handdator

Visa fullständig version : Passat 03 olja i kylarvattnet och läckage!



vilbytabil
2018-12-28, 12:09
Behövde fylla på olja för några veckor sedan vilket sällan inträffat på vår Passat 03. Behövde fylla ytterligare en gång nu innan jul och igår tändes oljelampan igen. Nu i dagsljus gick jag ut för att närmare undersöka saken och upptäcker att hela motorrummet är nersprutat med brunkleggig sörja och kylartanken helt brunkleggig! Vilken packning är det som har gått? Stort projekt för en hemmapulare med ganska god skruvarvana? Kan jag överhuvudtaget köra in den i garaget? Vid besiktningen för några veckor upptäckte de läckande vevhusventilation och detta är åtgärdat genom byte av defekt rör. Tacksam för allt stöd från er!

vilbytabil
2018-12-28, 12:49
Ser nu att det är expansionskärlet som sprutat ner i motorrummet - så oljan kommer in i kylarsystemet!

a128
2018-12-28, 13:25
Oljekylaren ?

vilbytabil
2018-12-28, 13:30
Läckande oljekylare? Hittade denna: https://www.youtube.com/watch?v=xqriuVqciLU

Sn00k
2018-12-28, 13:33
Topplockspackning.. om både olja och kompression letat sig ut i kylarvattnet, vilket fått övertrycksventilen i locket att öppna och kärlet att hosta ur sig.
Ganska okej jobb på dessa, kräver lite mek-vana, och ett specialverktyg för toppbultarna.. ingen raketforskning, men var väldigt säker på att konstatera VART packningen brustit.. gör rent ytorna ordentligt och vid behov, plana topplocket(sällan detta behövs)

a128
2018-12-28, 13:34
Nej, men invärtes läckage, sitter enligt eran bild mellan oljefiltret och oljefilterhållaren, undersök denna före allt annat

vilbytabil
2018-12-28, 13:44
Tack för svar! Det är rejält med olja i kylarvattnet och riktigt kleggigt. Fick precis in bilen i garaget då den direkt varnade för kylarvätska och uppmaningen STOPP". Kan trycket uppstå även om topplockets packning INTE läcker? Tillräckligt igensatt för tryck ska uppstå pga. igensatt kylarsystem? Känns betydligt lättare att byta oljekylare än topplockspackning.

Nästa steg: Tömma ut kylar"vätskan" och rengöra en första omgång och fylla på med nytt vatten för att kunna testa oljekylaren.

Samtidigt: är någon säker på topplockets packning är det ju inte lönt, bättre att ge sig på denna och skaffa verktyg för bultarna?

a128
2018-12-28, 14:22
OM det nu är oljekylaren så trycks oljan in när motorn är kall och utrymme i kylsystemet finns, när sedan motorn blir varm trycks det ut när kylarvätskan expanderar, vid rengörning av kylsystemen är det förslagsvis rent vatten och en diskmaskinstablett som gäller

vilbytabil
2018-12-28, 15:06
Testade öppna dräneringspluggen på kylaren, inget kom... Känns rejält igensatt!!

vilbytabil
2018-12-28, 19:19
Skruvade inte tillräckligt långt på ventilen, har dränerat bilen ikväll, ska fylla på vatten imorgon och tvätta systemet rejält.

Sn00k
2018-12-28, 23:03
Lukta på kylarvätskan/oljesmeten.. lätt stickande avgasdoft?

Njae, trycket för att öppna övertrycksventilen kan inte uppstå endast pga olja, det ska isf till rejäla mängder, 1 liter+ i kylsystemet, och detta utöver att expansionskärlet redan är överfullt.
..det är klart att nått kan vara igensatt, men lite olja i hett vatten sätter ytterst sällan igen något.

vilbytabil
2018-12-29, 00:49
Luktade precis, och visst finns det lite avgasdoft i oljan. Sörjan jag fick ut ur kylsystemet hade filmjölksliknande konsistens, så det var rejält uppblandat med olja. Vill dock utesluta oljekylaren innan jag börjar riva för att byta toppackningen.

Har kopplat bort slangarna till oljekylaren och ska se om det fortfarande läcker in olja i kylsystemet. Vid en snabb test ikväll droppade det brun gegga från en av anslutningarna på kylaren, men svårt att avgöra om det var rester eller om oljekylaren faktiskt läcker. Dessutom fortfarande rejält förorenat kylarvatten, men bara kört en maskindiskvattenblandning.

vilbytabil
2018-12-29, 17:44
Kört flera omgångar med maskindisk idag och efter 4-5 sköljningen börjar det se hyfsat ut, men fortfarande mycket olja kvar. Körde hela tiden utan oljekylaren inkopplad och den droppar konstant av svart olja - se film:

https://www.youtube.com/watch?v=lvolT2IAUrw

Man ser dropparna t.h. om svarta oljefiltret. Vad jag kan se tillkommer ingen färsk svart olja i sköljvattnet, så topplocket får sitta kvar. Vill minnas jag fyllde på betydligt mer än en liter (kanske tom. över två liter) innan oljelampan lyste igen. Denna olja har nog letat sig ut i kylvattnet, systemet överfyllt och expansionskärlet har sprutat.

Beställt nya delar - får vänta snällt till helgerna är över...

vilbytabil
2019-01-14, 19:29
10702Tyvärr har firman i Tyskland förhalat min beställning och jag saknar fortfarande oljekylare! Därför en fråga här:

Någon som har en oljekylare liggandes eller kan tipsa mig om var jag kan hitta. Mekonomen och liknande firmor har ca. 14 dagars leverans, jag vill få ihop bilen NU!

2stroke
2019-01-14, 19:57
Tyvärr har firman i Tyskland förhalat min beställning och jag saknar fortfarande oljekylare!
Någon som har en oljekylare liggandes eller kan tipsa mig om var jag kan hitta.
Jag vill få ihop bilen NU! Aj aj aj.... inte kul !
Vilken firma i Tyskland gäller det ?

Hur stor är prisskillnaden till en oljekylare från närmaste VW/Audi firma ?
Då har du ju den på max 2 dagar.

vilbytabil
2019-01-14, 23:23
VW: 2800 kr, TY: 399 kr...

Sn00k
2019-01-15, 04:05
Besök närmsta AD-bildelar.. 4-500:- och du har en i handen dagen efter.. ;)

Har ett par liggandes i garaget också vill jag minnas, men säkert en bit bort då.

vilbytabil
2019-01-15, 10:51
Hade helt missat AD bildelar! Kan vara nära en lösning... Tack!

Bilmeken
2019-01-15, 12:31
Finns även på Mekonomen till dan därpå. Alla Mekonomen butiker kan stödbeställa från ABR reservdelar.
Vet ej varför vissa butiker ej informerar kunder om detta. Art nr = OKY90607 o kostar 954:-

vilbytabil
2019-01-15, 12:34
Innebär stödbetälla mindre leveranstid än två veckor?

Bilmeken
2019-01-15, 14:40
Dan därpå betyder till nästa dag ! Även från ABR, i alla fall från Visby butiken om man beställer före kl 14. Till Gotland ska det ju även åkas båt. Så borde fungera även på fastlandet tycker jag !

vilbytabil
2019-01-16, 09:58
Igår kom äntligen delarna och bilen är klar: ny oljekylare, packning, oljefilter och olja!

Mission accomplished!