handdator

Visa fullständig version : Kan man uppdatera firmware på RCD 510?



PeterO
2019-01-04, 22:33
Tjena!
Är ny här och är lite osäker på hur man kollar om denna fråga ställts tidigare.

Jag har precis köpt en Passat årsmodell 2014 och helnöjd. Dock finns det ett litet irritationsmoment, nämligen det att artist och låttitel inte syns i displayen när jag streamar musik via mobilen. Nu är min tanke den att det kanske kan finnas en nyare firmware som kan fixa problemet.

Någon som vet om det går att uppdatera Firmware eller har något annat tips på hur man kan lösa problemet?

cheba
2019-01-04, 23:13
Jag kan inte ge ett säkert svar på din fråga, men jag skulle tipsa om försöka kolla upp vilken nivå av "Mobiltelefonförberedelse" bilen har. Så som jag förstått det så ska det finnas minst tre olika nivåer (standard, High och Plus) och det kan hända att alla nivåer inte stöder detta. Vilken nivå bilen har borde man kunna ta reda på genom att söka på bilens PR-koder (utrustningskoder) som står skrivet på en klisterlapp som brukar sitta i bilens servicebok samt någonstans i bilen, oftast under golvet i bakluckan. Att kolla upp artikelnummer på Bluetoothmodulen (kolla efter en box under passagerarstolen) kan också vara till hjälp.

Tyvärr är det svårt att hitta komplett info över vilka moduler som stöder vad, men det kan vara värt att försöka kolla upp detta och googla lite. Jag rotade själv i detta när jag forskade i vilken Bluetoothmodul som behövs för att få denna funktionalitet i samband med uppgradering till RNS-510 från en enhet med inbyggd Bluetooth.

Prova gärna med en annan telefon (speciellt om den har ett äldre operativsystem) för att utesluta att problemet ligger i telefonen.

Mex165
2019-01-05, 06:10
Ja, det går fint att uppdatera, men det är lite krångligt på rcd510 (uppdateras endast via odis).
Det är bara lämna in bilen på vag så ordnar dom det, sist jag uppdaterade en rcd510 tog det 1.5h ungefär.

Tvivlar dock på att detta påverkar titelvisningen, men det beror på vad du streamar?

PeterO
2019-01-05, 13:59
Ok. Jag streamar Spotify.

Mex165
2019-01-05, 14:39
Den funktionen kom ett par år senare. Pröva en mp3, den ska visas i displayet.

Fredrix
2019-01-05, 16:44
Jag hade samma poblem för några år sedan med Spotify över BT till RCD510 (Tiguan 2012).
Vad har du för mobil?

"Jag hade en galaxy S4 förut, låttitlar visades först när jag uppdaterade till KitKat (4.4.2), innan det stod det endast "BT-audio"."
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?21586-Visa-l%E5ttitel-med-Spotify&highlight=bt+audio