handdator

Visa fullständig version : Rätt mängd olja i haldex?



Risen
2019-01-03, 09:29
Måste få fråga någon kunnig här.
Skulle byta olja i haldexen plus pump och filter i min passat alltrack (haldex gen 4) i fredags men gick inte som jag hade tänkt..
Började lätta lite skruvar på pump och filter och kontakten till pumpen. Misstaget jag sen gjorde var att jag öppnade avtappningspluggen innan påfyllningspluggen.
Och där kommer överraskningen....

När jag ska öppna påfyllningspluggen så visar det sig att den skurit på gängorna och går alltså runt runt i hålet (tänker inte spekulera hur det kan ha hänt)
Men där står jag helgen innan nyår utan/lite olja i haldexen och ingen hjälp att få.
Och är behov av bilen dagligen.
Igår gjorde jag nödlösningen och tryckte in ny olja bakvägen i haldexen.

Nu är ju frågan jag vet att det ska in 7 dl i haldexen men genom att jag tryckte in det bakvägen var det lite svårt med söll osv och veta hur mycket jag fick in. Men troligen minst 6.8-7.5 dl.
Kan jag använda bilen nu tills jag kan ta den till verkstan? Gör den lilla marginalen med för mycket/lite olja något?

Gav fan i att byta pump och filter tills Pluggen är fixad.

Någon som har ett vettigt svar på denna fråga/problem.

Tacksam för svar. Har 6 mil till och från jobbet varje dag så behöver ju som bilen men vill inte orsaka onödiga skador. Har pumpen något inbyggt skydd mot övertryck/undertryck?