handdator

Visa fullständig version : Problem med tanklucka, Polo 6R



SSo
2019-01-07, 10:10
Hej,
behövde tanka Polon igår, men luckan vägrade öppna sig. Försökte med hårtork ifall det frusit, men inget hjälpte. Gick att trycka in luckan, men den klicka inte till o fjädra aldrig ut. Testade att bända lite men den ville inte släppa, o jag ville inte ta i så den gick sönder.
Åkte förbi lokala verkstan i morse efter att ha testat en gång till på hemmaplan. Framme vid verkstan testade jag igen, då gick det så klart att öppna..
Kan jag göra något för att förhindra problem i framtiden?
Låser central-låset även denna lucka, eller är det något annat som kärvar?

cheba
2019-01-07, 11:52
Luckan ska låsas med centrallåset. Gör den inte det så är låsenheten kass. Det hände mig, köpte en ny för ca 400kr. Det är antagligen det du behöver göra för att undvika att ditt problem inträffar igen.

På själva låsenheten sitter det en knapp för att öppna manuellt. Får man inte upp den på annat sätt blir man tvungen att hissa upp bilen, ta loss plastinnerskärmen och sträcka sig efter knappen.

På Audi A1 sitter det en "nödöppningsvajer" av plast kopplad till denna knapp, med en ögla i bagageutrymmet som man kan dra i för att öppna. Jag har sett på nåt forum att nån installerat denna del på Polo, men det ska visst saknas lämplig rutt att dra in "vajern" på så att den kan löpa fritt. Istället har man bara låtit den hänga ner i hjulhuset bakom innerskärmen så att man kan nå den genom att sticka in handen under stötfångare. Det är också ett alternativ om man vill vara på den säkra sidan.

a128
2019-01-07, 12:55
Jag har liknande problem med Golfen, jag har löst det geom att sätta en liten straps där knoppen på densamma hindrar att pinnen går ned i hålet på tankluckan

:)

SSo
2019-01-07, 13:58
Tack för förslag, ska hem o se vad jag kan hitta på.. :)

cheba
2019-01-07, 22:55
Ja, om man inte vill ha kvar en fungerande låsfunktion så finns det flera sätt att göra det på. Man kan till exempel med kniv ta bort "vingarna" på knoppen på den roterande tappen så att det alltid går att öppna, oavsett om bilen är låst eller ej.

Vill man ha kvar låsfunktionen lär man få byta låsenheten. Jag provade först ta loss min låsenhet och knacka lite på den, då funkade den igen, men väldigt snart började den strula igen. Tydligen är det ett rätt vanligt problem att dessa enheter slutar fungera korrekt.