handdator

Visa fullständig version : Växellåda polo 1.4 16v -00



Danne
2018-12-29, 19:15
Tips på hur jag får tillbaka skruven (som jag inte borde tagit loss:()som är halvt utdragen på bilden. Jag skulle kolla oljenivån och missljud på 5:ans växel vars nållager troligtvis gjort sitt. Oljenivån och påfyllning är tydligen den stora insektskruven strax ovanför min problemsruv. Drar jag åt den mer så blir växelspaken trög inne i bilen. suck
hoppas på hjälp i detta nya forum för mej

vfr
2018-12-30, 10:37
Välkommen hiy, Danne!

Jag har inget bra svar på din fråga, men det är säkert någon annan som har.

Danne
2018-12-30, 18:42
Tackar för välkomnandet men som sagt hoppas fortfarande på hjälp innan tråden hamnar för långt bort. Lådan är nog en DKE vad jag förstår. Gärna tips på en bra sprängskiss eller youtube länk kan hjälpa. Tackar på förhand och önskar Gott nytt år på er alla.

Lillen
2018-12-30, 23:14
Börja med att kolla om det kommer olja ur packboxen vid växelföraren.
Det är på baksidan lådan på lägsta stället.

Sedan är de två 17mm insex på framsidan nivåpluggarna.
Nedre och övre, där den övre börjar rinna över då ska du fylla lite extra.

Har du missljud är det stor risk att lådan snart redan är kass.
Dessa tål typ ingenting när de är lite olja.

Har du rejält otur är det bara att riva lådan.
Kommer inte ihåg men den skruven håller något på insidan.

Danne
2018-12-31, 11:40
Hej, packboxen verkar ok vid växelföraren. Lådan lite frostig efter nattens -17˚ men området kring växelföraren är likt övriga ytor på lådan. Någon andra 17 insekt hittar jag ej det enda är ytterligare två torx skruvar som den jag tog bort som syns på min första bild. En nedanför och en ovanför under hållaren för kontaktstyket. Och den till elkontakten då. Hittade förresten rester av ett troligt nållager i botten bakom kåpan jag tog bort. Bifogar bild på skruven
Hittade infolappen i bagageutrymmet och ser nu att lådan heter ETD