handdator

Visa fullständig version : motor utan oljetrycks givare. tändinställning



moragoa
2007-09-29, 15:58
funkar mk 2 1,8 liters att köra utan oljetrycksmätaren?. hur tar man bort kamkedjeskyddet.. får inte bort pluggen, hur ser märkeringarna ut till tändinställningen och hur sitter dem?.. mvh simon

ivah
2007-09-29, 19:00
funkar mk 2 1,8 liters att köra utan oljetrycksmätaren?. hur tar man bort kamkedjeskyddet.. får inte bort pluggen, hur ser märkeringarna ut till tändinställningen och hur sitter dem?.. mvh simon

Ska väl inte vara något problem att köra utan oljetrycks mätare, men den finns ju där av en anledning. Tappar du oljetrycket kan det bli tråkigt om du inte märker det.

Det är väl kamrem på dem ?
Sitter väl bara skruvat, eventuellt att du måste ta bort generatorn.


Ska du ställa tändningen behöver du ett stroboskop. Koppla in det, och ta ur plutten som sitter i toppen på växellådan. Skruva lös fördelaren litegrann. Sen Lyser du med stroboskopet ner i håldet. Märkningen är ett O / 0 har jag för mig. ska bara finnas en märkning vad jag vet så det ska inte vara så svårt att lista ut.
Sen kör du motorn, på startmotorn eller om du får igång den, och lyser ner och kikar efter märkningen. Lampan ska då blinka precis när märkningen är mitt i hålet.
Du vet hur det ska se ut när du gjort rätt.
Vrid fördelaren ytters lite i taget tills du hamnat rätt.

Reserverar mig för eventuella fel :-)

Särkelä
2007-09-29, 19:24
Sitter ingen kedja på dom utan vanlig kamrem. o generatorn behöver du inte ta bort.
kamremskåpan sitter två stycken vilken får du inte bort? Men tycker du ska skaffa dej en sån där haynes bok, många säger att dom e bra finns säkert en utförlig beskrivning där hur du ska göra. finns på mekonomen att köpa tror jag.