde funkade det som det skall.
Idag verkar det som den la av helt, spaken har fastnat i mittläge och går inte att röra sidledes.
När den står i normal position för friläge ligger den i 3:ans växel och om man drar ner den där 4:an skall vara ligger den i friläge.
Det har inte varit några missljud från låda eller annat vid något tillfälle och inte heller när den "fastna" hördes något missljud.

Min misstanke är att det är växellänkaget (eller vad det heter) som gått sönder.
Kan detta stämma och är det dyrt att få fixat?

pudas
2019-01-07, 19:54
Ja det kan man ju misstänka! Tror dock att det är vajrar mellan spak och låda. Har ingen erfarenhet av byte, men kan säkert vara nog så tålamodsprövande!
Vad som uppfattas som dyrt är ju upp till var och en att tycka, men det lär nog ta två-tre timmar för en erfaren VW-mekaniker!......tror jag.

MacAllan
2019-01-07, 20:14
Ja det kan man ju misstänka! Tror dock att det är vajrar mellan spak och låda. Har ingen erfarenhet av byte, men kan säkert vara nog så tålamodsprövande!
Vad som uppfattas som dyrt är ju upp till var och en att tycka, men det lär nog ta två-tre timmar för en erfaren VW-mekaniker!......tror jag.
Tack för ditt svar, om jag förstått det rätt är välj vajer en del av länkaget men jag har ingen aning om den går att byta separat.
Vad jag menar kring priset så är väl allt under 5000:- inkl arbete ok.

MacAllan
2019-01-16, 18:38
Om nu någon råkar vara intresserad så var problemet en "splittrad" vajer, höljet hade gått sönder vilket resulterade i att vajern till sist blev för kort.
Detta är iaf vad verkstaden meddelade.

candyweiss
2019-01-16, 18:48
Om nu någon råkar vara intresserad så var problemet en "splittrad" vajer, höljet hade gått sönder vilket resulterade i att vajern till sist blev för kort.
Detta är iaf vad verkstaden meddelade.
Vilka delar behövdes nya och vad kostade det totalt?

MacAllan
2019-01-16, 23:56
Vilka delar behövdes nya och vad kostade det totalt?
En av 2 växelvajrar som kostade ca 1000 kr (den andra vajern kostar ca 2500 kr) behövde bytas, ink arbete gick det på 5000 kr och utfördes på VW ekonomiservice I Malmö.

Tyvärr lyckades dom ha sönder en värmeplåt under bilen, så bilen skall in igen och få den bytt, men det står dom för.