handdator

Visa fullständig version : Passat B7 2011 170hk TDI 4-motion blir inte riktigt varm



bullerbocken
2018-12-30, 10:36
Köpte mig en B7 passat precis innan vintern och den låg spik 90 grader hela tiden,
men nu när det är kallare ute stannar den runt 70 är det termostat byte som gäller? eller är det såhär dessa bilar fungerar på vintern?

Andersson Racing
2018-12-30, 10:47
Nä, det är inte så dessa bilar normalt fungerar. Förutsätter att detta gäller även vid längre körningar? Kan även vara vattentempsgivaren som kastat in handduken. Fladdrar mätaren eller lägger sig mätaren konstant bara på 70 grader?

/ Per

Crille82
2018-12-30, 11:08
Köpte mig en B7 passat precis innan vintern och den låg spik 90 grader hela tiden,
men nu när det är kallare ute stannar den runt 70 är det termostat byte som gäller? eller är det såhär dessa bilar fungerar på vintern?

Har bilen parkeringsvärmare och i så fall funkar den?

Det är normalt att dessa inte alltid går upp i 90 grader när det är kallt utan ligger på 60-70. Om bilen inte har värmare så sitter ofta ett värmeelement i ventilationen och hjälper till att värma kupéluften.

bullerbocken
2018-12-30, 11:36
Har bilen parkeringsvärmare och i så fall funkar den?

Det är normalt att dessa inte alltid går upp i 90 grader när det är kallt utan ligger på 60-70. Om bilen inte har värmare så sitter ofta ett värmeelement i ventilationen och hjälper till att värma kupéluften.

Vad jag känner till har den ingen parkeringsvärmare ( dieselvärmare ? )

Som svar på Andersson Så ligger den still på 70 även efter 2 mil i 100 kan få den att röra sig lite upp ifall jag gasar på men sedan går den tillbaka till 70

Crille82
2018-12-30, 12:05
Vad jag känner till har den ingen parkeringsvärmare ( dieselvärmare ? )

Som svar på Andersson Så ligger den still på 70 även efter 2 mil i 100 kan få den att röra sig lite upp ifall jag gasar på men sedan går den tillbaka till 70

Är den inte utrustad med parkeringsvärmare så har den inte extravärmare (Webasto dieselvärmare).

Att den ligger på 70 grader i jämn hastighet 100 km/h när det är kallt i luften låter normalt.

perIpI
2018-12-30, 12:18
Utetemp? Min B7 (-13) 170 (ingen parkeringsvärmare) ligger då på spik 90 grader. Kan inte svära på hur fort den går upp (med runt nollan ute), men skulle gissa på runt en mil innan den är uppe, definitivt på två mil.

bullerbocken
2018-12-30, 13:18
Utetemp? Min B7 (-13) 170 (ingen parkeringsvärmare) ligger då på spik 90 grader. Kan inte svära på hur fort den går upp (med runt nollan ute), men skulle gissa på runt en mil innan den är uppe, definitivt på två mil.

Om vi tar som imorse var det -1 ute. har ca 2.5mil till jobbet låg idag med på 70 grader.

bullerbocken
2018-12-30, 13:24
Är den inte utrustad med parkeringsvärmare så har den inte extravärmare (Webasto dieselvärmare).

Att den ligger på 70 grader i jämn hastighet 100 km/h när det är kall i luften låter normalt.

Okej så behöver inte vara oroligt och spendare massa pengar i januari :)

Andersson Racing
2018-12-30, 18:05
Är den inte utrustad med parkeringsvärmare så har den inte extravärmare (Webasto dieselvärmare).

Att den ligger på 70 grader i jämn hastighet 100 km/h när det är kallt i luften låter normalt.

För mig låter det inte normalt. Har samma motor som trådskaparen och min ligger definitivt på 90 grader efter någon mil i 100 km/h vid ett par minusgrader.

Det ska till många fler minus innan tempmätaten vägrar stiga till 90 grader.

Drar bilen mer soppa tycker du?

Om allt känns ok, fortsätt kör, snart är det vår :)

bullerbocken
2018-12-31, 07:58
ligger som vanligt runt 0.6 blandad körning inga ryck eller annat störande

Mex165
2018-12-31, 08:53
Har du dsg är lösningen ny termostat till motor och dsg...

Risen
2019-01-03, 09:51
Nu när jag precis gjorde servicen på min alltrack med samma motor visar det sig att det finns två olika luftfilter till dom. Ett för kallare klimatet och vanligt. Kolla om du har rätt filter. Du har som ett förfilter på luftfiltret om du har det för kallare ��

sturebyking
2019-01-03, 10:24
Nu när jag precis gjorde servicen på min alltrack med samma motor visar det sig att det finns två olika luftfilter till dom. Ett för kallare klimatet och vanligt. Kolla om du har rätt filter. Du har som ett förfilter på luftfiltret om du har det för kallare ��

De luftfilter "för kallare klimat" har väl som en ludd duk framför pappers filtret som ska fånga upp eventuella flygande snöflingor så att man inte blöter ned pappersfiltret. Tror inte denna ludd duk påverkar motortempen.

sajko007
2022-02-21, 21:01
Har du dsg är lösningen ny termostat till motor och dsg...
Hade tidigare en 2013 Alltrack med DSG och inga problem med tempen. Snabbt uppe i 90Gr. Nu bytte vi den till en 2019 Alltrack DSG. Även denna har dieselvärmare. Den kommer fort upp i 75gr men stannar så i kanske 2 mil innan den går upp till 90gr. haft den på Bilmetro men de hittar inget fel och vidare felsökning får jag betala trots att jag har begagnat garanti. garantin betalar bara om det är något fel. Kan det vara DSG-termostaten på en bil som bara gått 4tusen mil

Mex165
2022-02-22, 00:48
DSG termostaten öppnar vid 75-80grader och släpper in kylvattnet i olje och dsg v-växlarna..

Lasse62
2022-02-22, 11:15
När du kommit upp i 90 grader (tänk på att 90 på mätaren likväl kan vara 80 i verklig temp, kolla med VCDS) om du då stannar och låter motorn gå på tomgång vad händer då med tempen på mätaren?

Sjunker den då så byt termostaten för DSG lådan.